[biologie]Mondflora

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[biologie]Mondflora

hallo,

ik hou mijn profielwerkstuk over het aantal bacterien in het speeksel voor en na het tanden poetsen met verschillende tandpasta. ik heb proefjes gedaan, en daar is uitgekomen dat er zich meer bacterien in het speeksel bevinden na het tanden poetsen dan voor het tanden poetsen. wat voor mij een hele rare uitkomst is. waar ik ook niet uitkom is:

-hoeveel bacterien er aanwezig zijn in de mond.

-hoeveel soorten bacterien er zijn ( op internet vind ik 300 verschillende soorten tot 700 verschillende soorten, heel erg verwarrend )

-wat voor antibacteriele stoffen er precies in de mondflora zitten

-wat er in tandpasta zit dat de bacteriegroei zou kunnen bevorderen of zo iets.

als iemand mij zou kunnen helpen :D

groetjes,

meid die er echt niet meer uitkomt

Berichten: 8.614

Re: [biologie]Mondflora

ik hou mijn profielwerkstuk over het aantal bacterien in het speeksel voor en na het tanden poetsen met verschillende tandpasta. ik heb proefjes gedaan, en daar is uitgekomen dat er zich meer bacterien in het speeksel bevinden na het tanden poetsen dan voor het tanden poetsen. wat voor mij een hele rare uitkomst is. waar ik ook niet uitkom is:
Kan je eens vertellen hoe je dat onderzoek precies hebt uitgevoerd?
-hoeveel bacterien er aanwezig zijn in de mond.
De bekende parodontoloog Sigmund Socransky zei eens:

"In one person's mouth, the number of bacteria can easily exceed the number of people who live on Earth"

Het zijn er dus gemakkelijk meer dan zes miljard.
-hoeveel soorten bacterien er zijn ( op internet vind ik 300 verschillende soorten tot 700 verschillende soorten, heel erg verwarrend )
Ik neem aan dat je bedoelt: "Hoeveel soorten bacteriën leven er in de menselijke mond?". Wel, dat aantal kan inderdaad variëren. Ik houd het op 500 à 700 soorten. Daarvan is er echter slechts een klein percentage geïdentificeerd.

Voor meer informatie kan je terecht in volgende links:

http://www.textbookofbacteriology.net/normalflora.html

http://jdr.iadrjournals.org/cgi/content/abstract/28/3/313
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 4

Re: [biologie]Mondflora

het proefje heb ik uitgevoerd door 30 bacterievoedende bodempjes te gebruiken met een eus heb ik onder de tong wat speeksel ´gepakt´ en op de bacterievoedende bodem uitgesmeerd ( zigzaggende beweging over het gehele plaatje ) dit heb ik in een ( ik weet de naam er niet voor ) oven gezet waar de temperatuur voor de bacterien het gunstigste is om zich te verminigvuldigen. ik heb vlak voor en vlak na het tanden poetsen wat speeksel uit de mond gehaalt, en dan die op de voedende bodem voor de bacterien gesmeerd. dit heb ik ongeveer een week laten staan. ik heb dit bij 5 mensen uitgevoerd.

oja met drie verschillende tandpasta´s

elke dag een andere tandpasta

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [biologie]Mondflora

Je zou de proef nog verder kunnen uitbreiden. Neem bijvoorbeeld monsters op meerdere momenten na het tandenpoetsen. Zorg er wel voor dat iedereen op dezelfde manier en even lang poetst. Neem ook monsters op verschillende plekken in de mond.

Ook zou je kunnen testen of er wel echt antibacteriele stoffen in de tandpasta zitten door een beetje (verdunde) tandpasta voorzichtig over een met bacterien begroeide voedingsbodem te smeren.

Er is trouwens een prima verklaring te vinden voor het feit dat je na het poetsen meer bacterien in het speeksel aantreft: bedenk eens wat je doet door met een tandenborstel over je tanden te schrobben...
wat voor antibacteriele stoffen er precies in de mondflora zitten
Is dat een typfout? Zo niet, wat bedoel je daarmee dan precies? De mondflora bestaat immers uit de bacterien die in je mond zitten...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 4

Re: [biologie]Mondflora

sorry, niet helemaal juist van me. wat voor antibacteriele stoffen zitten er in het speeksel ? ( ipv mondflora ).

dus wat je zegt is dat we bacterien losmaken die tussen de tanden zitten en dat er daar door zich meer bacterien bevinden in het speeksel. dat de tandpasta er dus niet voor zorgt dat deze bacterien dood gaan. maar het speeksel zelf. het zou inderdaad een mooie uitbreiding zijn van de proef. maar daar heb ik te weinig tijd voor het moet over anderhalve week afzijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: [biologie]Mondflora

inderdaad, op de basisschool hebben we ook een keer zo een proefje gedaan, voor het handen wassen, en na 2 min 5 min, 10 min handen wassen en dan op bacterieplaat, en wat bleek, hoe langer je je handen waste, des te meer bacteriegroei! bleek dus dat je alle bacterien juist aan het losschrobben was, dus die komen dan van je handen af en groeien meer... helaas wilde dus niemand meer zn handen wassen want daar kreeg je meer bacterien van ;)

het lijkt me dan ook een goede "nullproef" om de test zonder tandpasta WEL met poetsen te doen, want verreweg het meeste van de bacterien zit natuurlijk fijn tegen de tanden aangeplakt, en die poets je dus los, waardoor er meer groeit.

en voor je andere vraag google eens op samenstellingen van speeksel, en bedenk dan zelf eens wat ongunstig zou kunnen zijn voor bacterien, en wat juist niet.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4

Re: [biologie]Mondflora

okee bedankt :D

Berichten: 72

Re: [biologie]Mondflora

Speeksel bezit als antibacteriële agent lysozyme. Is een stof die er voor zorgt dat de celwand van bacteriën gedegradeerd wordt. Meer bepaald wordt de peptidoglycanlaag( is een onderdeel van de celwand van bacteriën) afgebroken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie]Mondflora

Om helemaal correct te werken is steriele tandpasta en tandenborstels een noodzaak. Smeer voor de aardigheid eens over een LB plaat met een tandenborstel, je schrikt je rot als je ziet wat je in je mond durft te stoppen om je tanden 'schoon' te maken.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer