[Scheikunde] Alcoholbepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 136

[Scheikunde] Alcoholbepaling

Voor een practische opdracht op school heb ik samen met een vriend wijn gemaakt met druivensap. Hier hebben we verschillende soorten suikers gepakt (rietsuiker, kristalsuiker, sacharose en fructose. Een fles hebben we de inhoud vna het pak gepakt). Een Toa bij ons op school heeft ons verteld dat we het alcoholpercentage kunnen bepalen met kaliumchromaat in zwavelzuur. Ze vertelde ons dat het werkte met een bepaalde kleur groen, hoe intenser, hoe meer alcohol of andersom?

ik heb al gezocht op internet maar kon er niks zinnigs van vinden (in ieder geval in het nederlands), dus is mijn vraag: weet iemand hoe het werkt?

merci alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [Scheikunde] Alcoholbepaling

De bepaling gaat dan ook niet met kaliumchromaat, maar met kaliumdichromaat.

Zie bijvoorbeeld hier
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 26

Re: [Scheikunde] Alcoholbepaling

Bedenk eerst eens wat er precies gebeurt tijdens de reactie.

En zoek eens op in binas wat de kleur is van kaliumdichromaat.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar ook niet eenvoudiger dan dat.

(Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: [Scheikunde] Alcoholbepaling

is het niet dat de dichromaat (dat was wel de bedoeling om er te schrijven) reageert met de alcohol, dus dat je water en CH4O en chroom-ionen? die zijn groen staat in mijn binas. maar ik heb vandaag proefje gedaan, en daar kwam zelf blauw uit. de rest was wel groen tot oranje+groen (nog van de kaliumdichromaat)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [Scheikunde] Alcoholbepaling

Bijna goed, maar nog lang niet compleet :D

Er ontstaat ethanal, dat is C2H4O. Verder is het bij een scheikundeproef natuurlijk altijd de bedoeling om de reactievergelijking op te schrijven. "A reageert met B en dan ontstaan C, D en E" bij is niet acceptabel. Getallen willen we weten! :D

De reactie is een redoxreactie. Als je gehad hebt hoe je met redoxreacties werkt is het niet zo moeilijk om de totaalreactie op te stellen. Zonder die kennis lukt het ook wel, maar is het wat moeilijker. Houd er in ieder geval rekening mee dat je ook H+ nodig hebt in je reactie.

Oplossingen van chroomzouten kleuren vaak groen. Maar als het goed is staat in jouw Binas ook dat Cr3+ blauw kan zijn. Dat is afhankelijk van de omstandigheden. Welke omstandigheden dat zijn weet ik ook niet, maar waarschijnlijk zat er in jouw geval dus "iets" in de wijn waardoor het blauw werd in plaats van groen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: [Scheikunde] Alcoholbepaling

ik heb eens opgezocht en het is: 3C2H5OH (l) + Cr2O72- (aq) + 8H+ (aq) --> 3C2H4O (aq) + 2Cr3- (aq) + 7H2O

zoiets als ik mij niet vergis?

in ieder geval bedankt, ow en de wijn is lekker geworden (wel gedronken zonder de kaliumdichromaat =P)

Reageer