Stem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Stem

Waarom kunnen we iemand aan zijn stem herkennen? Waarom gaat dit moeilijker aan de telefoon?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stem

Via de telefoon heb je een veel minder nauwkeurige voorstelling van de echte stem, een hoop frequenties worden immers niet doorgestuurd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Stem

1) Waarom kunnen we iemand aan zijn stem herkennen? 2) Waarom gaat dit moeilijker aan de telefoon?
1) Door de relatieve verhouding tussen de harmonischen onderling en de grondtoon. In feite op ongeveer dezelfde manier dat een toon op een clarinet anders klinkt dan dezelfde toon op een blokfluit. We praten dan ook over klankkleur.

Je hebt natuurlijk nog persoonsgebonden dingen als slepend, vlot, zangerig, intonatie, wat ook ........

2) Aanvullend op TD:

Vanuit mijn cursus jaren herinner ik mij dat normale telefonie werkte op 340 Hz tot 3400 Hz.

Al wat lager of hoger was werd weggefilterd (harmonischen zijn belangrijk voor de definitie van geluid).

Het kan zijn dat deze range een beetje kan afwijken van systeem tot systeem (volg dit niet op de voet).

Doel is storing eenvoudig weg te filteren (laag en hoog) met behoud van voldoende steminfo.

Eric

.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Stem

Ik dank E.Desart voor zijn zo volledig mogelijk antwoord.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer