Springen naar inhoud

[natuurkunde] dieselmotor

• Log in om te kunnen reageren

Pluto

Pluto

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 18:18

Ik ben alvast wat aan het kijken naar een onderwerp voor mijn profielwerkstuk, en het lijkt mij wel leuk om zelf een dieselmotor in elkaar te zetten. Denken jullie dat zoiets mogelijk is? Een model met zelfontbranding heeft een hele hoge druk nodig, is dat wel veilig? Ik denk zelf dat een model met gloeikop het beste zal zijn, maar waar vind ik een bouwplan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 19:09

Zelf een dieselmotor bouwen is veilig denk ik wanneer hij berekend is op sterkte. Ik begrijp niet zo heel goed waarom je dat zou willen bouwen, is het niet veel leuker op een dieselmotor van een wagen een aantal proeven uit te voeren ?
Ik weet niet goed op welk niveau je dit gaat bespreken en wat je allemaal van materiaal ter beschikking hebt dus is het niet zo makkelijk om er iets over te zeggen maar ik weet wel dat wanneer je een dieselmotor in detail wil bespreken dat je te maken hebt met redelijk 'zware' stof.
Een dieselmotor uitbouwen en dan op de standmotor proeven uitvoeren lijkt mij veel plezanter dan zelf eens proberen maken.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Pluto

Pluto

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 19:56

Zelf een dieselmotor bouwen is veilig denk ik wanneer hij berekend is op sterkte. Ik begrijp niet zo heel goed waarom je dat zou willen bouwen, is het niet veel leuker op een dieselmotor van een wagen een aantal proeven uit te voeren ?
Ik weet niet goed op welk niveau je dit gaat bespreken en wat je allemaal van materiaal ter beschikking hebt dus is het niet zo makkelijk om er iets over te zeggen maar ik weet wel dat wanneer je een dieselmotor in detail wil bespreken dat je te maken hebt met redelijk 'zware' stof.
Een dieselmotor uitbouwen en dan op de standmotor proeven uitvoeren lijkt mij veel plezanter dan zelf eens proberen maken.

Volgens mij staan in het praktijkgedeelte van de school diverse freesmachines en dergelijke, die mogen worden gebruikt. Materiaal kan, als de kosten niet buitensporig zijn, via school geregeld worden. Ik ben van plan om me goed in het onderwerp te verdiepen, en het lijkt me leuk om een keer iets zelf te maken, oftewel een keer iets anders dan alleen maar theorie.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 20:09

Volgens mij staan in het praktijkgedeelte van de school diverse freesmachines en dergelijke, die mogen worden gebruikt. Materiaal kan, als de kosten niet buitensporig zijn, via school geregeld worden. Ik ben van plan om me goed in het onderwerp te verdiepen, en het lijkt me leuk om een keer iets zelf te maken, oftewel een keer iets anders dan alleen maar theorie.

Er staan op je school enkele freesmachine en waarschijnlijk nog wel een paar draaibanken ook. Wanneer je zelf iets wil maken zoals een dieselmotor dan moet je natuurlijk wel al enorm goed overweg kunnen met die machines en waarschijnlijk die die machines niet geschikt voor dergelijk werk.
De meeste stukken kun je waarschijnlijk niet maken met die machines, in het 'echt' worden die namelijk gegoten. zaken zoals een cilinderkop zijn ook niet in elkaar te steken denk ik door een student. Ik denk dat je al zeer veel problemen zou hebben voor hem in elkaar te steken moesten ze je de stukken in een doos geven laat staan zelf de stukken de vervaardigen. (Je mag mij zeker niet verkeerd begrijpen, ik twijfel niet aan je inzit, capcaciteiten, ...)
Zelf een dieselmotor maken lijkt mij gewoon niet haalbaar. Een 'simpele' stirlingmotor heeft mij in het laatste jaar middelbaar onderwijs al een gans jaar gekost om deze te vervaardigen (m.b.v. CNC machines). We werkten er wel maar een 2-tal uur per week aan maar dan nog ...

EDIT: ik weet niet of je intresse hebt maar wat bijvoorbeeld wel iets leuk is als eindwerk e.d. is het ombouwen van een dieselmotor zodat deze kan draaien op plantaardige olie.
Eerst de motor laten aanlopen op diesel en dan met een timerfunctie en enkele kleppen overschakelen op plantaardige olie, als er in de buurt van jouw school een landbouwschool is kunnen ze misschien wel wat koolzaadolie produceren (op mijn oude school hebben ze dit gedaan met een vrachtwagennmotor).

Veranderd door Ruben01, 21 februari 2008 - 20:12

BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Pluto

Pluto

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 22:10

Er staan op je school enkele freesmachine en waarschijnlijk nog wel een paar draaibanken ook. Wanneer je zelf iets wil maken zoals een dieselmotor dan moet je natuurlijk wel al enorm goed overweg kunnen met die machines en waarschijnlijk die die machines niet geschikt voor dergelijk werk.
De meeste stukken kun je waarschijnlijk niet maken met die machines, in het 'echt' worden die namelijk gegoten. zaken zoals een cilinderkop zijn ook niet in elkaar te steken denk ik door een student. Ik denk dat je al zeer veel problemen zou hebben voor hem in elkaar te steken moesten ze je de stukken in een doos geven laat staan zelf de stukken de vervaardigen. (Je mag mij zeker niet verkeerd begrijpen, ik twijfel niet aan je inzit, capcaciteiten, ...)
Zelf een dieselmotor maken lijkt mij gewoon niet haalbaar. Een 'simpele' stirlingmotor heeft mij in het laatste jaar middelbaar onderwijs al een gans jaar gekost om deze te vervaardigen (m.b.v. CNC machines). We werkten er wel maar een 2-tal uur per week aan maar dan nog ...

EDIT: ik weet niet of je intresse hebt maar wat bijvoorbeeld wel iets leuk is als eindwerk e.d. is het ombouwen van een dieselmotor zodat deze kan draaien op plantaardige olie.
Eerst de motor laten aanlopen op diesel en dan met een timerfunctie en enkele kleppen overschakelen op plantaardige olie, als er in de buurt van jouw school een landbouwschool is kunnen ze misschien wel wat koolzaadolie produceren (op mijn oude school hebben ze dit gedaan met een vrachtwagenenmotor).

Met die machines leren omgaan zal net zo goed een leerproces zijn als de werking van de motor tot in de puntjes begrijpen, en ik ben niet vies van een uitdaging. Ik wil niet arrogant overkomen, maar ik ben de beste van mijn klas in natuurkunde en mijn sterkste punt is inzicht. Maar misschien kan ik toch beter iets van een railgun of coilgun gaan maken, dat is denk ik makkelijker qua praktijk.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 22:19

Met die machines leren omgaan zal net zo goed een leerproces zijn als de werking van de motor tot in de puntjes begrijpen, en ik ben niet vies van een uitdaging. Ik wil niet arrogant overkomen, maar ik ben de beste van mijn klas in natuurkunde en mijn sterkste punt is inzicht. Maar misschien kan ik toch beter iets van een railgun of coilgun gaan maken, dat is denk ik makkelijker qua praktijk.

Een iets makkelijker realiseerbare opdracht is natuurlijk ook een idee. Die machines kan je natuurlijk met leren werken maar dat neemt allemaal wel zijn tijd in beslag ...
Meestal zijn de machines op een school ook niet van die nauwkeurigheid e.d. dat ze geschikt zijn voor motoronderdelen te maken.

Is het echt de bedoeling dat je iets praktisch maakt ?
Anders moet je misschien eens overleggen met je leerkracht natuurkunde wat hij juist verwacht indien je 'de dieselmotor' kiest als onderwerp.
Wanneer hij je kan uitleggen wat je juist allemaal zou moeten doen qua praktische uitvoering (of proeven), theoretische bespreking dan kan je misschien toch bij je onderwerp blijven. Als die dieselmotor je eerste keuze is dan zul je je waarschijnlijk het meest daarvoor inzetten en dat kan mooie resultaten opleveren.
Zonder dat je weet wat ze verwachten zou ik er niet aan durven beginnen, over een motor kan je zo diep ingaan dat je misschien zal vastlopen.
Ik denk ook dat je leerkracht wel zal weten dat het onhaalbaar is zelf een motor te maken. Misschien weet hij wel enkele interessante praktische zaken i.v.m. de dieselmotor die jij ziet zitten en haalbaar zijn !

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2008 - 22:31

Zelf een hele dieselmotor bouwen? Ik denk echt dat je daarmee veel te veel hooi op je vork neemt. Dat wordt een studie op zich en met 160uur die gereserveerd zijn voor je profielwerkstuk, ga je het nooit en te nimmer redden. Dat heb je al nodig voor de fabricage alleen. Laat staan de sterkte-, stromingsleer- en thermodynamicaberekeningen waarvan je op de middelbare school (tenzij je er een studie naast doet) nog amper benul hebt.

Veranderd door Sjakko, 21 februari 2008 - 22:34

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures