Magnetisch kanon (niet elektromagnetisch)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 142

Magnetisch kanon (niet elektromagnetisch)

Stel, je neemt een afgeknotte kegel.

(of een cilinder die aan de bovenkant smaller is dan aan de onderkant, tis maar hoe je het wil noemen :D )

En die is hol.

Aan de binnenkant plak je allemaal hele sterke magneten.

Als je dan aan de onderkant (de brede kant dus) een balletje doet, dan zou die er toch aan de andere kant uit moeten schieten?

Ook loopt er een soort rails van de onderkant naar de bovenkant zodat het balletje in het midden van de kegel blijft zegmaar en niet naar de zijkant schiet naar de magneten.

Ik dacht dan zegmaar dat, omdat de magneten naar boven steeds dichter naar het midden komen wordt het balletje boven harder aangetrokken dan onder en dus wil het naar boven. Klopt dat? Desnoods maak je de magneten steeds sterker naar mate je hoger komt en hou je de kegel niet rechtop, maar schuin. Het punt is, zou het balltetje (in de juiste omstandigheden) naar buiten schieten?

Ik zou wel een 3d-model willen maken om het duidelijker te maken, maar ik kan geen 3d tekenen. :D

ps: er hoort een :D achter die ondertitel te staan, maar hij was net te lang. :(

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Magnetisch kanon (niet elektromagnetisch)

Evert schreef:Stel, je neemt een afgeknotte kegel.

(of een cilinder die aan de bovenkant smaller is dan aan de onderkant, tis maar hoe je het wil noemen :D )

En die is hol.

Aan de binnenkant plak je allemaal hele sterke magneten.

Als je dan aan de onderkant (de brede kant dus) een balletje doet, dan zou die er toch aan de andere kant uit moeten schieten?

Ook loopt er een soort rails van de onderkant naar de bovenkant zodat het balletje in het midden van de kegel blijft zegmaar en niet naar de zijkant schiet naar de magneten.

Ik dacht dan zegmaar dat, omdat de magneten naar boven steeds dichter naar het midden komen wordt het balletje boven harder aangetrokken dan onder en dus wil het naar boven. Klopt dat? Desnoods maak je de magneten steeds sterker naar mate je hoger komt en hou je de kegel niet rechtop, maar schuin. Het punt is, zou het balltetje (in de juiste omstandigheden) naar buiten schieten?

Ik zou wel een 3d-model willen maken om het duidelijker te maken, maar ik kan geen 3d tekenen. :D

ps: er hoort een :D achter die ondertitel te staan, maar hij was net te lang. :(


Beste evert, ik ben reeds 50 en heb ooit geleerd dat gelijke polen elkaar afstoten en ongelijke polen elkaar aantrekken.

Stel dat in jou redenatie de kegel Noord is en de wand van de cilinder ook noord is dan zou je de kegel nog niet eens in de cilinder kunnen krijgen. Als de kegel niet magnetisch is maar wel van een ferrometaal zijn zou hij aan het einde van cilinder komen te zitten, want daar is de trek-kracht het grootst. Hij zal er niet denk ik niet uit vliegen.

Ik vraag me eigenlijk af wat je hier ûbrhaubt mee op het oog hebt. Een machnetisch kanon ofzo?

Montcru

Berichten: 142

Re: Magnetisch kanon (niet elektromagnetisch)

Met andere woorden, het balletje zal niet genoeg versnelling krijgen om door te schieten?

Da's jammer, maar helaas. :D Het was ook weer te mooi om waar te zijn. :D

Het idee was zegmaar, als het balletje inderdaad door zou schieten, dan had je arbeid en daar kan je energie uit halen. Maar blijkbaar gaat dat niet door. :D

Berichten: 2.746

Re: Magnetisch kanon (niet elektromagnetisch)

zoek eens op hoe CERN deeltjes versnelt.

Berichten: 53

Re: Magnetisch kanon (niet elektromagnetisch)

Als ik het goed begrijp wil jij een soort van coil gun maken. Maar dan met permanente magneten?

Je hebt gelijk als je zegt dat het metalen balletje zal aangetrokken worden door de magneten, maar als dit balletje voorbij de magneten is , zullen de magneten het balletje nog steeds aantrekken. Met als gevolg dat het balletje terugzal getrokken worden, en zal trillen van voor naar achter tussen de magneten. Na een tijd zal het balletje tot stilstand komen in het midden van jou "lanceerkoker". Dit is dus niet waar je op doelt. Om dit te berijken kan je een spoel nemen, hier stroom door sturen en de stroom (en dus magnetisch veld) op het gepast moment (als het balletje in het midden is) uitschakelen. Hierdoor zal het balletje aangetrokken worden, en blijven doorvliegen. Zoek maar een op "coilgun".

Ik moet wel zeggen dat dit niet zonder gevaar is om hier mee te experimenteren,wees dus voorzichtig.

Berichten: 142

Re: Magnetisch kanon (niet elektromagnetisch)

Je hebt gelijk als je zegt dat het metalen balletje zal aangetrokken worden door de magneten, maar als dit balletje voorbij de magneten is , zullen de magneten het balletje nog steeds aantrekken. Met als gevolg dat het balletje terugzal getrokken worden, en zal trillen van voor naar achter tussen de magneten. Na een tijd zal het balletje tot stilstand komen in het midden van jou "lanceerkoker".
Maar doordat mijn lanceerkoker een afgeknotte kegel is zal die toch juist meer aangetrokken worden door de smalle kant? Omdat bij de smalle kant de magneten dichter bij het midden zitten en dus meer kracht kunnen uitoefenen. Dus als je bij de brede kant een metalen balletje doet dan zal die niet in het midden blijven zitten, maar aan de smalle kant. Maar ik hoopte dat tegen de tijd dat die bij de smalle kant is dat die dan al zodanig versnelt is dat die er zonder al te veel moeite voorbij schiet, maar dat gaat volgens jullie blijkbaar niet.

Berichten: 53

Re: Magnetisch kanon (niet elektromagnetisch)

Ik weet niet of de bal er uit zou schieten. Als hij dat toch zou doen zou het niet met veel kracht zijn. Omdat hij word tegengewerkt als hij voorbij de magneten is. Ik denk dat je de bal naar de magneten toe moet versnellen, zodat hij al een snelheid heeft. Maar dit zal niet effectief zijn volgens mij. De beste oplossing lijkt mij om de magneten te vervangen door een spoel die je op de gepaste tijd uitschakeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Magnetisch kanon (niet elektromagnetisch)

Evert schreef:Met andere woorden, het balletje zal niet genoeg versnelling krijgen om door te schieten?

Da's jammer, maar helaas. :D Het was ook weer te mooi om waar te zijn. :D

Het idee was zegmaar, als het balletje inderdaad door zou schieten, dan had je arbeid en daar kan je energie uit halen. Maar blijkbaar gaat dat niet door. :D


Hoi Evert kijk hier maar naar http://jnaudin.free.fr/html/smotidx.htm

Reageer