logaritmen/geluid

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

logaritmen/geluid

Ik heb onderstaande vragen opgekregen maar zonder tekst en uitleg kom ik er nog niet uit. welke formule gebruik je hier voor?

Door het aanbrengen van een geluidswal wordt het verkeerslawaai terug gebracht van 80 dB naar 55dB.

-met hoeveel dB neemt het geluidsintensiteitsniveau af?

-hoeveel maal is de sterkte van het geluid voor ons oor verminderd door de wal?

-hoeveel dB moet het geluidsintensiteitsniveau lager worden om voor ons oor de sterkte van het geluid tot de helft af te laten nemen?

deze opgave maakt deel uit van een opdracht over logaritmen

alvast bedankt

Marc

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: logaritmen/geluid

Heb je geen formuletje gezien om decibels om te zetten in geluidsintesiteit (en andersom)? daar zit een logaritme in, ik herinner het me alleen niet meer precies...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: logaritmen/geluid

-met hoeveel dB neemt het geluidsintensiteitsniveau af?
Deze is gewoon in de gegevens te lezen: -25 dB ;)
-hoeveel maal is de sterkte van het geluid voor ons oor verminderd door de wal?
De Bell is een logaritmische schaal, aantal Bell = 10Log(luchtdruk). Dus 1 Bell staat voor een factor 10 aan luchtdruk / geluidsintensiteit. Om wat handzamere getallen te krijgen werkt men meestal in deciBell = tiende van een Bell.

Een verschil van 25 dB = een verschil van 2.5 Bell = een factor van 102.5 :shock: 316.2 keer verminderd.

In absolute getallen: van 80 dB naar 55 dB = van 8.0 naar 5.5 Bell = van 108 naar 105.5, dit scheelt een factor 316.2
hoeveel dB moet het geluidsintensiteitsniveau lager worden om voor ons oor de sterkte van het geluid tot de helft af te laten nemen?
Aantal Bell om luchtdruk te halveren: 10Log(1/2) ;) -0.3 :?: -3 dB, dus intensiteit halveren komt ongeveer overeen met een afname van 3 dB.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer