Wat is j-stof?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Wat is j-stof?

Hallo!

In het Nederlands tjidschrift voor geneeskunde vond ik in een artikel over poliomyelitis het volgende stukje:

"Ten slotte noem ik in deze gedachtegang de opmerkelijke seizoensveranderingen die bij runderen in de hoeveelheid antistoffen tegen de J-stof zijn aangetoond, bij de mens tegen de bloedgroepen A en B.

De J-stof van runderen is gebonden aan bloedcellen en reageert met antistoffen in het serum van runderen die de J-stof missen. De kwantitatieve uitkomsten van deze (agglutinatie)-reactie, zo deelde Stone in 1956 mede, toonden seizoensveranderingen. (....) In de eerste plaats vermeld ik de ten dele gepubliceerde onderzoekingen van Osterhoff (1959) in Zuid- Afrika, die op het zuidelijke halfrond een analoge uitkomst met de iso-antistoffen voor de J-stof verkreeg, onder dien verstande, dat de hoogtepunten en de laagtepunten zich evenals bij poliomyelitis een half jaar later manifesteerden dan op het noordelijk halfrond."

(Loghem sr., J.J. van, Poliomyelitis en fotoperiodiciteit Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde 1961; 105: 774-7)

Ik kan het nergens vinden::

Wat is J-Stof?

Wie kan mij helpen? :D

Reageer