Auto's rijden op perslucht

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 67

Auto's rijden op perslucht

Hallo, ik wil ik dit forum het onderwerp 'Auto's rijden op perslucht, in beweging zetten, want er wordt veel te weinig nieuws over gegeven.

Allereerst een paar links;

Air engine's De motor van Guy Negre zorgt voor een revolutie

Air engine's op YouTube video

Air engine's in België Een auto die niet op benzine, maar op perslucht rijdt moet vanaf volgend jaar te koop zijn in België.

Air engine's natuurwetenschappen.nl/

Door middel van stroom van Windmolens afkomstig, kunnen we in deze (oude) sitiatie het stroom gebruiken om perslucht op te slaan voor deze toekomstige auto's met de nieuwe motors van Guy Negre.

Maar het kan nog beter,



Als we de draaikracht van Windmolens direct op een perscompressor aansluiten, kunnen we diverse supergrote tanks onder de grond vullen met perslucht, en die tanks staan in verbinding met,



a; Electriciteit centrales die deze, bijna gratis perslucht omzetten in stroom.

en

b; met Tankstation's voor onze auto's, waar we deze, op perslucht rijdende auto's mee kunnen tanken.

Op deze manier hebben we tussen windmolen's en tankstation's geen stroom nodig!!

En als we op deze manier Wind Energie direct 1 op 1 omzetten in perslucht, hebben we ook stroom als het windstil is,

omdat we dan gebruik kunnen maken van de met perslucht uit supergrote tanks, gevuld met perslucht.

kortom ik zie hier nieuwe revolutionaire toekomst in.



Ik hoop dat ik op deze manier een discusie op gang kan brengen met een positive uitkomst voor onze huidige miljeu.

idee, edhoeven.
Wat zou er gebeuren als krachtige gamma straling de aarde bereikt?

Kijken we naar een blackhol dan lijkt deze verder weg dan het in werkelijkheid is!

Berichten: 56

Re: Auto's rijden op perslucht

ja ik zag laatst op tv(discovery, future cars of zoeits?) autos op perslucht, nog wel erg jong maar heel slim bedacht. toch weetik het zo net nog niet... zou dat niet al eerder bedacht zijn, maar neit goed uitgewerkt vanwege mankementen?

het idee is namelijk vrij simpel natuurlijk, dus waarom komen ze er nu pas mee?

Berichten: 67

Re: Auto's rijden op perslucht

Crispijn schreef:ja ik zag laatst op tv(discovery, future cars of zoeits?) autos op perslucht, nog wel erg jong maar heel slim bedacht. toch weetik het zo net nog niet... zou dat niet al eerder bedacht zijn, maar neit goed uitgewerkt vanwege mankementen?

het idee is namelijk vrij simpel natuurlijk, dus waarom komen ze er nu pas mee?
1 Wat dacht je, kosten van olie rijst de pan uit, en dus word het noodzaak.

2 We zijn met z'n allen door het internet niet meer dom te houden, en zegt het voort gaat nu razend snel.

3 De techniek zal echt wel verbeterd zijn, als je naar de filmclips kijk op youtupe, dan zie je ook wat er veranderd en verbeterd is.

edhoeven
Wat zou er gebeuren als krachtige gamma straling de aarde bereikt?

Kijken we naar een blackhol dan lijkt deze verder weg dan het in werkelijkheid is!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Auto's rijden op perslucht

Bekijk deze link even http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=77936

Hij stond in een ander forum, maar ik heb hem even hier geplaatst.

Je moet even 5 pagina's doorwerken, maar daarna weet je mischien waarom we hier niet op en neer springen voor de perslucht auto.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Auto's rijden op perslucht

edhoeven schreef:Allereerst een paar links;

Air engine's natuurwetenschappen.nl/
Dan allereerst een vraag.

Uit die link:
Omdat deze infrastructuur nog niet aanwezig is, heeft Nègre de taxi voorlopig uitgerust met een elektrische minicompressor, die slechts 25 kilowatt stroom verbruikt om het mobiel tien uur lang van luchtdruk te voorzien. "Op vier gulden aan perslucht rijdt de taxi een dag lang rond", beweert de uitvinder.
25 kilowatt is waarschijnlijk als 25 kWh bedoeld. Althans, dat hoop ik toch. Dan nog, als 'ie dat in 10 uur levert is het nog steeds een 2,5 kW hulpmotor.

Het zuinige imago van deze auto's komt mijns inziens voornamelijk voort uit het feit dat álles uit de kast wordt gehaald om energie te besparen tijdens een rit. Alle hybridetechnieken die je kunt bedenken zijn erin verwerkt. Bij stadsritten kan dat heel wat opleveren, ook met hybride benzine-auto's trouwens.

Maar laten we met zijn allen aub niet vergeten dat samengeperste lucht ook maar een energiedrager is, geen energiebron.
Het kost vanzelfsprekend energie om de tankstations van perslucht te voorzien. Dat kan in de toekomst met geavanceerde compressoren en groene elektriciteit uit wind- en zonne-energie.
En daar gaan we dan weer. Dat zielige beetje wind-en zonne-energie dat we hebben gaat dan naar de perslucht. De airconditioners van Mexico-Stad gaan dus meer "vuile" stroom gebruiken. Waar blijft de winst?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Auto's rijden op perslucht

Misschien is dat ook het punt van Negre, je kunt op veel verschillende manieren lucht compressen: elektrisch, met een verbrandingsmotor, maar ook gewoon hitte. Als een hybride motor met batterij kan werken, zou het dan ook kunnen werken met drukvat? En, zou je dan neveneffecten van rijden: zoals de energie die vrij komt met remmen, kunnen gebruken om lucht terug op te pompen en te herleiden naar het centrale drukvat. Kan de hitte van een kleine verbrandingsmotor gebruikt worden om de druk hoog te houden. Kunnen vibraties van de wielen gebruikt worden om het vat op te pompen. Mischien is energy-scavenging wel makkelijker met een drukvat dan een batterij.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Auto's rijden op perslucht

Bij hybridetechnieken is een van de belandrijkste factoren de energiedichtheid van je drager: Hoeveel MJ kun je opslaan per kg. De energiedichtheid van een doorsnee Li-batterij is hoger dan die je met perslucht ooit kunt halen.

Een andere belangrijke factor is uiteraard de efficiëntie van de omzettingen waarmee je de teruggevoerde energie kunt opslaan, en de snelheid waarmee dat gebeurt. Je zou een systeem kunnen bedenken waarbij de wielen van de auto een compressor aandrijven, die lucht op 300 bar brengt en dan weer in de tanks pompt. Dat kun je gebruiken als rem. Ik verwacht echter dat de opwarming van de lucht dan behoorlijk groot is, zodat je feitelijk weer een hoop energie weggooit.

Of het mogelijk zo'n systeem te gebruiken als schokdemper weet ik niet. Ik heb zo geen idee van de ordegrootte van de energie die in een schokdemper wordt gedissipeerd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Auto's rijden op perslucht

Volgens deze site
Ik hoop dat ik op deze manier een discusie op gang kan brengen met een positive uitkomst voor onze huidige miljeu.
Het is voor het milieu (=leefklimaat van mens, dier en plant) dus heel positief als we blijven rijden op benzine :D , maar ik denk dat je het klimaat (t.a.v CO2) bedoeld ipv het milieu.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Auto's rijden op perslucht

Om lucht te comprimeren is minimaal dezelfde hoeveelheid energie nodig, echter meende ik (correct me if i’m wrong) te herinneren dat tijdens het comprimeren er zo’n 93% aan energie aan warmte verloren gaat.
Fout wil ik niet zeggen, maar een rendement van 7% is wel een beroerde compressor. Het dubbele hiervan komt dichter bij de realiteit. Dan nog worden we niet vrolijk van het energieplaatje.

Een factor die ik hierbij slecht kan inschatten is hoe dit bij gebruik van de gecomprimeerde lucht in een persluchtmotor terug wordt opgekrikt door warmte uit de omgeving te benutten, want net zo goed als je bij de compressie een hoop nutteloze warmte produceert zou je bij de expansie waarschijnlijk nutteloze warmte uit de omgeving kunnen benutten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Auto's rijden op perslucht

@Jan: Dat is het hele concept. Je moet dus voor de energie-inhoud uitgaan van de arbeid die isotherme expansie zou kunnen leveren. Die is nRT ln (Vf/Vi), in dit geval komt die laatste term op ongeveer 6 uit.

@Helly: Ik snap niet hoe je aan 11,58 MJ komt.

Maar wat belangrijker is dan de kosten die eraan zitten (die worden immers voor een groot deel vertroebeld door accijnzen):

Zoals je ziet haal je in het ideale geval uit 200 liter perslucht ongeveer zoveel energie als uit 1 liter benzine. Een auto met verbrandingsmotor haalt in de praktijk een rendement van 25%. Stel nu dat we zo'n auto pakken en vervangen de aandrijving door een persluchtsysteem. We gaan er (voorlopig) vanuit dat het gewicht gelijk blijft, en gaan ervan uit dat het persluchtsysteem ideaal werkt - geen mechanische verliezen en alle remenergie wordt teruggevoerd. Dan wordt je rendement dus 4 keer zo hoog, met andere woorden, je komt op 200 liter net zo ver als op 4 liter benzine, ongeveer 60 km dus.

Voor een normale 4-persoonsauto zoals we die kennen, met het comfort zoals we dat gewend zijn, is zo'n systeem dus zinloos.

Tenslotte, met betrekking tot de aanname dat het gewicht gelijk blijft: Er is beweerd dat de perslucht-motoren een stuk lichter zouden zijn. Hoewel er best een stuk gewichtsbesparing te realiseren zal zijn ten opzichte van verbrandingsmotoren, moet men voorzichtig zijn en geen appels (verbrandingsmotor met 100 kW) met peren (persluchtmotor van 15 kW) vergelijken. De gewichtsbesparing die men eventueel haalt ten opzichte van een verbrandingsmotor met vergelijkbaar vermogen wordt in ieder geval voor een groot deel tenietgedaan door het extra gewicht dat de perslucht weegt: 60 kg (200 liter, 300 bar) ten opzichte van 3 (4 liter benzine).

Ten opzichte van het totaalgewicht van de auto is de besparing sowieso marginaal.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Auto's rijden op perslucht

@Helly: Ik snap niet hoe je aan 11,58 MJ komt.
Dat kwam voort uit mijn stelling van dat 93% aan warmte gaat verloren. Je moet er dus 93% (in dit geval) extra toevoegen om een energieinhoud van 6MJ (4 tanks) te krijgen. (93%*6)+6 = 11,58 MJ

** ik zie trouwens dat ik tevens een storende fout heb gemaakt met de hoeveelheid kilometers die je kan rijden op een benzinetank van 50 liter bij 1:15. Dat is natuurlijk niet 1125 km, maar 750 km.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Auto's rijden op perslucht

Zit ik de hele tijd te googlen, vind ik net dat wikipedia hier een erg goede bladzijde over heeft geschreven:

http://en.wikipedia.org/wiki/Compressed_ai..._and_efficiency

Het probleem met het oppompen van lucht is dat het niet lineair is, de druk loopt snel af en de expansie energie die vrij komt neemt dus ook af.

Kunnen we geen auto op een veer maken, elastiek auto,.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Auto's rijden op perslucht

Dat kwam voort uit mijn stelling van dat 93% aan warmte gaat verloren. Je moet er dus 93% (in dit geval) extra toevoegen om een energieinhoud van 6MJ (4 tanks) te krijgen. (93%*6)+6 = 11,58 MJ
Dat is een beetje een aparte definitie, die ook Jan VdV op het verkeerde been zette. Normaal druk je dat uit als percentage van de toegevoerde energie; in dit geval dus 48%. Het rendement is dan 52%.

Ik weet niet waar je de waarde van 93% vandaan hebt. In de praktijk lopen de rendementen uiteen tussen ca 20% en ca 80%. Wie een beetje snel wil comprimeren, en ook nog met een factor 300, haalt zeker geen 80%.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Auto's rijden op perslucht

Kunnen we geen auto op een veer maken, elastiek auto,.
energiedichtheid van diverse energievectoren/bronnen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

Dan staat veerenergie wel héél ver onderaan de lijst. Laatste om precies te zijn. :D

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Auto's rijden op perslucht

Wanneer men atmosferische lucht van 20 oC in zes trappen met tussenkoeling en nakoeling comprimeert naar 300 bar en 30 oC zal de totale koeling ongeveer gelijk zijn aan het vermogen van de compressor.

Dat heeft overigens niets met efficiency van de compressor te maken. De enthalpie van lucht op hoge druk is doodgewoon iets lager dan die op lage druk (bij dezelfde temperatuur).

Overigens werkt de luchtmotor niet op 300 bar maar op iets van 30 bar.

De bruikbare luchtinhoud van de tank is dat verschil van 300 --> 30 bar.

De lucht levert in de cylinders slechts vermogen van 30 --> 1 bar en bovendien is de expansie niet isothermisch. De door de cylinders geleverde energie komt immers uit de enthalpiedaling van de lucht hetgeen een temperatuurdaling veroorzaakt want de drukdaling geeft geen enthalpiedaling.

De energie-opbrengst van de luchtmotor is dan ook maar een klein deel van de energie die de compressie naar 300 bar gekost heeft.

De werkelijk behaalde afstand van de MDI-luchtauto is slechts 7 km volgens MDI eigen site: http://www.theaircar.com/tests.html.

Alle andere getallen zijn op dit moment niet meer dan wishful thinking.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer