Peltier element icm houtvuur?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Peltier element icm houtvuur?

Al een tijdje ben ik bezig om zelf een houtgestookt mobiel buitenbad te maken, geinspireerd op de dutchtub (dutchtub.com). Nou wil ik dat ding natuurlijk zo snel mogelijk warm stoken. Constant het vuur aanwakkeren zal daar waarschijnlijk wel aan bijdragen maar dan moet je er de hele tijd bijblijven. Vandaag las ik dat een peltier element ook elektrische energie kan opwekken uit een warmteverschil. Dat bracht mij op het volgende idee:

Afbeelding

http://img138.imageshack.us/img138/9361/peltiertubbi2.jpg

Graag hoor ik jullie mening. Is dit idee levensvatbaar? Tegen welke problemen -sorry uitdagingen- ga ik aanlopen?

EDIT X 100:

verkeerde filehost

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Peltier element icm houtvuur?

Ik kan de afbeelding niet lezen, maar een peltier element heeft geen goed rendement.

Berichten: 14

Re: Peltier element icm houtvuur?

grr... gekloot met filehost en nou mag ik mn bericht niet meer wijzigen

(...)

nog steeds geen resultaat. Ik word dr knetterbek van :D Ok, volgende poging.

Oh en purperenwolf, ik weet dat peltier elementen een laag rendement hebben maar 't alternatief is om de ventilator op batterijen te laten draaien en dat wi ik liever niet: alleen hout als input. Zonnepaneel zou kunnen evt maar dan wil 'ie 'snachts niet meer.

Ik ga nog ff zoeken naar een filehost die 't wel doet.

Berichten: 14

Re: Peltier element icm houtvuur?

Afbeelding

ok, als deze niet werkt dan weet ik 't ook niet meer.

Berichten: 12.262

Re: Peltier element icm houtvuur?

Het principe erachter werkt in ieder geval. Ik heb wel eens een demo opstelling gezien waarin een waxinelichtje een peltier aan de ene kant warmstookte, terwijl er aan de andere kant een koelblok hing. Dit leverde voldoende op om een ledje te laten branden. Het is alleen even uitvogelen hoeveel vermogen die fan nodig heeft, hoe groot die peltier dan moet worden, en of het dan nog praktisch is.

Overigens zou bij een goed gebouwde stookoven zoiets niet nodig zijn, de luchtstroom van onder naar boven kan ook onstaan doordat warme verbrandingsgassen stijgen - zeg maar het mechanisme dat een kaarsvlam zn typische vorm geeft.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Peltier element icm houtvuur?

Idd, een beetje mexicaanse allesbrander heeft al genoeg schoorsteenwerking om lucht er aan de ene kant uit te blazen, en de andere kant in. Waarom gebruik je echter niet gewoon een ouderwetse blaasbalg?

Berichten: 14

Re: Peltier element icm houtvuur?

Bedankt voor jullie reacties!

Ben inmiddels alweer een stukje wijzer. Philips heeft in hun derdewereld kacheltje al iets soortgelijks ingebouwd:
Waarom gebruik je echter niet gewoon een ouderwetse blaasbalg?
Jaa :D Da's ook mooi natuurlijk maar dan moet je zelf die balg blijven bedienen zolang je een luchtstroom wilt hebben.
Overigens zou bij een goed gebouwde stookoven zoiets niet nodig zijn, de luchtstroom van onder naar boven kan ook onstaan doordat warme verbrandingsgassen stijgen - zeg maar het mechanisme dat een kaarsvlam zn typische vorm geeft.
Ja snap ik, maar 't doel van mijn projectje is dat het mobiel is. Dus dan met stukken schoorsteenpijp ofzo gaan zeulen doet daar wat afbreuk aan. Ook leuk, maar voor een ander project ;)

Het mooie van zo'n peltier-ventilator is dat je zonder dat je er zelf extra moeite voor doet, ook nat hout enzo kan stoken. Ik bedoel, bijna alles dat je erin gooit verbrandt wel. Mooi als je kampeert en 't heeft geregend ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Peltier element icm houtvuur?

Die pijp gaat niet langer zijn dan je bad, trouwens bij elke loodgieter te krijgen voor een habbekrats

Berichten: 14

Re: Peltier element icm houtvuur?

Ja klopt, het verkrijgen en installeren van zo'n pijp is het probleem ook niet. Maarrr! ;)

1. Het wordt een opblaasbad, dus erg compact mee te nemen

2. Ik vind het leuk om met zo'n peltier element te klooien

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Peltier element icm houtvuur?

1. Als je het netjes op rolt, (het bad) kun je het in de pijp stoppen

2. Ik vind praktische oplossingen leuker. ;)

Berichten: 14

Re: Peltier element icm houtvuur?

Ja ach, ieder z'n meug ;) Bedankt voor je feedback iig, ik ga ff shoppen voor wat onderdelen.

Heb een fan gevonden die een debiet van 227 m^3 / uur heeft bij een verbruik van 7.2 watt.

Ga eens shoppen voor een peltier elementje met koel pruttel enzo.

Berichten: 12.262

Re: Peltier element icm houtvuur?

Ik ben wel benieuwd of dit gaat werken. Eerlijkgezegd heb ik niet direct een idee hoeveel vermogen zo'n peltier element in de praktijk zal gaan opwekken... wat wou je ervoor gebruiken, het soort waarmee je normaliter een processor zou koelen?
Victory through technology

Reageer