Agrobacterium Tumefaciens

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Agrobacterium Tumefaciens

Hallo allemaal,

Weet iemand hier misschien hoe de Agrobacterium Tumefaciens zijn T-DNA in het DNA van een plant kan laten binnendringen? Ik kan alleen vinden dát het gebeurt, maar niet HOE het gebeurt.

Ik hoop dat iemand van jullie me hierbij kan helpen.

Groeten,

S.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Agrobacterium Tumefaciens

Met dit antwoord loop ik vast vooruit op de minicursus Biotechnologie, maar vooruit. Hier volgt een fragment uit mijn rapport "GM: Kun je dat eten" (voor de geïnteresseerden: te downloaden via http://www.rug.nl/wewi/dewetenschapswinkel...s/archief/index):
Sommige bacteriesoorten zijn in staat om van nature genetisch materiaal over te dragen op planten. Ze doen dit om de plant eigenschappen te geven die gunstig zijn voor de bacterie. Agrobacterium tumefaciens doet dit door een plant op de plaats van een wond te infecteren en vervolgens een speciaal stuk DNA in de plantencellen rond de wond te brengen: het T-DNA. Dit DNA bevat genen die plantenhormonen produceren waardoor de plant een tumor ontwikkelt op de plaats van de infectie. Het T-DNA bevat daarnaast genen die zorgen voor de productie van stoffen die dienen als koolstof- en stikstofbron voor de bacteriën. De tumor, ofwel gal, vormt zo een voedselbron voor de bacteriën. Dit systeem is dus in feite een natuurlijke vorm van genetische modificatie, maar wel zeer lokaal in de plant (rond de plaats van infectie).

Het natuurlijke proces van de DNA-overdracht werkt als volgt. Het T-DNA ligt op een plasmide (het zogenoemde Ti-plasmide), samen met een aantal andere genen die betrokken zijn bij het infectieproces. Na de infectie zal het T-DNA door de bacterie uit het plasmide worden geknipt en via een speciaal transportsysteem worden ingebracht in een plantencel rond de wond. Eenmaal in de plantencel zal het T-DNA worden opgenomen in het planten-DNA. Dit gebeurt op een efficiënte manier, maar wel op een vrijwel willekeurige plaats.
Het systeem dat voor de overdracht van het DNA zorgt maakt gebruik van zogeheten type IV secretie. Kort gezegd werkt dit mechanisme als een soort injectienaald, waarbij de bacterie de gestheercel 'aanprikt' en het DNA-fragment injecteert.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Agrobacterium Tumefaciens

Ik heb nog een goed artikeltje hierover gevonden: http://www.kennislink.nl/web/show?id=75011...=811&prev=75009
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Re: Agrobacterium Tumefaciens

Héél erg bedankt, Bas!

Je hebt me enorm geholpen!

Ook een erg verhelderende tekening in dat artikeltje in de tweede link.

Reageer