Discalculatie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Discalculatie

MIjn probleem is zeer ernstig , ondanks dat het nog niet is medisch is bewezen , zijn er wle al veel onderzoeken naar op gang , mijn probleem is discalculatie . Ik vroeg me af of er nog meer personen waren die denken dat ze hier last van zouden kunnen hebben . Mijn wiskunde probleem is groter dan het alleen niet-snappen , ik bezit ook geen enkel inzicht . BIj aob-testen etc. heb ik altijd maar 25 % van de sommen af , waarvan dan 6 6% goed is . Dit is niet omdat ik toevallig een laag IQ heb , want met andere vakken , zelfs natuurkunde etc. < mits er neit te veel formules in voorkomen > heb ik geen problemen . IK zit ook in 4 Gym .

Ruimtelijk inzicht is bij mij zeer laag , als ik 3 kanten van een kubus met verschillende kleuren krijg te zien , weet ik niet hoe het volgende plaatje eruit komt te zien , zelfs met logisch denken komt dat beeld niet in mij op . Hoofdrekenen , zo ook met geld , is ook niet aan mij uitbesteed . De allermakkelijkste dingen , zoals tafels , die ik oneindig heb geoefend beheers ik nu wel , maar breuken en van negatieve naar positieve getallen gaat nooit erg goed . Kansberekeningen etc. zijn het ergst . Zijn er misschien meer mensen met deze problemen ? en hebben deze personen misschien wat tips ? Dat zou me erg blij maken , want met al die schoolexamens zit ik echt op het randje van de wanhoop .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Discalculatie

Ikzelf heb geen discalculaties, maar vind het erg vreemd dat het niet echt ernstig wordt genomen. Dislectie wordt dat wel en scholen moeten (!) daar rekening meehouden. En ik hoop dat dat bij jou ook gebeurt! Mits enkele aanpassingen moet jij evenveel kansen krijgen als iemand anders!

Heb je dit al besproken met leerkrachten en directie? Misschien kan je eens goed horen hoe de regelingen zijn bij dislectie en vragen of jij hetzelde krijgt!

Veel succes!

Re: Discalculatie

Hmm misschien ben je cijferblind(bestaande term)? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Discalculatie

is dat niet gewoon een synoniem?

Re: Discalculatie

Geen idee, maar minerva zegt dat 'discalculatie' niet wetenschappelijk bewezen is, en cijferblindheid volgens mij wel. :shock:

Re: Discalculatie

Jij bent echt niet de enige hoor die last heeft van discalculatie, ik wist sinds vandaag pas dat er een woord voor bestond, ik heb al m`n hele leven moeite gehad met rekenen en alles wat met cijfers te maken, ik krijg er hoofdpijn van als ik er naar kijk en over geld gesproken dat is een ramp bij mij vooral als het om hoofdrekenen gaat, daardoor kan ik ook niet in een winkels werken omdat ik moeite mee heb om geld terug te betalen maar het mag van mij inderdaad wel erkend worden net als dislecxy want ik vertelde zo aan mensen dat ik nu weet waarom ik altijd moeite heb met rekenen en `t inzicht niet heb voor cijfers maar ze geloven me niet, ze zeggen dat ik alles maar klakkeloos overneemt en dat ik daar echt geen last van heb, wie weet nou beter hun of ik, ik weet toch wel hoe ik inelkaar zit en waar ik super veeeel moeite mee heb of niet dan?

:shock:

ahhhh waarom gelooft niemand in mijn omgeving mij nou..ze verklaren me voor gek omdat ik zeg dat ik er ook last van heb

Re: Discalculatie

ik heb ook een probleempje, als ik iets wil schrijven dan ontdek ik later dat ik iets anders heb opgeschreven. Als ik bijv 223 wil schrijven, schrijf ik bijv. 211 omdat ik toevallig voor een heel kort moment het getal 211 in mijn gedachten had...

dat geldt niet alleen voor cijfers maar ook voor andere vakken, als ik klaar ben met het schrijven van tekst ofzo, ontdek ik later dat ik veel woorden heb opgeschreven zonder dat ik weet hoe ik er aan ben gekomen..!!

hoe noem je dit?

Berichten: 36

Re: Discalculatie

Je bent echt niet de enige!

Maar het is voor een groot deel te overwinnen.

Kijk eens hier:

http://www.home.zonnet.nl/dyslexie/informa...ie/dyscalc.html

Zoals je zelf al opmerkte oefening baart kunst! Oefenen, oefenen en nog eens oefenen!

Ik heb wiskunde gehad van een universitair opgeleide wiskunde docente met discalculie! Zij gebruikte dan ook steeds haar rekenmachine. ;)

Ook les gehad van een wiskunde docent die sneller rekende dan de mensen met een rekenmachine, terwijl de getallen niet kinderachtig waren. :shock:

Gewoon doorgaan. Het zal wat langer duren, maar je zult er best komen.

Suc6
"The best way to predict the future is to prevent it" *Alan Kay*

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Discalculatie

beste algoritme,

ik denk dat je gewoon veel verstrooid bent. Ik heb dat ook wel eens: je schrijft iets op en je denkt ondertussen aan iets anders en dan kom je heel af en toe ene woord tegen dat er totaal niets mee te maken heeft.

gewoon alles dubbel checken. bij vermoeidheid zal zeker :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Discalculatie

noortje schreef:beste algoritme,

ik denk dat je gewoon veel verstrooid bent. Ik heb dat ook wel eens: je schrijft iets op en je denkt ondertussen aan iets anders en dan kom je heel af en toe ene woord tegen dat er totaal niets mee te maken heeft.

gewoon alles dubbel checken. bij vermoeidheid zal zeker :shock:
Dat gebeurde vroeger bij mijn engelse toetsen, de meeste fouten waren echt 'dom', meestal het verkeerde woord geschreven

Re: Discalculatie

Hoi, allemaal

Wat fijn dat ik dit allemaal lees over discalculatie, ik heb tot nu toe altijd aan me zelf getwijfeld dat ik dom was! Omdat ik van kinds af aan al zwak in rekenen was, draaide regelmatig de cijfers om, en had totaal geen inzicht, nu nog steeds niet terwijl andere vakken wel prima verliepen.

Maar nu ik dit lees voel ik me best wel opgelucht!

Ik hoop dat de benaming "discalculatie" snel bekend wordt, zodat iedereen wordt geholpen net als de dyslexie mensen!

Gr Connie

Re: Discalculatie

Ook ik heb waarschijnlijk discalculatie. Ik draai getallen om. Ik heb totaal geen ruimtelijk inzicht. Zie een kubus als een hoop lijnen in plaats van een kubus. Hoofdrekenen is een hele opgave. al het optellen en aftrekken moet in stapjes. Breuken hoef ik niet eens te proberen, ik zie het gewoon niet. Met geld omgaan is sinds de euro ook een ramp. Ik heb veel moeite om de waarde van de euro te begrijpen.

Ik ben heel blij dat er nu eindelijk een naam voor is. Sinds de lagere school dacht ik dat ik gewoon dom was. Vooral toen mijn wiskundeleraar mij een mongool noemde omdat ik weer een 3 op een proefwerk had gehaald.

Ik studeer nu aan de universiteit. Discalculatie hoeft je dus niet tegen te houden om te doen wat je wil doen.

Gr. Kim

Berichten: 226

Re: Discalculatie

Voor de goede orde: Het heet dyscalculie

(Discalculatie is het ongedaan maken van een berekening :shock: )

Re: Discalculatie

:?: :?: :shock:

Ik ben moeder van een zoontje van 7. Hij zit momenteel in het 2e leerjaar.

Op het einde van de 3e kleuterklas worden de kinderen toch allemaal

getest of ze 'schoolrijp' zijn door bepaalde testen die ze afnemen.

Ons werd gemeld dat onze zoon het lager onderwijs zou doorwandelen, dat hij geen enkel struikelblok zou tegenkomen. Nou niets is minder waar.

Het begon al toen hij het 1e leerjaar binnenstapte. Er werd ons gemeld via de school dat hij motorische problemen had (problemen met links en rechts en hij had ook geen ruimtelijk inzicht)

Dit zou opgelost geraken met een behandeling bij een kinesist. De eerste 10 beurten was gewoon weggegooid geld. De jongen wist niet wat links en rechts was op zijn eigen lichaam en hij moest dit al neer pennen op papier '?

Voor de 2e reeks ben ik naar iemand anders gestapt en die pakte het probleem volledig anders aan en had dan ook positieve resultaten.

We dachten dit gaat de goede richting uit en misschien raakt hij op deze manier van zijn probleem af.

We haalden dan ook allerlei argumenten aan ons gerust te stellen dat dit in orde zou komen. Het feit dat hij eind december jarig is bvb.

Op het eind van het 1e leerjaar werd gemeld dat onze zoon mocht overgaan naar het 2e want hij was te goed bevonden om het 1e te dubbelen.

Ik was enorm blij voor hem maar ergens zag ik 1 september niet graag

aankomen.

De problemen herhalen zich en er komen er precies altijd maar meer en meer bij. En nu is er ook nog het woord dyscalculie gevallen.

Ik zit iedere avond samen met mijn zoon te oefenen en te oefenen.

Hij ondervindt zelf dat er een probleem is en is op de duur bang om nog oefeningen te maken, gewoon door het feit dat hij iedere keer wordt geconfronteerd met die struikelblokken van het niet kunnen of moeilijk hebben. Ik heb hier alles voor over om dit probleem voor hem wat te verzachten. Maar ook ik heb mijn grenzen. Het doet enorm pijn om mijn zoon zo te zien. Een groot pluspunt is dat hij zich voor de 100 procent inzet, stel dat hij dit ook nog verliest, wat dan .........

Re: Discalculatie

hoi

op basisscholen kunnen leerkrachten tegenwoordig cursussen volgen over dit onderwerp wat nauw verwant is aan dyslexie. dus er wordt wat aan gedaan.

het heeft inderdaad niets te maken met je intelligentieniveau. ik ben zelf meerbegaafd, maar als het van mijn rekenkundig inzicht af zou moeten hangen, was ik niet verder gekomen dan de lagere school. iedereen heeft zijn/haar sterke kanten zoek , vindt en doe er iets mee. het leven draait niet om getallen alleen. daar komt bij dat naarmate je ouder wordt, je inzicht toch wel beter wordt.

en dan nog iets: hij /zij is wijs die weet dat hij/zij niets weet

Reageer