Springen naar inhoud

Internet en informatie

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44892 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 februari 2008 - 22:41

We zijn met z'n allen door het internet niet meer dom te houden.

Ik kom steeds vaker deze gelijkaardige kreten tegen, vaak gevolgd door hallelujah over al of niet vermeende oplossingen voor wereldproblemen.

Wat ik me dan afvraag, is het internet wel zo'n goede bron van informatie voor de wereldbevolking? Als we het over de hele club bekijken, is internet dan juist niet méér een Global Hyde Park Corner dan een gezaghebbende wereldwijde bibliotheek, waarbij het aura van de gezaghebbende bibliotheek kritiekloos mede over het zeepkistengebrul heen getrokken wordt?

Is niet juist internet een ideaal, want geduldig en moeite-arm, medium voor demagogen en charlatans? Erger dan die al of niet vermeende elite die ons de afgelopen eeuwen al dan niet met succes "dom heeft gehouden"?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2008 - 23:01

Volgens mij kan het internet een zeer nuttige bron van informatie zijn, voor een kritische lezer. Ik heb althans niet de indruk dat het me dommer heeft gemaakt, wel integendeel. Het probleem is dat het internet in zekere zin slachtoffer is geworden van z'n eigen succes. Het is heel eenvoudig om een webpagina online te krijgen en er is geen controle op die inhoud. Het gevolg is dat je per kwaliteitsvolle pagina over een zeker onderwerp, soms tien (geen nauwkeurige schatting, eerder bij wijze van spreken) onzinpagina's hebt.

Het is natuurlijk de kunst om die goede pagina's van de rommel te onderscheiden, hetgeen niet altijd evident is. Maar met een beetje computerhandigheid en een kritische instelling, lukt dat meestal wel. In dat geval vind ik het internet een zeer waardevolle schat van informatie, omdat het zo snel toegankelijk is. Ik moet niet naar de bibliotheek, ik zoek het gewoon online op... Er is misschien veel rommel beschikbaar, maar ook een enorme hoop nuttige informatie is er te vinden. Dat lijkt me de kern van de zaak: je moet het nog kunnen vinden!

Aan de andere kant erken ik hierin wel een probleem voor vele andere mensen, die niet zo computerhandig of kritisch zijn. Dan kan het inderdaad 'gevaarlijk' zijn om informatie die je op het internet vindt, steeds voor waar aan te nemen. Ik ben ervan overtuigd dat dit tot op zekere hoogte veel gebeurt; mensen zijn wat dat betreft niet kritisch genoeg. Daarnaast heb je de computerhandigheid, die erg van pas komt om de nuttige informaties in de hele wirwar van het internet te kunnen vinden. Goed met bijvoorbeeld google kunnen omgaan helpt al veel, maar lukt lang niet iedereen...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 21 februari 2008 - 23:02

Als je bekijkt dat bibliotheken al eeuwen bestaan heb ik zo mijn twijfels over het effect van het internet. Ja, we hebben nu meer informatie tot onze beschikking dan ooit, maar informatie is geen kennis als we er niets mee doen. Daarnaast is de signal-to-noise verhouding van het internet significant lager dan dat van de bibliotheken vroeger was. Beschikbaarheid is niet genoeg. Het is nutteloos als mensen niet de gewoonte hebben om er gebruik van te maken. Als kennis geen waarde heeft. Als de nieuwsgierigheid en het onderscheidingsvermogen ontbreekt is het internet nutteloos.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 februari 2008 - 23:07

Grappig dat je het zo verwoordt, ik dacht ook aan de "signal-to-noise ratio". Om even op die metafoor door te gaan: dit is niet noodzakelijk nefast als de gebruikers van het internet een goede ingebouwde filter zouden ontwikkelen: precies de kritische geest die me zo nodig lijkt. Verder heb je een goed punt dat beschikbaarheid alleen nog niet tot informatie leidt, maar het is wel een vereiste natuurlijk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 22 februari 2008 - 00:26

De interesante vraag zou wellicht deze zijn: Zou je het internet kunnen gebruiken om de mentaliteit van mensen te veranderen zodat men meer waarde gaat hechten aan kennis?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

bibliotheek357

bibliotheek357

• >250 berichten
  • 310 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2008 - 02:08

Dat ouderen vaak nog moeite hebben met informatie op te zoeken op het internet kan ik geloven (voor hen is dit nog iets redelijk nieuws). Ik spreek hier dan wel uit eigen ervaring uit mijn directe omgeving. De jongeren van vandaag groeien samen met deze nieuwe technologie op en zijn er veel beter mee vertrouwd. Het zit in ons vast gegroeid. Daarmee komt ook het vermogen om te herkennen welke sites eerder betrouwbaar zijn en welke minder betrouwbaar. In die zin vind ik het internet niet zo gevaarlijk als men zou denken.

Ook voor school is dit heel handig zodat je niet steeds naar de bibliotheek moet voor informatie. En als je problemen/vragen hebt kun je bij fora zoals www.wetenschapsforum.nl terecht om te discussiëren over het probleem. Doordat men elkaar helpt hebben we dan een ontmoetingsplaats waar mensen met dezelfde interesses terecht kunnen. Dus ook op sociaal vlak vind ik het zeker nuttig. (er zijn namelijk mensen die vinden dat sociaal contact via het internet 'niet telt')
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!
(quotatie van Jan van de Velde)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures