Springen naar inhoud

Studeren?

• Log in om te kunnen reageren

Judge

Judge

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2008 - 22:45

Ik zou graag Burgerlijk Ingenieur: Toegepaste Natuurkunde willen studeren.

Mijn vraag is of er mensen zijn die deze richting hebben gevolgd, en of ze er iets over kunnen zeggen i.v.m. moeilijkheidsgraad, wat de vereiste voorkennis was e.d.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2008 - 23:54

Ik studeer dat zelf niet, maar weet er wel wat over.

Je hebt waarschijnlijk wel gehoord dat burgerlijk ingenieur niet eenvoudig is, natuurkundig ingenieur wordt geschouwd als een van de droogste en moeilijkste richtingen binnen burgerlijk. Voor burgelijk zelf is een deftige basiskennis van wetenschappen (chemie en natuurkunde) en wiskunde zeker niet overbodig. En dan voor jezelf inschatten hoeveel reserve je had in het middelbaar. Het is een zware studie, maar ik ken je capaciteiten niet.
Waar je het wil studeren is ook een belangrijke factor.

Judge

Judge

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2008 - 00:04

Ik studeer dat zelf niet, maar weet er wel wat over.

Je hebt waarschijnlijk wel gehoord dat burgerlijk ingenieur niet eenvoudig is, natuurkundig ingenieur wordt geschouwd als een van de droogste en moeilijkste richtingen binnen burgerlijk. Voor burgelijk zelf is een deftige basiskennis van wetenschappen (chemie en natuurkunde) en wiskunde zeker niet overbodig. En dan voor jezelf inschatten hoeveel reserve je had in het middelbaar. Het is een zware studie, maar ik ken je capaciteiten niet.
Waar je het wil studeren is ook een belangrijke factor.

Jazeker, er is mij al verteld dat binnen de moeilijke groep Burgerlijk de moeilijkste Toegepaste Natuurkunde is.
Echter heb ik een voorliefde voor natuurkunde, het interesseert me ten zeerste.

Over het kunnen ben ik vrij zeker, over het zullen lukken niet echt. Ik beschouw mezelf als een van de meer genialere personen van mijn school, maar ik ben te 'dom' om daadwerkelijk iets te doen. (ik haal desondanks 65% op een van de moeilijkste scholen.)

Het grootste obstakel zal ikzelf zijn.

Edit: Heh, ik bedacht net waarom evenwijdigen snijden op oneindig.

Veranderd door Judge, 24 februari 2008 - 00:05

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2008 - 10:43

Als dit je grote voorkeur is, heb je al alle info binnengehaald die je kon vinden? moeten die infodagen nog komen?

Naar welke unief zou je gaan?

Ik beschouw mezelf als een van de meer genialere personen van mijn school

Dat zou wel veranderen als je voor Ir. gaat. Of je nu slaagt of niet, het is voor bijna voor iedereen een goede les in nederigheid :D.

Over het kunnen ben ik vrij zeker, over het zullen lukken niet echt.

Daarvan zijn er elk jaar genoeg. En wees gerust, als ze niet snel veranderen worden ze met evenveel plezier keihard gebuisd.

Is er bij jou een groot verschil tussen je wet en wisk en de rest? of zit dat allemaal rond de 65?

Judge

Judge

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2008 - 11:54

Als dit je grote voorkeur is, heb je al alle info binnengehaald die je kon vinden? moeten die infodagen nog komen?

Naar welke unief zou je gaan?

Ja, ik heb alle info gekregen die ze konden geven op de infodagen, maar er moeten nog 1-2 dagen komen (speciale avond op school & Unief infodag)

Ik zou naar de Universiteit van Gent gaan.

Dat zou wel veranderen als je voor Ir. gaat. Of je nu slaagt of niet, het is voor bijna voor iedereen een goede les in nederigheid :D.

Met geniaal bedoelde ik de mogelijkheden, en niet het al kunnen. Doch als het om (algemene) kennis & leerstof van vorige jaren gaat overtroef ik velen van mijn jaargenoten.

Daarvan zijn er elk jaar genoeg. En wees gerust, als ze niet snel veranderen worden ze met evenveel plezier keihard gebuisd.

Dat besef ik ook goed. ^_^;

Is er bij jou een groot verschil tussen je wet en wisk en de rest? of zit dat allemaal rond de 65?

Voor wiskunde haal ik meestal 70-80, maar in het 4e vertikte ik mijn bewijzen te leren (14) met als gevolg dat ik een B-attest wiskunde had en nu een richting volg met zeer weinig wiskunde. (MTWE, 4 uur)

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2008 - 12:07

Voor wiskunde haal ik meestal 70-80, maar in het 4e vertikte ik mijn bewijzen te leren (14) met als gevolg dat ik een B-attest wiskunde had en nu een richting volg met zeer weinig wiskunde. (MTWE, 4 uur)

stoker zal waarschijnlijk wel meer weten over burgerlijk ingenieur maar ik denk dat je met 4 uur wiskunde een zeer kleine kans maakt om te slagen in een ingenieursrichting.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2008 - 12:40

Kwestie van interesse en inzet. Ik ben met m'n 5,5 voor wiskunde B12 ( was meer geďnteresseerd in muziek en vrouwen ) ook theoretische natuurkunde gaan doen, en ben nu bijna klaar.

En zo ontzettend lastig kan het nou ook weer niet zijn. Een boel sterkteleer en andere klassieke fysica, da's nog prima te doen lijkt me.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2008 - 13:42

met 4 uur wiskunde zal je vrij zeker een achterstand hebben. Het zal dan aan jou zijn om dat eventueel in te halen.
In gent heb je voor het academiejaar begint, een inhaalcursus wiskunde van een week voor toekomstige ingenieurstudenten (bijna iedereen doet daar aan mee). En volgend jaar zal er al een grote hervorming doorgevoerd zijn die heel het bachelor door elkaar smijt en vakken vervangt. Zo heb je in het eerste jaar een vak 'wiskundige basistools'. Nog een poging om iedereen op hetzelfde niveau te krijgen. Maar dat vak bestaat nu dus nog niet.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2008 - 13:48

Tsja, het is lastig. Ik weet niet of je wiskundecijfers op de middelbare school nu zoveel zeggen. Ja, als je met de hakken over de sloot met veel inzet je VWO-wiskunde haalt, dan zou ik een universitaire ingenieursstudie echt afraden. Heb je echter met weinig inzet je VWO-wiskunde gehaald (krap of niet), dan is het goed mogelijk dat je het qua gevoel voor wiskunde/natuurkunde aankunt. Ik heb zelf alleen 2 jaar ervaring met werktuigbouwkunde in Delft, dus ik kan niet met zekerheid uitspraken doen over toegepaste natuurkunde, maar veel technische studies zijn (in Delft althans) qua aard wel redelijk vergelijkbaar.

Je hebt eerst Bouwkunde, Industrieel Ontwerpen e.d. die qua wiskundeniveau het laagst op de ladder staan. Bovenaan de ladder heb je dan de echte die-hard beta-vakken (ik zou ze zelf inschatten op Informatica, Wiskunde en waarschijnlijk ook Toegepaste Natuurkunde etc.). Halverwege de wiskundeniveauladder staan studies als Werktuigbouw, Maritieme Techniek Civiele Techniek en Lucht-&Ruimtevaart etc.

Wat bijna al die studies mijns inziens gemeen hebben, is volgens mij toch wel hun benodigde tijd en inzet. Die zijn gewoon groot voor de gemiddelde technische student. Er zitten natuurlijk altijd figuren tussen die op 1 of andere manier alles meteen begrijpen en hun studie op het gemak binnen 5 jaar afronden, maar die zijn schaars. Tenzij je zo'n figuur bent (en op universitair niveau nog steeds), zou ik mezelf niet te snel als een stereotype (d.w.z. zuipende) student voorstellen. Het is gewoon pittig, vaak onduidelijk, kan frustrerend zijn, maar is regelmatig ook interessant en leuk. Het is in elk geval geenszins vergelijkbaar met het VWO, waar je aan het handje genomen wordt. Maar hoe je de studie echt ervaart, ligt natuurlijk voor het grootste deel in je karakter besloten.

Judge

Judge

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2008 - 14:40

met 4 uur wiskunde zal je vrij zeker een achterstand hebben. Het zal dan aan jou zijn om dat eventueel in te halen.
In gent heb je voor het academiejaar begint, een inhaalcursus wiskunde van een week voor toekomstige ingenieurstudenten (bijna iedereen doet daar aan mee). En volgend jaar zal er al een grote hervorming doorgevoerd zijn die heel het bachelor door elkaar smijt en vakken vervangt. Zo heb je in het eerste jaar een vak 'wiskundige basistools'. Nog een poging om iedereen op hetzelfde niveau te krijgen. Maar dat vak bestaat nu dus nog niet.

Het gaat om dat academiejaar, ik moet nog afstuderen van de MTWE.
Mijn vriend heeft gezegd dat het vooral gaat om het begrijpen van de wiskunde, zonder begrijpen zit je nergens. Ik hoop hiermee toch een kleine inhaling mee te kunnen doen, want het begrijpen doe ik zeer snel.

Tsja, het is lastig. Ik weet niet of je wiskundecijfers op de middelbare school nu zoveel zeggen. Ja, als je met de hakken over de sloot met veel inzet je VWO-wiskunde haalt, dan zou ik een universitaire ingenieursstudie echt afraden. Heb je echter met weinig inzet je VWO-wiskunde gehaald (krap of niet), dan is het goed mogelijk dat je het qua gevoel voor wiskunde/natuurkunde aankunt. Ik heb zelf alleen 2 jaar ervaring met werktuigbouwkunde in Delft, dus ik kan niet met zekerheid uitspraken doen over toegepaste natuurkunde, maar veel technische studies zijn (in Delft althans) qua aard wel redelijk vergelijkbaar.

Je hebt eerst Bouwkunde, Industrieel Ontwerpen e.d. die qua wiskundeniveau het laagst op de ladder staan. Bovenaan de ladder heb je dan de echte die-hard beta-vakken (ik zou ze zelf inschatten op Informatica, Wiskunde en waarschijnlijk ook Toegepaste Natuurkunde etc.). Halverwege de wiskundeniveauladder staan studies als Werktuigbouw, Maritieme Techniek Civiele Techniek en Lucht-&Ruimtevaart etc.

Wat bijna al die studies mijns inziens gemeen hebben, is volgens mij toch wel hun benodigde tijd en inzet. Die zijn gewoon groot voor de gemiddelde technische student. Er zitten natuurlijk altijd figuren tussen die op 1 of andere manier alles meteen begrijpen en hun studie op het gemak binnen 5 jaar afronden, maar die zijn schaars. Tenzij je zo'n figuur bent (en op universitair niveau nog steeds), zou ik mezelf niet te snel als een stereotype (d.w.z. zuipende) student voorstellen. Het is gewoon pittig, vaak onduidelijk, kan frustrerend zijn, maar is regelmatig ook interessant en leuk. Het is in elk geval geenszins vergelijkbaar met het VWO, waar je aan het handje genomen wordt. Maar hoe je de studie echt ervaart, ligt natuurlijk voor het grootste deel in je karakter besloten.

Ik heb al vernomen van mijn vriend die BI studeert dat het elke avond herhalen is, minimaal 2 uur.
Overigens heb ik geen idee wat VWO-Wiskunde als niveau heeft in vergelijking met ASO, MTWE.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2008 - 15:33

Wiskunde in Bachelor TUD
TN 18+10+3=31 ETC
ET 18+3=21 ETC
WB 12+9=21 ETC
L&R 18+9=27 ETC
Informatica 12+6=18 ETC
Dan heb ik de belangrijkste toch gehad. (Programmeren heb ik er maar niet bij gedaan) Bij Natuurkunde studies kan je sowieso verwachten dat 1/3 van je bachelor wiskunde is.

Veranderd door Morzon, 24 februari 2008 - 15:33

I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2008 - 16:53

Dit heeft niet veel met natuurkunde te maken, vragen over studiekeuze passen beter in het café: verplaatst.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2008 - 17:11

Wiskunde in Bachelor TUD
TN 18+10+3=31 ETC
ET 18+3=21 ETC
WB 12+9=21 ETC
L&R 18+9=27 ETC
Informatica 12+6=18 ETC
Dan heb ik de belangrijkste toch gehad. (Programmeren heb ik er maar niet bij gedaan) Bij Natuurkunde studies kan je sowieso verwachten dat 1/3 van je bachelor wiskunde is.

Ja, nu heb je het over studiepunten, maar ik had het meer over het niveau, maar het kan goed zijn dat die twee zaken hand in hand gaan.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2008 - 18:03

Studiepunten zeggen iets over hoe lang je er aan moet besteden. (1 ETC=28 uur? iedergeval zoiets)
Als ik dus zou inschatten zou ik dat doen op basis van aantal studiepunten +vakinhoud doen. (Dit heb ik ook gedaan)
Als je de studiegids goed doorneemt moet je iedergeval concluderen, dat informatica daar waar jij hem hebt staan niet thuis hoort. Verder zit je lijst er goed uit.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 februari 2008 - 18:59

Ik zit in het laatste jaar BI optie toegepaste natuurkunde (ugent). Een gezonde interesse in wiskunde en natuurkunde kan geen kwaad. In het pakket zitten sowieso vakken die voor een goed begrip een zeker abstactievermogen vergen (hoewel men daar wel doorstrompeld als men het maar genoeg probeert). Dat laatste is iets dat je kan ontwikkelen als je daar voldoende in bent geinteresseerd.

4 uur wiskunde is inderdaad aan de lage kant, maar (zoals je op de site kan lezen) is het opleidingspakket nu aangepast opdat mensen met 6 uur wiskunde een vlotte aansluiting wordt verzekerd. Ook voor mensen met 4 uur wiskunde is er dus geen onoverkoombaar probleem, tenzij je van jezelf weet dat je onvoldoende geinteresseerd bent of onvoldoende inzicht hebt in meer abstracte wiskunde (meer slaat op meer dan getalletjes uitrekenen maar minder zuivere wiskunde). Hoe het ook zij, genialiteit is niet iets waarmee men wordt geboren. (Sowieso stoot het me tegen de borst wanneer mensen zoiets van zichzelf zeggen. Ik hoop dat zo'n uitspraken voortkomen uit een zoektocht naar bevestiging.)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures