Elektrische afstandswerking in vacuüm

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Elektrische afstandswerking in vacu

Ik zit vast bij de volgende denkvraag:

2 identieke geleidende bolletjes zijn zo geladen dat ze elkaar aantrekken met een kracht van 0,108 N als ze een halve meter van elkaar verwijderd zijn. Men verbindt deze bolletjes kortstondig met elkar om vast te stellen dat ze elkaar nadien afstoten met een kracht van 0,036N.

Hun positie blijft hierbij ongewijzigd.

Nu is mij vraag, wat is de oorsprongkelijke lading van de bolletjes ?

Het zal zeker een negatieve en positeve lading moeten zijn omdat de bolletjes elkaar aantrekken, hoe moet deze lading dan verder bepaald worden ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Elektrische afstandswerking in vacu

Je moet gebruiken dat als men de bollen verbindt, de totale lading zich gelijkmatig zal verdelen over de twee bollen.

Je hebt dan één vergelijking uit de eerste situatie en één vergelijking uit de tweede situatie, om de twee ladingen op te lossen. Uiteraard gebruik je de wet van Coulomb om de vergelijkingen op te stellen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Elektrische afstandswerking in vacu

Ik zat ook in die richting te denken maar volgens mij krijg je dan 3 onbekenden en maar 2 vergelijkingen ?

Je hebt namelijk de lading van bol 1 en 2 onbekend in de beginsituatie en wanneer ze een keer met elkaar verbonden zijn (gelijke lading) dan komt er nog een derde onbekende bij ?
\(0,108= k \cdot \frac{q_1 \cdot q_2}{0,5^2} \)
\(0,036= k \cdot \frac{q^2}{0,5^2} \)
Waar zit mijn denkfout ?

k is zoals je waarschijnlijk wel weet de constante van coulomb die je kan bepalen m.b.v epsilon

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 99

Re: Elektrische afstandswerking in vacu

geldt er niet ook nog: q1 + q2 = 2q?
Raga

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Elektrische afstandswerking in vacu

Inderdaad. Zoals ik al zei, wanneer je de bollen verbindt, zal de lading zich gelijkmatig verdelen over de twee bollen. Dus beide bollen krijgen de helft van de totale lading: (q1+q2)/2 op de ene en (q1+q2)/2 op de andere bol. Jij noemt dit (q1+q2)/2=q (dus zoals Raga schreef: q1+q2=2q).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Elektrische afstandswerking in vacu

Stom van mij dat ik daar over had gekeken ;)

Bedankt voor het te verduidelijken !!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Elektrische afstandswerking in vacu

Ruben01 schreef:Stom van mij dat ik daar over had gekeken :D

Bedankt voor het te verduidelijken !!
Zo heb je kennis gemaakt met

de wet van behoud van lading.

Reageer