Brandt de zon ooit op?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 35

Brandt de zon ooit op?

Hallo, met deze vraag zag ik dus altijd. Zou de zon ooit op branden?

Mvg,

Niels.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Brandt de zon ooit op?

De zon zet materie om in licht, dus ja... de zon verliest massa en op een gegeven moment is de massa te klein om nog een zon te zijn. Gelukkig is de zon vrij groot dus dat duurt nog wel een paar miljard jaar.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 87

Re: Brandt de zon ooit op?

nog 4 tot 5 miljard jaar te gaan (voor de zon dan, voor ons is het al heel wat eerder afgelopen)

Berichten: 35

Re: Brandt de zon ooit op?

Hoezo is het dan voor ons al eerder afgelopen? Wat gebeurt er in die tussen tijd? Een botsing met anderer planeet? Wat zou de reden zijn van de einde van de aarde? De aarde bestaat nu al zo lang miljarde jaren. Waarom zou de aarde dan eerder kapot gaan?

Berichten: 87

Re: Brandt de zon ooit op?

De zon wordt warmer en zwelt op den duur enorm op. De binnenplaneten Mercurius en Venus (wij zijn de derde planeet vanaf de zon) worden opgeslokt. Tegen die tijd is de dampkring van de Aarde al verdwenen en zitten we misschien op Mars maar het einde is (ook daar) onafwendbaar. Net zoals de zon ooit is geboren, zo zal hij ook sterven.

Voor de zon is de "levensduur" zo'n 10.000.000.000 jaar en "we" zitten ongeveer op de helft.

Hoe kleiner een ster, des te langer hij leeft. De zo'n is (gelukkig) een vrij kleine ster.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Brandt de zon ooit op?

We hebben als ik het mij niet vergis eerst nog een andere groot vuurwerk. Een botsing tussen ons melkwegstelsel en het andromeda nevel. Die botsing begint (op grote afstand) over ongeveer 1 miljard jaar en zal waarschijnlijk resulteren in een fusie van de twee.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 35

Re: Brandt de zon ooit op?

Oke bedankt voor deze uitleg, ik begrijip het. Mijn leraar van vroeger had het eens uitgelegt en hij beweerde dat de zon nooit op zou branden. En iemand anders beweerd weer van wel. Ik zelf had ook wel het idee dat de zon nooit op zou branden. Maar nu snap ik al hoe het zit. Bedankt Qrnlk en Kraus. Ik zit me al ongeveer al een paar jaar te verdiepen in ons zonnenstelsel en het heelal. Binnenkort ben ik misshien van plan om een telescoop aan te schaffen.

Berichten: 87

Re: Brandt de zon ooit op?

. Ik zit me al ongeveer al een paar jaar te verdiepen in ons zonnenstelsel en het heelal. Binnenkort ben ik misshien van plan om een telescoop aan te schaffen.


Een goed plan. Een goede start is een eenvoudige sterrenkaart en een verrekijker. Als je een statief hebt is een verrekijker van 20x50 zeer aan te bevelen. (het is voor iemand die begint heel moeilijk om wat je door een telescoop ziet in verband te brengen met wat je met het blote oog ziet- een verrekijker helpt je enorm om wegwijs te worden aan de hemel)

Google eens onder Stichting de Koepel en/of informeer eens bij de boekhandel naar""De Sterrengids".

Daar kom je een heel eind verder mee.

Berichten: 35

Re: Brandt de zon ooit op?

Ik ben een amateur. Welke telescoop raden jullie mij aan? Ik heb deze op het oog.

http://www.conrad.nl/goto/?product=670655 Dat is de link

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Brandt de zon ooit op?

De "botsing" die je hier beschrijft zal naar verwachting geen spectaculair vuurwerk opleveren.

Zie het ongeveer zo: van elke zijde van de Atlantische Oceaan vertrekt een vloot van roeibootjes, van elke 10 km kustlijn vertrekt er één roeiboot. Midden op de oceaan "botsen" deze vloten op elkaar........

Het is niet te verwachten dat de spaanders in het rond zullen vliegen. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 87

Re: Brandt de zon ooit op?

Een echte sterrenkijker is alleen de moeite waard als je een redelijke observatieplek hebt. Dat is dus een flink eind buiten de stad waar het lekker donker is.

Een tijdje geleden was er een aanbieding bij de Lidl of de Aldi. Dat komt ook wel weer terug (was iets verouderd model maar wel errug goedkoop)

Bij de moderne telescopen zit een hoop electronica en software. Zo'n telescoop stelt (bijna) zichzelf in en is buitengewoon handig.

Echt aan te bevelen: meestal zijn er in maart de sterrendagen. Dan houden de sterrenwachten open dag (of avond natuurlijk). Je vindt vrijwel altijd een (amateur)sterrenwacht bij je in de buurt.

Het klinkt misschien vreemd maar statief en mechaniek (de montage en de wormwielen) zijn eigenlijk van veel groter belang dan de telesoop zelf.

Een echt stabiel statief en een goede aandrijving zijn vrij prijzig. Als je de ruimte hebt èn een goede (vaste) plek en je bent een beetje handig dan kun je met zelfbouw veel geld besparen voor de telescoop zelf. (zie stichting de Koepel).

Een goede verrekijker heb je altijd plezier van, een klungelige telescoop belandt al gauw in de vuilnisbak.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Brandt de zon ooit op?

Google Earth heeft sinds een tijdje ook een "sky" optie, moet je maar eens kijken.

O, en vannacht is er volgens mij een maan's verduistering (tussen ongeveer 04:00-04:50)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 35

Re: Brandt de zon ooit op?

Ja dat lijkt me ook wel leuk zo'n sterrenwacht. Ik heb trouwens wel geluk. ik woon in een stad (Steenwijk) kleine stad in overijsel. en hier kan je heel erg goed de sterren zien. Ik zit elke zomer of soms in de winter als het heel helder is naar de hemel te kijken. Soms wel anderhalf uur lang gewoon naar de hemel kijken naar al die sterren. En ik wil nu toch eens een telescoop hebben. ik heb vroeger toen ik 11 a 12 was nog een komeet mogen meemaken. Mijn buurman had een telescoop en ik mocht er doorkijken. En het was onwijs mooi.

Grnlk klopt, die heb ik Zit ook ook best vaak naar te kijken is ook onwijs mooi.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Brandt de zon ooit op?

Mijn leraar van vroeger had het eens uitgelegd en hij beweerde dat de zon nooit op zou branden.
Punt één brandt de zon niet, maar gloeit ze. Punt twee zal ook over 5 miljard jaar de "brandstof" (waterstof) maar voor een relatief klein deel op zijn. Echter, in het centrum van de zon, waar druk en temperatuur hoog genoeg zijn om kernfusie te bewerkstelligen, zit dan geen waterstof meer maar de meer zwaardere fusieproducten (tegen die tijd praten we over koolstof ). Dat nog verder fuseren levert niet voldoende energie om de boel gaande te houden, bvendien zijn druk en temperatuur daarvoor in onze Zon niet hoog genoeg. Op de plaatsen rondom de kern waar nog wel waterstof is en dus de energetisch gunstige waterstoffusie zou kunnen plaatsvinden zijn druk en temperatuur niet meer hoog genoeg daarvoor, want te ver van de kern vandaan.
Google Earth heeft sinds een tijdje ook een "sky" optie, moet je maar eens kijken.
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=393138

leuker en handiger
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 35

Re: Brandt de zon ooit op?

Ik zal eens gaan kijken. toch vind ik een telescoop persoonlijk veel beter. tuurlijk google earth is ook mooi etc etc..

Maar je ziet het niet echt natuurlijk niet live. Maar je leert er wel van en ziet er ook onwijs mooi uit google earth. ik zou jou link eventjes bekijken.

Reageer