ik ben wat bezig om m'n afgeleiden weer op te halen maar vraag me af wat ik met volgende moet doen
ok, de afgeleide van cos x = - sin x maar wat doe ik met die breuk?
grtn,
Rayk
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
hoe kom je aan de -1 . (cosx)² ? ik heb eens zelf even afgeleid en kom aan een afgeleide van sin-x / cos²xaadkr schreef:\(y={(\cos x)}^{-1}\)\(\frac{dy}{dx}=-1.{(\cos x)}^{-2} . -\sin x \)Of je past de quotientregel toe.
Nee, de quotiëntregel is toepasbaar bij elke afgeleide van een breuk.RaYK schreef:is die quotientregel niet enkel van toepassing als er een functie in de teller en de noemer staat? bv:
\(f(x)=\frac{x^2+3}{x^2}\)
Nee, dit is pertinent onjuist. Hier hadden weliswaar haakjes moeten staan, namelijk sin(-x), maar er kan eigenlijk geen verwarring over staan omdat "sin" geen betekenis heeft. De sinus heeft namelijk altijd een argument: hetgeen dat tussen haakjes staat.TheGreaterGood schreef:En volgens mij (dit weet ik niet zeker) is sin -x hetzelfde als -sin x omdat er eigelijk staat:
sin*-x dus -sin*x
Er staat ook een functie in de teller, namelijk de constante functie 1. De quotiëntregel is altijd (bij iedere breuk) correct.is die quotientregel niet enkel van toepassing als er een functie in de teller en de noemer staat?