Bepalen soort staalprofielen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Bepalen soort staalprofielen

Hallo aan allen,

Op het gebied van sterkteberekening ben ik maar een leek, maar zit met het volgende probleem.

Ik zou graag uitrekenen welke staalprofielen ik moet gebruiken voor de constructie van een bordes, met een bepaalde

gespreide belasting en op sommige momenten een puntbelasting.

Kan er mij iemand verder op weg helpen aub.

Normaal simuleer ik dit met een software programma, maar moet dit nu noodgedwongen manueel uitrekenen

Hartelijk dank bij voorbaat

Patrick

Berichten: 4.502

Re: Bepalen soort staalprofielen

Weet jij wat van mechanica en sterkteleer,kun je een zg.buigmoment berekenen,een materiaalspanning,etc.

Of is dat alles abacadabra voor je,dan kun je je er beter niet aan wagen! :D

Berichten: 8

Re: Bepalen soort staalprofielen

Het is allemaal al vrij lang geleden dat ik dit nog manueel heb moeten doen, dus zal er mij best niet aan wagen dan.

Hartelijk bedankt voor uw reactie

Groetjes

Patrick

Berichten: 8

Re: Bepalen soort staalprofielen

Beste,

Toch zou ik het willen proberen, als iemand mij een duwtje in de rug geeft.

Tanks

Patrick

Berichten: 44

Re: Bepalen soort staalprofielen

Hoi Patrick,

Het is lastig om zo even een antwoord te geven. Ik weet niet wat jou kennis is en wat er dus uitgelegd moet worden. Als je basis kennis hebt (bv een balk kunnen uitrekenen die op twee punten opgelegd is) kan je zelf proberen het probleem te vereenvoudigen.

De belasting op het bordes, wat voor belasting per balk geeft dat? Welke veiligheidsmarge moet erbij komen? Als je probeert je probleem in kleinere onderdelen op te splitsen, kan je die kleine onderdelen los van elkaar berekenen.

Berichten: 8

Re: Bepalen soort staalprofielen

Willem,

De belasting op de horizontaal liggende balken kan ik eventueel afzonderlijk wel berekenen, maar als het bordes op 6 verticale profielen steunt hoe kan ik dan de torsie en knikbelasting berekenen in het geheel?

Ik heb een gespreide belasting van 3000 kg en op sommige plaatsen een puntbelasting van 650 kg.

Ik zou toch graag is een uitkomst bekomen.

Ik heb mechanica en sterkteleer vroeger op school gezien, maar dit is al redelijk lang geleden, en is ondertussen een beetje verwatert.

Sorry voor de eventuele last.

Groetjes

Berichten: 4.502

Re: Bepalen soort staalprofielen

Er zou wat inzitten om een handschemaatje te maken dan kun je zien hoe het draagsysteem is gedacht (gemaakt).

Lengte van de ondersteunende kolommetjes ,zes nog wel,wijst op een lang en mogelijk breed bordes.Hier moet je een knikberekening voor maken.

Zijn er op de stalen dragers houten balkjes en een planken vloer of-ik denk het niet- een betonvloertje ?

Als dat duidelijk is,kan er een antwoord volgen!

Berichten: 8

Re: Bepalen soort staalprofielen

Beste,

Het plannetje komt eraan, ben al de gegevens en de belastingen nog eens aan het checken.

Groet

Patrick

Berichten: 8

Re: Bepalen soort staalprofielen

Scannen0001.gif
Scannen0001.gif (20.46 KiB) 1064 keer bekeken
Beste,

In bijlage de schets van het bordes dat ik wil berekenen, het bordes wordt volledig afgewerkt met traanplaat 3/5 en zal als ik goed heb gerekend op zichzelf al 1350 kg wegen.

Er worden rondom nog leuningen aan gewerkt.

Graag zou ik de te gebrueken staalprofielen willen bereken als er ik een gespreide belasting heb van 3500 kg en op sommige momenten een puntbelasting van 650 kg.

Kan er iemand mij verder helpen?

Hartelijk dank.

Patrick

Berichten: 4.502

Re: Bepalen soort staalprofielen

Het prentje komt gekanteld over,kannum niet draaien op beeld,krijg pijn in mijn nek;jij kunt dat wellicht makkelijker.

maar kort:

De poten onder de lange liggers dragen elk de helft van 0,625 ste deel van de totale last vanwege het feit,dat het hiet ieder twee liggers betreft op drie steunpunten.

Er ontbreekt nog een lengtemaat van de poten.Ergens bovenaan zette je nog iets met Bos,etc?

Aan je prent te zien ga je uit van scharnieren onder en inklemming boven;zit het bordes aan de bovenkant nog gekoppeld aan een groter object (stabiliteitsvraag voor knik!) en zijn de hoeken van de balken gelast of gebout (ook stabiliteit),hoewel je wel in het horiz.vlak door de aan te brengen platen voldoende stabiliteit zult verkrijgen.

Als ik het spul vergroot op beeld is mijn eerste reactie :

Poten van vierkante buis,

bovenrandliggers van Ipe,evt Upe ivm met mogelijk fraaier uiterlijk,

tussenliggers IPe,

Lijkt me het meest economisch,totaal buis kan ook ,maar veel duurder!

Berichten: 8

Re: Bepalen soort staalprofielen

bordes.jpg
bordes.jpg (43.37 KiB) 1026 keer bekeken
Beste,

Het bordes wordt verankerd in de grond en op 3 punten bevestigd aan de bestaande staalstructuur van het gebouw.

Dus als ik het goed begrijp bereken ik 1350 kgs (eigen gewicht traanplaten) + (eigen gewicht horizontale liggers +dwarsliggers) + totaal belasting van 3500 kgs, en daar de helft van het 0,625 ste deel van, voor de belasting per kolom te weten te komen.

Als ik vragen mag, vanwaar komt dat 0,625 ste deel van?

Deze constructie moet nog een veiligheidsfactor van 1,3 meekrijgen daar er zich mensen in de buurt en op het bordes zullen bevinden. klopt dit?

Hartelijk bedankt voor de hulp.

Groet

Patrick

Berichten: 4.502

Re: Bepalen soort staalprofielen

Die o,625 had ik berekend op basis van een doorlopende voorbalk,maar bij nader inzien is dat een balk van bijna 10 meter,dus zal die wel in 2-en gemaakt worden en wordt de belasting op die kolom 0,5 ipv.0,625.

Aangezien ik nog enkele problematieken vermoed bij dit bordes,draag ik wat aan:

En daar je via dit forum gratis assistentie krijgt,zou er wat voor te zeggen zijn om ondersteunend lid te worden en wel te worden benoemd tot Lorenziaan!

Staat wel bij "over WSF" aan het einde van het verhaal "donateur" van dit forum.

Berichten: 8

Re: Bepalen soort staalprofielen

Thanks Oktagon

Bedankt voor je uitgebreide hulp.

Ga dit zeker lezen, en overwegen.

Groet

Patrick

Reageer