Springen naar inhoud

Vliegtuig op rolband


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Pelson

    Pelson


  • >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2008 - 17:35

Hoi hoi,

Mijn kotgenote volgt een vliegopleiding, en volgend vraagstuk kwam daarin voor:

Stel:
Een vliegtuig op een loopband (de band gaat dus even snel als de relatieve snelheid van het vliegtuig, maar in tegengestelde richting... Het vliegtuig blijft dus ten allen tijde stilstaan).
Het vliegtuig start zijn motoren, en haalt een relatieve snelheid (ten opzichte van de loopband) gelijk aan de rotatiesnelheid (snelheid groot genoeg om op te stijgen).

Zal het vliegtuig effectief de lucht in gaan?

Ik, en mijn vriendin dachten van niet, want de effectieve snelheid tussen de lucht en het vliegtuig is nul, er is geen air-flow, en de wet van bernouilli gaat niet op...

Maar haar vriend, ook een piloot, beweerde in een documentaire het tegendeel gezien te hebben!


Na zoeken en denken was mijn enige mogelijke uitleg dat de motoren genoeg zuigkracht hebben om lucht aan te zuigen die dan toch voor een stroom langs de vleugels zorgt, en zo het vliegtuig opheft. Maar dan zouden de motoren veel sneller moeten draaien dan bij een normale rotatiesnelheid (denk ik toch) om genoeg flow te creeeren...

Alvast bedankt voor mede-denkwerk ;)

Groetjes,
Nelson

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2008 - 17:55

Ik ben het met jou eens. Er zal wel een luchtstroom opgewekt worden door de motoren (ťn door de lopende band overigens). De motoren moeten mijns inziens dan wel vele malen harder werken dan bij normale opstijgomstandigheden om voldoende luchtstroom op te wekken. Ik denk dat de motoren daartoe niet in staat zijn. Het vliegtuig moet overigens ook tegengehouden worden, want een vliegtuig zet zich natuurlijk niet af tegen de ondergrond en heeft dus weinig boodschap aan een lopende band. Behalve het creŽren van een (kleine?) luchtstroom snap ik de rol van de lopende band dan ook niet helemaal.

#3

HosteDenis

    HosteDenis


  • >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2008 - 17:58

Ik heb me helemaal niet in deze stof verdiept, (daar zal volgend jaar verandering in komen!), maar ook ik neem aan dat het vliegtuig niet zal opstijgen aan zijn normale rotatiesnelheid, aangezien de snelheid van het vliegtuig t.o.v. de lucht er omheen 0m/s is.

Ik denk ook niet dat de motoren genoeg kracht kunnen veroorzaken om een stroom te veroorzaken die het vliegtuig de lucht in kan brengen.

Volgens mij blijft het mooi rijden op die loopband.



Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

#4

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2008 - 18:23

Ik, en mijn vriendin dachten van niet, want de effectieve snelheid tussen de lucht en het vliegtuig is nul, er is geen air-flow, en de wet van bernouilli gaat niet op...

Dit denk ik ook !
Het opstijgen van een vliegtuig heeft natuurlijk niet alleen met Bernouilli te maken maar het heeft er wel een zeer grote invloed op.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#5

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 februari 2008 - 18:25

Identiek leesvoer (maar liefst 9 pagina's): http://www.wetenscha...showtopic=23593
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#6

HosteDenis

    HosteDenis


  • >250 berichten
  • 689 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2008 - 19:02

Identiek leesvoer (maar liefst 9 pagina's): http://www.wetenscha...showtopic=23593


En deze hebben me overtuigd. Ik overzag het feit dat de wielen op vrije lagers draaien, en het vliegtuig dus onafhankelijk van de loopband op snelheid kan komen en opstijgen.

Het vliegtuig zal wel degelijk opstijgen.


Denis

Veranderd door HosteDenis, 25 februari 2008 - 19:02

"Her face shown like the sun that I strived to reach."

#7

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2008 - 19:06

En deze hebben me overtuigd. Ik overzag het feit dat de wielen op vrije lagers draaien, en het vliegtuig dus onafhankelijk van de loopband op snelheid kan komen en opstijgen.

Hier is juist hetzelfde, die wielen staan onder het vliegtuig zodat het kan rollen over de ondergrond maar hebben verder geen functie (aandrijving ofzo).
Fantastisch dat we er allemaal ingelopen zijn, zo hebben we weeral wat bij kunnen leren ;)
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 februari 2008 - 21:00

Wie het door Raspoetin aangehaalde topic bezoekt moet vrezen voor zijn geestelijke gezondheid. Dat is uitgelopen op een vreselijke warboel omdat iedereen steeds over iedereen heenviel.

Een bloemlezing uit de zinnigere posts in dat topic:

http://www.wetenscha...s...st&p=158076

http://www.wetenscha...s...st&p=158241

http://www.wetenscha...s...st&p=158322

http://www.wetenscha...s...st&p=158401

http://www.wetenscha...s...st&p=158408

http://www.wetenscha...s...st&p=158511

tip voor een thuisproefje:
http://www.wetenscha...s...st&p=163200
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2008 - 00:33

Fantastisch dat we er allemaal ingelopen zijn, zo hebben we weeral wat bij kunnen leren :D

Zijn we erin gelopen dan? Of bedoel je in dat andere (oude) topic? Gezien het volgende gegeven uit de opdracht:

Het vliegtuig blijft dus ten allen tijde stilstaan

ga ik ervan uit dat het vliegtuig niet opstijgt. Vandaar dat ik ook de volgende opmerking maakte.

Het vliegtuig moet overigens ook tegengehouden worden, want een vliegtuig zet zich natuurlijk niet af tegen de ondergrond en heeft dus weinig boodschap aan een lopende band.

Maar goed, die voorwaarde stond niet in dat 9pagina lange topic, dus beide vraagstukken moeten volgens mij ook een verschillende eindconclusie hebben.

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 februari 2008 - 02:09

Zijn we erin gelopen dan? Of bedoel je in dat andere (oude) topic? Gezien het volgende gegeven uit de opdracht:


ga ik ervan uit dat het vliegtuig niet opstijgt. Vandaar dat ik ook de volgende opmerking maakte.

Typisch voorbeeld van onvolmaakte vraagstelling. Die situatie is irreŽel en ondenkbaar. Zo werken vliegtuigen niet.


Maar goed, die voorwaarde stond niet in dat 9pagina lange topic, dus beide vraagstukken moeten volgens mij ook een verschillende eindconclusie hebben.

zie boven
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#11

Pelson

    Pelson


  • >250 berichten
  • 318 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2008 - 11:26

Bedankt voor alle antwoorden! En sorry, ik had niet gezocht of er al een topic over bestond.

Ondertussen heb ik ook dit filmpjevan mythbusters gevonden waarin het (welliswaar met hopen overbodige uitleg... sjah, amerikaanse televisie he) mooi wordt uitgelegd en aangetoond:)

Groeten

#12

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2008 - 15:57

Grappig dat er zoveel discussie over is, zag het eigenlijk pas bij mythbusters.

Overigens ben ik er wel van overtuigd dat het vliegtuig voor de waarnemer op zn plaats kan blijven EN zal opstijgen, mits de rolband maar groot genoeg is. De band 'trekt' dan de lucht mee, waardoor in feite een windtunnel ontstaat en het vliegtuig zn normale voorwaartse airspeed kan bereiken zonder (van buiten de rolband gezien) van zn plaats te komen. Dat die rolband misschien wel 10 km lang en een kilometer breed moet zijn voordat het zo werkt is natuurlijk bijzaak :D
Victory through technology

#13

nickappel

    nickappel


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 februari 2008 - 12:34

Het vliegtuig zou op stijgen ten gevolgen van de aangezogen lucht flow die nodig is voor de straalmotor. Mogelijk wordt er nog een heel klein beetje lucht meegenomen met de lopende band.
Maar als ik het goed begrijp is de netto snelheid nul.
Hoe wil iemand ervoor zorgen dat het vliegtuig een relatieve snelheid krijgt met behulp van de aandrijving? De snelheid van een vliegtuig wordt gemeten aan de hand van de snelheid van de luchtstroom. Als de vliegtuig stil staat is er geen air flow.
Volgens mij is de rotatiesnelheid van de wielen altijd even snel als de snelheid van de lopendeband. Er zit geen aandrijving op de wielen.
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een vliegtuig de lucht in gaat zonder een aanwezige air flow.

#14

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 februari 2008 - 13:41

De wielen zijn gewoon helemaal niet relevant in deze kwestie. Zou je het vliegtuig bij wijze van spreke aan een touwtje boven de rolband hangen, dan werkt alles precies hetzelfde - dat is de crux.

Mogelijk wordt er nog een heel klein beetje lucht meegenomen met de lopende band.


Daarvan moet je het inderdaad hebben als je een vliegtuig wilt doen opstijgen boven een lopende band, terwijl het geen voorwaarste beweging maakt. Dat wordt dus een heel grote lopende band :D

Overigens is het wel grappig dat iedereen een analogie legt met een auto op een lopende band, waarbij de voorwaarste snelheid van de auto gelijk is met die van de rolband. Zou je dat experiment in werkelijkheid doen, dan zou je in de auto aanzienlijk minder gas moeten geven om bijv 100 km/h vooruit te rijden op een band die 100 km/h terugrolt, vergeleken met gewoon 100 km/h over de weg rijden. De meeste energie is nl normaliter nodig voor het overwinnen van de luchtweerstand, de rolweerstand van de banden is bij een beetje snelheid ook voor een auto nauwelijks relevant.
Victory through technology

#15

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 april 2008 - 13:18

Vanavond op Discovery channel om 8 uur wordt deze mythe getest bij Mythbusters.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures