Geluid en microgolven?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 662

Geluid en microgolven?

Ik heb hier op m'n kot een laptop met kleine speakers staan, om mijn muziek af te spelen. Soms hoor ik er wel een bizar 'teutend' geluid uit komen (de onomatopee is niet echt helemaal geslaagd) en dit geluid lijkt verband te houden met ofwel een plotse piek in mijn draadloze internetconnectie (het netwerk gaat even trager) ofwel mijn GSM, meer bepaald als hij afgaat of afgezet wordt.

Hoe ontstaat dit bizarre geluid? Mijn eerste gedachte is een soort interferentie, maar dan zit je met het verschil tussen geluidsgolven en elektromagnetische microgolven. De muziek speelt onafhankelijk van het internet, dus daar ligt het ook niet aan.

En is er ook een manier om dit verschijnsel te vermijden? Ik heb me al een paar keer bijna dood geschrokken toen dat felle geluidje er weer eens plots uitschoot.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Geluid en microgolven?

Het is je gsm. Die meldt zich op geregelde tijden even aan de antennes in de buurt. Kortere draden zijn een ideale antenne voor die kortegolfsignalen, en vlakbij je gsm is dat signaal betrekkelijk sterk, en kan dus ook onversterkt voldoende signaal geven om je boxen aan het werk te zetten. Gevolg: een storende reutel. Mijn gsm ligt wel eens in het dashboard van mijn auto, vlakbij de autoradio. Zelfde effect. Voldoende afstand (en dan praten we echt maar over decimeters) en de ellende verdwijnt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer