vragen over krachten en momenten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

vragen over krachten en momenten

ik heb een paar vragen waarop ik jullie wil vragen een aantoord te geven svp :shock:

1. het moment volgens mij betekent dit de afstand tussen de massa en het aangrijpinspunt. is dit juist ?

2. kracht is een vector, is iets een vector als het een richting en een grootte heeft?

3. samenstellen van krachten, dit doe ik door een parallelogam te maken en zo vind ik de resultante(somkracht), mijn vraag is hoe kan ik een kracht ontbinden? dus als ik de resulterende kracht weet en ik wil de 2 oorspronkelijke krachten berekenen welke gegevens heb je hier voor nodig en hoe moet ik in verschillende situaties te werk gaan?

we kregen dit op school en we moesten dit doen door sin/cos/tan te gebruiken nou zijn deze methoden nogal weg gezakt, dus wil ik vragen of jullie dit in stappen en eenvoudig uit kunnen leggen ;)

alvast bedankt

mvg stefan de vos

Berichten: 232

Re: vragen over krachten en momenten

Een vector wordt bepaald door de grootte, de zin, de richting en een aangrijpingspunt.
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vragen over krachten en momenten

Een vector wordt bepaald door de grootte, de zin, de richting en een aangrijpingspunt.
Een vector wordt in het algemeen volledig bepaald door 3 kenmerken, niet 4.

De standaard 'vrije vector' is bepaald door grootte, zin en richting: het maakt immers niet uit waar deze vector in het vlak ligt. Start- en eindpunt hebben geen betekenis hier.

Als je over gaat op 'puntvectoren', dan grijpen deze altijd aan in de oorsprong en wordt deze dus hiernaast volledig bepaald door een grootte en een richting (die dan het eindpunt bepalen). De zin ligt hier automatisch vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: vragen over krachten en momenten

- Het moment van een vector (impuls) wordt gedefinieerd als:

p = mv

Het is dus het product van de massa met de snelheid, en niet de grootte.

- Wat een vector is hebben we al uitgelegd.

- Het ontbinden hangt af van hoe of in welke componenten je wilt ontbinden. In het vlak kan je een vector altijd ontbinden in een vector volgens de x-richting en een volgens y-richting. Je kan dit inderdaad met respectievelijk cos en sin doen, in feite kan je het ook zien als een loodrechte projectie (in een rechthoekig assenstelsel dan...)

Berichten: 232

Re: vragen over krachten en momenten

Het moment van een kracht komt ter sprake als je het hebt over een cirkelschijf die verticaal hangt en waaraan je een massa hangt. De grootte van het moment (in absolute waarde) is dan de grootte van de kracht * de afstand van die massa tot de evenwichtslijn.

Om een vector te ontbinden zal dit plaatje misschien helpen:

Afbeelding

je hebt een vector gegeven, R, en je moet die ontbinden. Je hebt ook de lijn gegeven waaruit de vector vertrekt, dus je weet dat er al een deel van de vector op die lijn ligt. Je legt je geodriehoek loodrecht op de gegeven lijn tot aan het uiteinde van de pijl, dat is het eerste deel. Voor het tweede deel leg je je geodriehoek weer loodrecht op de gegeven lijn maar nu in het begin van de pijl en je trekt daar een hulplijn. Op die hulplijn leg je weer je geodriehoek loodrecht en je verschuift die tot je aan het puntje van je pijl komt. Dat is je ontbinding. Beter kan ik het niet uitleggen, probeer het eventjes uit?
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: vragen over krachten en momenten

Mooie tekening bij fisicusje in spe:

Noem de hoek tussen vector R en a nu alfa.gif

Beschouw nu de rechthoekige driehoek vanuit hoek alfa.gif:

Gebruik de gonioregels:

sin alfa.gif = overstaande rechthoekzijde/schuine zijde

cos alfa.gif = aanliggende rechthoekzijde/schuine zijde

tan alfa.gif = overstaande rechthoekzijde/aanliggende rechthoekzijde

Werk dit uit en je krijgt vanzelf de uitdrukkingen voor a en b
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: vragen over krachten en momenten

1. het moment volgens mij betekent dit de afstand tussen de massa en het aangrijpinspunt. is dit juist ?
Volgens mij gaat het om de afstand van het zwaartepunt van de massa tot het draaipunt.

Kracht * arm

De kracht lijkt me duidelijk en de arm is wat ik net beschreef. Let op de eenheden eh :wink:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: vragen over krachten en momenten

ipv cosinussen en sinussen kun je ook vectorieel gaan rekenen (Moment is ook een vector!):

T = F x s

waar 'x' het uitproduct is
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: vragen over krachten en momenten

de vos, het gaat hier over natuurkunde nietwaar?

Het moment is een begrip uit de nat. Als op een 'vrij' lichaam alleen een moment werkt, gaat dat lichaam daardoor roteren. Dit is essentieel!

Een kracht werkt volgens een 'werklijn', de kracht kan je willekeurig langs z'n werklijn verplaatsen.

Elk vrij lichaam heeft een zwaartepunt (beter: massamiddelpunt). Als een kracht met z'n werklijn (wl) door het massamiddelpunt (mpt) gaat zal het versneld in de richting van de kracht gaan bewegen maar niet roteren. Gaat de wl niet door het mpt dan zal naast de versnelde beweging ook rotatie optreden.

Vandaar: een kracht kan rotatie veroorzaken, dus een kracht oefent een moment uit.

Nu de theorie: het moment (M)van een kracht (F): M=F*a, hierin is a de afstand van de wl van F tov een (vrij te kiezen) punt.

Bij een vrij lichaam kiezen we natuurlijk het mpt!

Nu enkele vragen: ken je het begrip 'uitwendig product van vectoren' (kort: uitproduct)? Notatie: Fxs, F en s zijn vectoren.

Kan je een vb van een opg (die je moet maken) geven?

Ik kan ook nog ingaan op ontbinden van een kracht, maar ik wil eerst graag een reactie!

Reageer