Bijna-aanrijding

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Bijna-aanrijding

Ik woon vlakbij een kleine rotonde midden in een dorpje aan de kust. Nou mag die rotonde dan wel vrij klein zijn, als fietser moet je daar echt op je tellen passen: ik rij er bijna dagelijks langs en ben inmiddels 1x aangereden en 4 of 5 x heb ik een bijna-aanrijding gehad (in 3 jaar tijd). Vandaag was het dus weer feest: ik fietste op de rotonde, en van rechts kwam een vrouw in een dikke, zwarte jeep aangescheurd (je mag daar 30, maar zij reed beduidend harder). Ik heb voorrang op die rotonde, maar gezien m'n verleden op diezelfde rotonde blijf ik toch liever goed om me heen kijken. En dat was vandaag maar weer goed ook, want die dikke jeep gaf mij dus geen voorrang. Ik kon nog net op tijd een noodstop maken, anders had ik m'n 2e aanrijding gehad (ik overdrijf niet). Het meest frappante vond ik echter nog, dat de bestuurster mij wel zag, ze keek me zelfs recht in de ogen. En dan vind ik het hondsbrutaal, of beter: ronduit onbeschoft, dat zij met haar dikke jeep toch voorrang nam...

Nu heb ik het kenteken genoteerd (sinds die 1e aanrijding kijk ik bij bijna-aanrijdingen automatisch naar het kenteken). Maar kan ik hier nu iets tegen doen? Ik kan haar natuurlijk niet bekeuren, daar ben ik niet voor bevoegd. Maar ik zou dolgraag wel iets tegen dit soort praktijken willen doen. Kan ik aangifte doen bij politie en dat kenteken doorgeven, zodat de politie als het ware een soort van logboek van verkeersovertredingen m.b.t. die auto bij kan houden? Kan ik m.b.v. dat kenteken op de een of andere manier achterhalen, op welke naam en/of adres die auto geregistreerd staat? Kan ik uberhaupt iets doen, of sta ik in dit soort situaties machteloos? Stel dat ik zelf bij de politie had gewerkt, had ik haar waarschijnlijk(?) kunnen bekeuren op grond van Artikel 5 (gevaar of hinder veroorzaken op de weg / kapstokartikel). Maar wat kan ik als burger doen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Bijna-aanrijding

Als ik jou was zou ik haaar voor poging tot moord aanklagen. En als dat niet kan zou ik zeker op een andere manier wraak nemen, banden leksteken ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.660

Re: Bijna-aanrijding

P__, zoals je weet hebben we hier graag inhoudelijk reacties. Heb je niets, zeg dan niets.

@Zpidermen: Eerlijk gezegd weet ik het niet precies. In principe kun je hier gewoon aangifte van doen. Met een aangifte meldt je immers een in jouw ogen strafbaar feit (overtreding art. 5). Of de politie hier wat mee doet is een tweede. Zolang er geen getuigen zijn, is het jouw woord tegen het hare. Waarom zou de politie jou wel geloven en haar niet?

Pas als de politie meent een trend te ontdekken in het gedrag van de bestuurster, dan zullen ze tot actie overgaan denk ik. Dus zeg maar als ze met enige regelmaat aangiften krijgen over hetzelfde kenteken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 954

Re: Bijna-aanrijding

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de politie dossiers zou gaan aanleggen van dit soort toch relatief kleine overtredingen. Als er toevallig een agent in de buurt geweest was, had die haar vermanend aan kunnen spreken en eventueel een boete kunnen geven. Maar, hier zul je verder niet zo heel erg veel mee kunnen. Hoe frustrerend ook. Elke dag zie ik weer autorijders voorbijkomen waarvan ik afvraag hoe ze hun rijbewijs hebben gehad. Of nog erger, mensen die denken dat de openbare weg hun privebezit is.

Berichten: 245

Re: Bijna-aanrijding

Als ik jou was zou ik haaar voor poging tot moord aanklagen. En als dat niet kan zou ik zeker op een andere manier wraak nemen, banden leksteken ofzo.
hahahaha. Sjonge, jij hebt wel humor! :D

Ik zou gewoon een melding maken bij de politie. Misschien kunnen die er iets meer mee, bijv. volgen met een surveillantwagen?!

Reageer