berekenen aan planeten!!!

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

berekenen aan planeten!!!

Hallo mensen,

Ik ben op zoen naar (studie)boeken over palaneten.

Om precies te zijn, wil ik graag weten hoe natuurkundigen berekenen verschillen aspecten van planeten, zoals hun baansnelheid, grootte, dichtheid enz.

Het mag best een universiteitsboek zijn van eerste en tweede jaar....!!!

alvast bedankt

Berichten: 17

Re: berekenen aan planeten!!!

met sterrekunde het eerste jaar gebruik je dit boek:

M. Zeilik & S.A. Gregory: Introductory Astronomy and Astrophysics, Saunders College Publishing, 4de editie (1998) of hoger, ISBN 0-03-006228-4

misschien is het wel bruikbaar..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: berekenen aan planeten!!!

Modern astrophysics van carroll en ostlie vind ik een eenvoudiger boek dan zelik and gregory, maar ja kwestie van smaak denk ik.

heb m even gezocht wel 82 euro klik op de foto om te bestellen! Hij is duur maar ook zo dik als je vuist.

Afbeelding
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: berekenen aan planeten!!!

Marion & Thornton: Classical dynamics of particles and systems

is een universitair klassieke mechanica boek, maar bevat ook een sectie over banen in het algemeen. Enkele voorbeelden gaan zelfs over planeetbanen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 13

Re: berekenen aan planeten!!!

Als je iets over de baansnelheid wilt weten, kan je het beste kijken onder " Johannes Kepler " deze naam moet je gewoon bij google intikken en je hebt het antwoord. Zoniet, vraag maar aan mij. Succes
marco schreef:Hallo mensen,

Ik ben op zoen naar (studie)boeken over palaneten.

Om precies te zijn, wil ik graag weten hoe natuurkundigen berekenen verschillen aspecten van planeten, zoals hun baansnelheid, grootte, dichtheid enz.

Het mag best een universiteitsboek zijn van eerste en tweede jaar....!!!

alvast bedankt

Reageer