Springen naar inhoud

gassnelheid in inlaatkanaal


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 29 maart 2005 - 13:08

Hallo,

Ik heb een vraagje. Bij een motor wordt de lucht door het inlaatkanaal in de cilinder gezogen doordat de zuiger omlaag beweegt en dus een onderdruk creŽert. Nu is mijn vraag met welke snelheid dit gebeurt. Kan dit worden berekend? Het zal volgens mij in ieder geval afhankelijk zijn van de zuigersnelheid het oppervlak van de zuiger en inlaatkanaal.

P.S.: Klop het dat als je ervan uitgaat dat lucht als niet samendrukbaar wordt beschouwd de volgende formule kan worden toegepast. :shock:

v(zuiger)*A(zuiger) = v(inlaat)*A(inlaat) , volumedebieden zijn gelijk.

Rens

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 maart 2005 - 20:20

Deze vraag stelling riekt naar Bernoulli,

Ik zou zeggen, gebruik de wet van bernoulli om het te berekenen. Weet wel dat je je vraag compleet stelt, de snelheid op een bepaakde plaats bedoel je. Dit is uit te rekenen met Bernoulli en de wet van constante massa.

#3


  • Gast

Geplaatst op 30 maart 2005 - 15:13

Hallo purpere wolf,

Met bernoulli zal helaas niet gaan, omdat er teveel onbekende zijn. Zo zijn de drukken die optreden niet bekend, wat al van groot belang is bij deze berekeningen volgens mij of niet?

Rens

Deze vraag stelling riekt naar Bernoulli,

Ik zou zeggen, gebruik de wet van bernoulli om het te berekenen. Weet wel dat je je vraag compleet stelt, de snelheid op een bepaakde plaats bedoel je. Dit is uit te rekenen met Bernoulli en de wet van constante massa.


#4

Filo

    Filo


  • >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2005 - 23:21

Nee, dit heeft niets met Bernoulli te maken. Ik denk dat de stroomsnelheid uit de volledige tijdafhankelijke Navier-Stokesvergelijkingen moet volgen. Ik schat zo dat de tijdafhankelijkheid belangrijk is.

#5


  • Gast

Geplaatst op 31 maart 2005 - 09:05

Nee, dit heeft niets met Bernoulli te maken. Ik denk dat de stroomsnelheid uit de volledige tijdafhankelijke Navier-Stokesvergelijkingen moet volgen. Ik schat zo dat de tijdafhankelijkheid belangrijk is.


Probleem is dat er geen tijd bekend is. Als je de lucht beschouwd als niet samendrukbaar dan geld het behoud van volume.

Massadebiet 1 = massadebiet 2

Echter hier is sprake van een samendrukbaar gas (lucht), dus gaat deze benadering niet op toch? Er moet volgens mij rekening gehouden worden met het feit dat de lucht samendrukt en dus verandert van dichtheid, temperatuur, etc. Kan iemand mij misschien hierin verder helpen in de vorm van formules of boeken waarin hiervan iets te vinden is. Ik heb namelijk nog niks kunen vinden

alvast bedankt

Rens

#6

groencontainer

    groencontainer


  • >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2005 - 22:18

Snelheden zijn laag, dus het is helemaal niet nodig om met compressibiliteit rekening te houden (althans bij de inlaatslag) en kan dus worden aangenomen dat de massastroom (waarbij de luchtdichtheid in dit geval dus een constante is) gelijk is aan de toename van het volume dat de cilinder krijgt. Opmerking hierbij is wel dat de inlaat redelijk groot moet zijn zodat er geen drukverliezen optreden. Aanname hierbij is dus dat de druk in de cilinder gelijk is aan de buitendruk (en hierbij heeft bernoulli niets te maken, immers de lucht buiten staat stil net als de lucht in de cilinder (dus de statische drukken zijn gelijk aan de totale druk).

Als je de druk in het inlaat kanaal wil weten, dan heb je pas bernoulli nodig.
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

#7


  • Gast

Geplaatst op 08 april 2005 - 16:18

Je kan de boeken van Ludwig von Apfelbeck, Wege zum hochleistungsviertaktmotor en Graham Bell heeft ook iets geschreven over het tunen van viertakt motoren. Four-stroke Performance Tuning.
Kort door de bocht; Korte kanalen (weinig weerstand) is voor veel vermogen op hoge toeren, wordt beperkt door gassnelheid bij de kleppen; langere kanelen geven meer koppel bij lagere toeren.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures