Helende H-bruggen

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 8.614

Helende H-bruggen

Een zelfplakkende fietsband lijkt binnen bereik, dankzij een nieuw soort rubber dat gewoon weer aan elkaar plakt nadat het doorgesneden is. Het rubber lijkt op een doorzichtig glasachtig plastic en bestaat uit een mengsel van diverse oligomeren.


Lees meer ... C2W

Lees meer ... BBC News

Lees meer ... MSNBC


Lees de wetenschappelijke publicatie


Bekijk een videofragment
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 85

Re: Helende H-bruggen

Gesneden rubber op kamertemperatuur verliest na 48 uur zijn zelfhelend vermogen, een heet monster van 90 graden al na een kwartier, zo publiceerden de onderzoekers van de in Parijs in Nature.


Ik snap dit niet helemaal. Mag ik hier dus uit concluderen dat als je de rubber niet bij elkaar brengt binnen 48 uur (bij kamertemperatuur dus) het dus niet meer aan elkaar plakt?

(Zoja, dan is het zelfhelend toch wel een beetje misleidend vind ik.)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Helende H-bruggen

De quote die jij geeft komt niet overeen met het artikel. Daarin wordt gesteld dat de tijd waarna zelf-reparatie niet meer mogelijk is 1 week is bij kamertemperatuur; die 48 uur geldt bij 40 graden.


De reden is dat de waterstofbrug-vormende groepen aan de oppervlakte langzaam bindingen gaan vormen met naburige groepen op hetzelfde oppervlak. Na verloop van tijd is het dus niet meer mogelijk om een binding aan te gaan met een ander oppervlak.


Of de term zelfherstellend misleidend is hangt af wat je van een materiaal verwacht. Als je insteek is dat je er totaal geen omkijken meer naar hebt (inspecties op scheurtjes e.d. niet meer nodig) dan kun je inderdaad van een koude kermis thuiskomen. Maar het is wel een enorme stap in zo'n richting, bovendien is in ieder geval het herstel een stuk gemakkelijker.


Het fundamentele verschil met andere materialen is dat er geen extra materiaal hoeft te worden toegevoerd om de schade te repareren. Je hoeft niet te lassen of te lijmen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 85

Re: Helende H-bruggen

Ah, bedankt voor de opheldering.

Reageer