Zwaartekracht

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 59

Zwaartekracht

Hoi,

hebben losse voorwerpen (zoals een zandkorrel) ook een soort van zwaartekracht om zich heen?

--

in het heelal heeft alles met massa een aantrekkingskracht neem ik aan.. is dat dan ook zo op de aarde zelf?

het is natuurlijk geen grote aantrekkingskracht van een zandkorrel, maar het gaat ook niet om de cijfers.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zwaartekracht

Ja. Als ik wel geïnformeerd ben, zelfs alles met energie.......

De zwaartekracht die de Aarde op jou uitoefent moet je zien als het optelsommetje van de zwaartekracht uitgeoefend door elk atoompje in die Aarde, elk met zijn eigen grootte en richting. Per atoompje stelt dat niks voor, maar tel dat allemaal netjes wiskundig bij elkaar op, en voilà, aan het aardoppervlak één resultante zwaartekracht met een grootte van 9,8 N op elke kg massa , gericht naar het middelpunt van de Aarde.
zwaartekracht.GIF
zwaartekracht.GIF (7.46 KiB) 430 keer bekeken
Aan de hand van die theorie en bovenstaand plaatje mag je bedenken welke NETTO zwaartekracht je ondervindt als je jezelf naar de kern van de Aarde zou kunnen boren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zwaartekracht

in het heelal heeft alles met massa een aantrekkingskracht neem ik aan.. is dat dan ook zo op de aarde zelf?
Schiet me in dit verband nóg een denkvraagje voor Devilyo te binnen: waarom zijn alle wat grotere hemellichamen nagenoeg bolvormig? (Da's vast niet omdat God graag knikkert....... :D )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Zwaartekracht

door de zwaartekracht neem ik aan ja.

maar als je binnen in de aarde bent, zeggen sommigen dat de zwaartkracht nul is.

dit klopt dus eigenlijk niet, je zou binnen in de aarde juist naar buiten worden getrokken (aan alle kanten)

omdat alle massa juist om jouw heen zit in plaats van alleen maar onder je...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zwaartekracht

Punt is, als je in het midden van de Aarde zit wordt er inderdaad van alle kanten aan je getrokken. En van alle kanten even hard. Dan is het optelsommetje van ál die krachten samen: 0 (nul)

Twee even sterke paarden trekken aan een kar, de een vooruit, de ander achteruit. Resultaat: de kar gaat geen kant uit, de nettokracht is 0.

In het geval van de Aarde zijn die afzonderlijke krachten overigens lang niet sterk genoeg om je uit elkaar te trekken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Zwaartekracht

och ja, ik moet natuurlijk ook zelf wel een beetje gaan denken ^^

Berichten: 624

Re: Zwaartekracht

Is dat niet omdat je zwaartekrachtspotentiaal alleen van r afhangt ?

Reageer