Huiswerkvrije school

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 13

Huiswerkvrije school

Tis misschien niet helemaal de goede plaats hier, maar wat vinden jullie van een huiswerkvrije school? Misschien zitten jullie er zelf op en kunnen jullie vertellen wat jullie ervan vinden?

Ik hoop op reacties... :shock:

Groetjes,

Rianne
Cogito, ergo sum - Descartes

Berichten: 1

Re: Huiswerkvrije school

Ik zit zelf niet op een huiswerkvrije school, maar ik heb er wel een keer een betoog over gehouden waarbij ik de voor- en nadelen tegen elkaar moest afwegen. Persoonlijk ben ik vóór deze manier van onderwijs, want het zou mij een hoop tijd schelen als ik mijn huiswerk op school zou kunnen doen. Aan de andere kant zal zo'n lesdag pas tegen vijf uur eindigen en moet ik een uur naar huis toe fietsen. Een bus zou dat oplossen, maar daar is de gemeente natuurlijk weer te lui voor om dat te regelen :shock:

Berichten: 11

Re: Huiswerkvrije school

waarom zou je huiswerk maken :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Huiswerkvrije school

Volgens mij kan deze beter bij de algemen discussie.

Wat ik altijd raar vind is dat we een hééééééééééééééééééééle lange zomervakantie hebben en dat de docenten dan zeggen als je vraag waarom je huiswerk hebt: Omdat we niet genoeg tijd in de les hebben. Dan denk ik geef ons gewoon twee weken langer les en minder huiswerk.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Huiswerkvrije school

Huiswerk lijkt mij wel een goede manier om verantwoordelijkheid en initiatief te leren. Het is een manier van zelf je eigen beslissingen maken.

Wanneer je al je kennis krijgt voorgeschoteld in de les wordt je zeer consumerend; je doet netjes wat je gevraagd wordt. Bij huiswerk ontwikkel je een eigen stijl en houding.

Je beslist een keer dat je er geen zin in hebt (en moet je wellicht de consequentie dragen als dat gecontroleerd wordt). Ook ga je zo zelf op zoek naar antwoorden en probeer je dingen op je eigen manier. Dat het resultaat achteraf fout blijkt te zijn doet er eigenlijk niet toe, je leert immers met vallen en opstaan. In je zoektocht naar het antwoord heb je namelijk waarschijnlijk ook dingen gelezen die geen directe bijdrage leverden aan het antwoord, maar die je wel tot je hebt genomen. Zo leer je dus meer dan alleen het resultaat van de opgave.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Huiswerkvrije school

Sommige huiswerken zijn zeker nuttig, andere dan weer niet, net zoals sommigvakken nuttig zijn en andere dan weer niet.

In elke geval is het beter dat het huiswerk blijft. Anders zal die tijd die ze verlieze, moeten inhalen op school zelf, en dan hebben we langer les wat ik ook niet wil.

Ook heeft huiswerk als doel om planning en zelfstandig heid te kweken.

Zou zouden beter de domme vakken buiten smijten en alleen met de interessante vakken verdergaan. Dan zouden we meer tijd hebben voor huiswerk, want minder school, en zou de opleiding beter zijn want we verdoen onze tijd nie met nutteloze zaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Huiswerkvrije school

NASE schreef:Sommige huiswerken zijn zeker nuttig, andere dan weer niet, net zoals sommigvakken nuttig zijn en andere dan weer niet.

In elke geval is het beter dat het huiswerk blijft.  Anders zal die tijd die ze verlieze, moeten inhalen op school zelf, en dan hebben we langer les wat ik ook niet wil.

Ook heeft huiswerk als doel om planning en zelfstandig heid te kweken.

Zou zouden beter de domme vakken buiten smijten en alleen met de interessante vakken verdergaan.  Dan zouden we meer tijd hebben voor huiswerk, want minder school, en zou de opleiding beter zijn want we verdoen onze tijd nie met nutteloze zaken.
Een erg subjectief betoog, NASE!
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 19

Re: Huiswerkvrije school

Ik zit in de tweede fase en bij mij op school krijg je 4x per jaar een studiewijzer, die de beste manier van voorbereiden geeft op de tentamenperiode. Als je op school een beetje doorwerkt krijg je het af zonder thuis iets te moeten doen... Ik denk dat het je eigen verantwoordelijkheid moet zijn of je de stof wel of niet maakt. Je moet dus wel zelfstandig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Huiswerkvrije school

Een erg subjectief betoog, NASE!
Is een mening per definitie niet subjectief. En wat is er dan wel zo subjectief aan dat je er problemen mee hebt???

Ik heb redenen om te zeggend dat sommige vakken nutteloos zijn, of toch voor mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Huiswerkvrije school

Math schreef:Een erg subjectief betoog, NASE!
Is een mening per definitie niet subjectief. En wat is er dan wel zo subjectief aan dat je er problemen mee hebt???

Ik heb redenen om te zeggend dat sommige vakken nutteloos zijn, of toch voor mij.
In de eerste plaats zeg ik niet dat ik er problemen mee heb, die heb ik dan ook niet.

Ten tweede is een mening toegestaan (en idd door de bank genomen altijd subjectief) mits je erbij zet "ik ben van mening..." of iets in deze richting.

Dat jij redenen hebt geloof ik graag, wie heeft die niet? Dat kenmerkt en typeert juist het feit dat je een mening hebt. Ik vraag me alleen af waardoor jij denkt dat je kunt zeggen dat je -ik citeer- "domme vakken buiten smijten" zou moeten?

Dan krijg je weer een nieuwe discussie:

Wat zijn "domme vakken"

etc.

etc.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Huiswerkvrije school

Ik vraag me alleen af waardoor jij denkt dat je kunt zeggen dat je -ik citeer- "domme vakken buiten smijten" zou moeten?
Ik zit nog op school, 5de middelbaar (WeWi8). En in die 5 jaar dat ik daar op school zit zijn er bepaalde vakken waar ik (bijna) niets heb geleerd. M.a.w. daar is het nut een school niet in te vinden, en als je in z'n situatie zit vraag je je af waarom je eigenlijk die les moet volgen. Je leert niets en verveelt je mateloos. En eigenlijk vond niemand die les interessant, en hebben de meesten ook bijna niets geleerd.

Waarom zou z'n les dan nog moeten worden gegeven???

Volgens mij zou het beter zijn om die vakken niet te verplichten, maar ze na school als naschoolse activitiet aan te bieden. Dan kunnen zij die willen toch nog dat onderricht volgen, en moeten de anderen die les niet volgen. Dan kunnen ze andere 'vakken' volgen waar ze wel iets kunnen leren.

P.S. interesse is natuurlijk geen hoofd doel op school, maar het is wel mooi meegenomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Huiswerkvrije school

Mijn probleem is niet de hoeveelheid huiswerk die we krijgen, maar de lessen die we elke avond moeten leren (Kzit nog ma int middelbaar).

Berichten: 100

Re: Huiswerkvrije school

Ik moet zeggen, huiswerk komt altijd van pas. het is nu al een tijdje geleden , maar vroeger heb ik er toch veel aan gehad. anders had ik nu toch wel een paar probjes gehad kijk maar naar wiskunde.

Heb dat altijd goed gekund en (ook al wou ik dat toen niet toegeven :shock: ), het heeft idd wel veel geholpen.

Ik heb het ook wel voorgehad toen dat ze er een bepaald per semester moetsen opgeven en dus nutteloze dingen gaven om tja hun boekje te vullen. maar dat was amper het geval

Berichten: 1

Re: Huiswerkvrije school

1)leren werken, een huiswerkvrije school is hiervan precies het tegenovergestelde.

Als leerlingen nooit geleerd hebben om zelfstandig te werken, hoe moet het dan op hun vervolgopleidingen. Daar wordt toch echt van je verwacht dat je zelfstandig kunt werken. Het zou een mooie boel worden als niemand daar gewend was om zelfstandig te werken. Ik denk dat weinig mensen hun studie dan fatsoenlijk zouden afronden.

2) Leerlingen moeten zelf hun tijd in kunnen plannen.

In de 1e en 2e van de middelbare school wordt er juist zo ingestampt dat het ontzettend belangrijk is om een goede planning te hebben, zodat je af en toe een vrije middag of iets dergelijks hebt voor bijvoorbeeld een sport of hobby. Op een huiswerkvrije school zit iedereen verplicht elke dag 2 uur langer op school. Je bent dus nooit voor 5 uur thuis. Een planning hoef je niet meer te maken, je zit toch verplicht die 2 uur op school. Daar gaat je vrije middag.

3) Er wordt zo totaal geen rekening gehouden met sneller lerende leerlingen.

Er zijn op elke school kinderen die de stof begrijpen in de helft van de tijd die de gemiddelde leerling daarvoor nodig heeft en die ook lang niet alle stof hoeven te maken om alles te begrijpen. Deze kinderen worden door het systeem van de huiswerkvrije school ontzettend benadeeld. Ze zullen de helft van de tijd op school niks zitten doen en zich enorm vervelen. Nu kunnen huiswerkvrije scholen wel rekening gaan houden met deze kinderen, maar waar ga je dan de grens leggen? Welk kind mag wel eerde weg, welk kind niet? Wie hoeft minder te maken, wie moet gewoon alles doen. Bovendien zullen de andere leerlingen zich hierdoor slechter voelen omdat er telkens leerlingen zijn die weg mogen. Dat bevorderd je werklust nou ook niet echt als jij dan nog een uur moet blijven zitten.

4) Er is geen ruimte voor leerlingen die veel sporten.

Leerlingen die topsport beoefenen zullen s’middags vaak weg moeten om te trainen. Zij kunnen dus niet 2 uur langer op school blijven om huiswerk te maken Boeken mogen niet mee naar huis dus voor deze leerlingen is er een groot probleem. Zij zullen moeten kiezen tussen, of minder sporten, of minder ruimte voor school.

2) Leraren kunnen beter in de gaten houden of leerlingen hun huiswerk wel echt maken.

Hiervoor geldt een beetje hetzelfde verhaal. Als je op de middelbare school niet de discipline leert krijgen om het werk te maken dat je nodig hebt om te stof te begrijpen wordt dat op je vervolgopleiding ook niets Discipline is erg belangrijk en dat krijg je niet als je elke dag verplicht 2 uur op school zit om je huiswerk te maken..

3) Leerlingen zijn gemotiveerder.

Leerlingen gaan naar school om hun diploma te halen, dat willen ze zelf. Ze moeten daar dus ook zelf de motivatie voor opbrengen. Het zou niet goed zijn als leerlingen pas gemotiveerd raken als ze elke dag 2 uur verplicht, op school, huiswerk maken.

Reageer