Onverwacht proefwerk

Moderators: dirkwb, Xilvo

Onverwacht proefwerk

Een leraar zegt dat hij de volgende week een onverwachts proefwerk zal geven.

Je krijgt elke werkdag les van hem.

Je probeert te achterhalen wanneer hij het proefwerk zal geven.

Als je donderdag nog geen proefwerk gehad heb, weet je dat je vrijdag proefwerk zult hebben.

Maar dan is vanaf donderdag het proefwerk niet onverwacht meer.

Dus op vrijdag geen proefwerk.

Maar als je woensdag nog geen proefwerk gehad hebt, dan krijg je dat donderdag, want vrijdag hadden we al uitgesloten.

Maar dan is het proefwerk niet onverwacht. Dus ook op donderdag geen proefwerk.

Zo voortredenerend kom je tot de conclusie dat je geen onverwacht proefwerk krijgt.

Toch kreeg je op dinsdag proefwerk, en niemand had het verwacht.

Hoe kan dat?

Berichten: 7.068

Re: Onverwacht proefwerk

Je hebt niet eens een hele week nodig. Stel je leraar vertelt je dat je morgen een onverwacht proefwerk krijgt, dan zul je denken dat dat niet kan (want hoe kan iets nu onverwacht zijn als je het van te voren aankondigt). Elk proefwerk dat je dan toch krijgt voorgeschoteld zal automatisch onverwacht zijn.

Re: Onverwacht proefwerk

Je hebt niet eens een hele week nodig. Stel je leraar vertelt je dat je morgen een onverwacht proefwerk krijgt, dan zul je denken dat dat niet kan (want hoe kan iets nu onverwacht zijn als je het van te voren aankondigt). Elk proefwerk dat je dan toch krijgt voorgeschoteld zal automatisch onverwacht zijn.
Hmmm,

ik zie toch een groot verschil in de opmerkingen:

1.) Morgen krijg je een onverwacht proefwerk en

2.) Eens in je leven zul je een onverwacht proefwerk krijgen.

1.) lijkt me behoorlijk tegenstrijdig, terwijl in 2.) het woord onverwacht net zo goed weggelaten kan worden.

Als je in je leven een keer een proefwerk zult krijgen, dan zal de keer dat het gebeurt automatisch onverwacht zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Onverwacht proefwerk

Ik zou om alle problemen te vermijden zeggen: Ik zal misschien volgende week een onverwacht proefwerk geven.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Onverwacht proefwerk

Dit is de unexpected hanging paradox.
"Despite significant academic interest, no consensus on its correct resolution has yet been established"
Klik
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 7.068

Re: Onverwacht proefwerk

@PeterPan: de redenatie die gevolgd wordt zorgt ervoor dat de verwachting wordt gecreeerd dat onverwachte overhoringen niet gegeven kunnen worden. Elke onverwachte overhoring zal dus niet verwacht worden.

De redenatie steunt op het gegeven dat als je op donderdag je geen overhoring gehad hebt, je hem niet op vrijdag kan krijgen. Dit is echter, zoals hierboven al gezegd, onjuist. Jij denkt dat je hem niet kan krijgen, het feit dat je hem dan toch krijgt zal als een volledige verrassing komen.

@kotje: het hele punt van dit onderwerp is om 'de problemen' bij de hoorns te pakken. Het vermijden van 'de problemen' is dan dus ook absoluut niet het doel.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Onverwacht proefwerk

@Evilbro: Ik meen dat het woordje 'onverwacht' hier verkeerd gebruikt wordt. Ik meen dit recht te zetten door het woordje 'misschien' erbij te plaatsen. Ik zie dit als een probleem oplossen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Onverwacht proefwerk

Ik meen dit recht te zetten door het woordje 'misschien' erbij te plaatsen. Ik zie dit als een probleem oplossen.
Je mist op twee manieren het punt: 1. Je moet het 'probleem' oplossen in de gegeven situatie (en niet in een situatie die het gehele 'probleem' vermijdt). 2. Er is geen daadwerkelijk probleem (en je kunt het dus ook niet oplossen).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Onverwacht proefwerk

@EvilBro:zie antwoord Morzon 11:43. Had ik gemist.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Onverwacht proefwerk

Had ik gemist.
Ik niet. Het feit dat je dit antwoord gemist hebt heeft echter geen enkele invloed op dat a) jouw antwoord geen antwoord is, en b) dat ik aangegeven heb wat de oplossing van de paradox is (zover dat mogelijk is gegeven de losse manier waarop het probleem hier verwoord is).

Re: Onverwacht proefwerk

Dat het proefwerk toch onverwacht kwam ligt aan de leerlingen.

Uit de redenering, niet vrijdag, volgt niet donderdag, en dan niet woensdag, en dan niet dinsdag.

Kortom maandag.

Op maandag hebben we de volgende mogelijkheden:

a.) maandag geen proefwerk. De leerlingen zijn razend, want volgens hun correcte redenering zouden ze op maandag hun proefwerk krijgen.

b.) maandag proefwerk. Ook nu zijn de leerlingen boos, want hoewel ze het proefwerk die dag zelf voorspeld hadden, is dat in strijd met de belofte dat het proefwerk onverwacht zou komen.

Aangezien de redeneringen van de leerlingen correct zijn, moet er een tegenstrijdigheid in de opmerking van de leraar zitten.

De leraar had beter kunnen zeggen: Jullie krijgen volgende week een onverwacht proefwerk, of het is op vrijdag.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Onverwacht proefwerk

Waarom is de redenering van de leerlingen dat ze op vrijdag geen proefwerk kunnen krijgen correct?

Daar klopt al iets niet lijkt me zoals Evilbro al zei. Als de leeringen op die manier redeneren en de leraar weet dat, dan kan hij altijd een onverwachte proefwerk geven.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Re: Onverwacht proefwerk

Morzon schreef:Waarom is de redenering van de leerlingen dat ze op vrijdag geen proefwerk kunnen krijgen correct?

Daar klopt al iets niet lijkt me zoals Evilbro al zei. Als de leeringen op die manier redeneren en de leraar weet dat, dan kan hij altijd een onverwachte proefwerk geven.
De leraar beweert dat de leerlingen een onverwacht proefwerk krijgen (I).

Hieruit volgt dat de leerlingen een proefwerk krijgen (II).

Als de leerlingen op donderdag nog geen proefwerk hebben gehad, dan volgt uit (II) dat ze vrijdag een proefwerk krijgen.

Maar als ze vrijdag een proefwerk krijgen weten ze dat al op vrijdagavond en is dat proefwerk niet meer onverwacht.

Dat is in strijd met (I), waarin beweert wordt dat dat proefwerk wel onverwacht komt.

Kortom, vrijdag geen proefwerk.

Dus kan het proefwerk allleen op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag plaatsvinden.

Herhaling van dit argument geeft dat ook op donderdag geen onverwacht proefwerk volgt.

Enz.

Je opmerking "Als de leeringen op die manier redeneren en de leraar weet dat, dan kan hij altijd een onverwachte proefwerk geven" is pertinent onjuist.

Lees mijn vorige post maar eens aandachtig door.

Berichten: 7.068

Re: Onverwacht proefwerk

Kortom maandag.
Hell no... maandag kan om dezelfde reden niet als alle andere dagen.
Aangezien de redeneringen van de leerlingen correct zijn, moet er een tegenstrijdigheid in de opmerking van de leraar zitten.
Nee, die zit er niet in. Het punt is dat de leerlingen het probleem niet kunnen oplossen. Stel dat een leerling de overhoring verwacht op tijdstip x, dan verwacht de leerling daardoor dat de overhoring niet gegeven kan worden op dat tijdstip x. Het is dus niet mogelijk voor een leerling om (logisch gezien) op welk tijdstip dan ook een onverwacht proefwerk te verwachten.

Re: Onverwacht proefwerk

De redenering van de leraar bevat dus een tegenstrijdigheid.

Zijn bewering geeft wiskundig gezien net zoveel informatie als de bewering 1=1.

Toch zou ik als leerling op zondag mijn boeken erbij pakken.

Als dan op woensdag een proefwerk volgt dan is dan niet onverwacht. Ik had het wel verwacht, maar kon van te voren niet met 100% zekerheid voorspellen op welke dag.
Hell no... maandag kan om dezelfde reden niet als alle andere dagen.
Hoe ver je het bewijs doorvoer is aan degene die de redenering opzet.

Als ik stop bij maandag is dat niet fout.

Mijn redenering klopt voor 100%.

Reageer