Springen naar inhoud

Elektrisch dipoolmoment neutron

• Log in om te kunnen reageren

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2008 - 16:15

Een vraagje voor de theoretisch fysici op dit forum.

Omdat zoeken in de literatuur niet vanzelf gaat, probeer ik het ook hier even. Strong cp-violation voorspelt een elektrisch dipoolmoment van het neutron.
Strong cp-violation problem: De QCD lagrangiaan verbiedt geen cp-schending. cp-schending zou dus mogelijk moeten zijn in QCD. Maar dit is echter nog niet waargenomen. Tenminste, het elektrisch dipoolmoment van het neutron niet.

Waarnaar ik opzoek ben is :

1. Omdat er weer even in te komen wil ik checken waarom de QCD lagrangiaan ook cp-schending toelaat. Hier heb ik moeite mee.

2. Is er een relatief eenvoudige manier om te laten zien dat het neutron een elektrisch dipoolmoment krijgt als de sterke kernkracht cp-gevoelig is?

Gaat vrij diep, maar misschien is er iemand die hier toevallig meer van weet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

da_doc

da_doc

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2008 - 16:43

Er geldt in QCD wel TCP symmetrie (vooralsnog?), maar in de jaren 60 ofzo is bij het verval van neutrale kaonen breking van de CP symmetrie aangetroffen. De C-symmetrie is de deeltje - antideeltje symmetrie, en kaonen en anti-kaonen bleken niet CP symmetrisch te vervallen. Als CPT klopt, maar CP niet, dan is ook T kapot.

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 10:08

Beste da_doc,

Ik denk dat je mijn vraag niet helemaal goed hebt begrepen. In QCD bestaat dus juist WEL CP-symmetrie, dat is het hele issue nu juist. Het voorbeeld wat jij noemt over de ontdekking van CP-schending heeft betrekking op de zwakke kernkracht. Daar heeft mijn vraag niets mee te maken. Ook met CPT symmetrie heeft mijn vraag niets te maken.

groeten,

Bruce

da_doc

da_doc

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2008 - 16:49

OK Bruce, ik had te snel geantwoord. Het gaat hierover: http://en.wikipedia....ki/CP-violation.

"For a nonzero choice of the QCD θ-angle and the chiral quark mass phase θ' one expects the CP-symmetry to be violated. One usually assumes that the chiral quark mass phase can be converted to a contribution to the total effective -angle, but it remains to be explained why Nature chooses an unbelievably small value of this angle instead of an angle of order one; the special choice of the θ-angle that must be very close to zero (in this case) is an example of fine-tuning in physics".

Daarvoor zou ik moeten opzoeken, hoe die QCD Lagrangiaan geconstrueerd wordt. Heb je dat zelf al opgezocht?

Als een parameter onverwacht nul is, dan is er meestal een verborgen symmetrie. Die even vinden en een Nobelprijs winnen, dus waar wachten we op?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures