Rode oortjes!

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4.502

Rode oortjes!

Onlangs las ik "ergens"in een artikel betreffende menselijk gedrag,het verschijnsel van het krijgen van rode oren.

Dat zou een teken ergens van zijn en dat werd medegedeeld en dat vergat ik!

Ik werd er weer aan herinnerd,toen ik een uitzending "Buitenhof" zag op de laatste zondagmiddag (ca.24-02-2008),waarbij er een discussie was met een aantal politici onder leiding van een gespreksleider.Op een gegeven ogenblik begonnen de oren van een (ik meen europees parlementslid) politicus heel erg te gloeien (rood te worden) terwijl zijn verdere gelaatskleur normaal getint bleef.

Het was een redelijk heftige discussie en ik vroeg me toen af of dit een emotionele reactie was,een kunstmatig (toneelmatig)geproduceerde woede of dat er iets door hem werd verteld,dat een regelrechte leugen was ofwel een niet direct aantoonbare leugen.

Aangezien het verschijnsel dus in het bewuste artikel werd behandeld,ben ik benieuwd of dit op dit forum bekend is!

Berichten: 402

Re: Rode oortjes!

Ik weet het antwoord op jouw vraag niet, maar ik kan me voorstellen dat het te maken heeft met hetzelfde mechanisme waardoor rode oortjes ontstaan bij 'spannende' plaatjes. Dat ene tijdschrift heet niet voor niets Rooie Oortjes, zal wel iets te maken hebben met de inhoud en de reactie daarop.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Rode oortjes!

Onlangs las ik "ergens"in een artikel betreffende menselijk gedrag,het verschijnsel van het krijgen van rode oren. Dat zou een teken ergens van zijn en dat werd medegedeeld en dat vergat ik!
Niet alleen de penis en vagina kunnen extra bloed toegevoerd krijgen; ook de oren en wangen kunnen dat meemaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Rode oortjes!

Waarom vergelijk je specifiek met de penis en de vagina? Volgens mij is er ook niet echt sprake van "te veel", in die zin dat het best een doel zou kunnen hebben, en dat het niet nefast is voor ons organisme. Ik denk dat je wel gelijk kan hebben dat het mechanisme vergelijkbaar is met blozen (zie ook "sex flush").

Berichten: 4.502

Re: Rode oortjes!

Heeft het te maken met "normen-en waardegrenzen" van zijn sociale groep,die worden overschreden en die in de taboesfeer zijn blijven steken en aangezien mogelijk ieder mens van nature weet hoever hij kan gaan in de benadering of overschrijden van die grenzen,verraad de ene mens sneller zijn afwijkende handeling/opwinding dan de andere.

Het is ook een vorm van lichaamstaal,die niet verborgen kan blijven.Doorbloeding van vagina en penis heeft ergens een primitieve functie en in deze tijden een genotsfunctie,maar welke functionele reden hebben "rode oortjes".Iets stiekum doen en niet verborgen kunnen houden,het zoeken naar balans tussen "de ying en de yang" ofwel "het goede en het kwade" ofwel "hemel en hel",etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Rode oortjes!

De "sex flush" is gewoon een teken van arousal (mogelijk voordeel is dat het zeer zichtbaar is) en heeft n.m.m. weinig met taboe te maken. Doorbloeding van de penis en vagina zijn gewoon nodig voor de geslachtsdaad (of het helpt alleszins), de functie is niet in de eerste plaats zichtbaarheid.

Blozen en rooie oortjes kunnen wel te maken hebben met taboes, of meer algemeen: sociale conventies ("taboe" heeft een pejoratieve bijbetekenis die we hier beter kunnen laten voor wat het is). Het (ongewild) doorbreken van sociale conventies - die men aanleert, ik vermoed geen "natuurlijk besef" - leidt o.a. tot schaamtegevoel, dat gecommuniceerd wordt door blozen.

Meer:

"Blush" in The Nonverbal Dictionary

Sociale angst

Erythrofobie

Berichten: 168

Re: Rode oortjes!

Persoonlijk denk ik dat het zowel in letterlijke zin kan voorkomen -- rode oortjes krijgen van iets -- maar dat het ook als beeldspraak gebruikt wordt. Ergens met rode oortjes naar luisteren , is volgens mij een uitdrukking. Of een olifant ook 'rode oortjes' kan krijgen, weet ik niet.
Existentie gaat vooraf aan essentie -- Sartre

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Rode oortjes!

Heeft het niet te maken met iets van temperatuurregeling?

Bij opwinding wordt het lichaam warm en via transpiratie en doorbloeding van stukjes die makkelijk afkoelen wordt dit weer beetje in het normale getrokken... denk ik.

Waarom de doorbloeding van penis en vagina erbij worden gesleept weet ik niet goed. Dat dient gewoon de geslachtsdaad.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 4.502

Re: Rode oortjes!

Ik dacht dat de hypothalamus de thermostaat van het lichaam was;mogelijk bestuurd door je hersenen.Alhoewel die wrs.een onderdeel van de hersenen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Rode oortjes!

Het is een deel van de hersenen. Hypothalamus is niet alleen thermostaat maar het reguleert heel erg veel wezenlijke functies om het lijf in evenwicht te houden (homeostase).

Dus oa temperatuur ... maar hoe denk je dat ie dat doet? :D

(door neurale of endocriene boodschappen te regelen.. het lijf voert uit)
Bonum vinum laetificat cor hominis

Reageer