Springen naar inhoud

* * * * * 2 stemmen

'antidepressiva net zo zinvol als placebo'

• Log in om te kunnen reageren

Grasduiner

Grasduiner

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2008 - 09:01

'Antidepressiva net zo zinvol als placebo'

Antidepressiva als Seroxat en Prozac hebben weinig tot geen effect op de meeste mensen. De medicatie is alleen zinvol voor patiënten die zéér depressief zijn.

Alleen ernstig depressieve mensen hebben baat bij antidepressiva
Dat blijkt uit een onderzoek van de Britse universiteit van Hull.

...

Wetenschappers hebben 47 eerder gehouden proeven met de medicijnen opnieuw onderzocht. De onderzoekers hebben ook niet gepubliceerde onderzoeken van de farmaceutische industrie. Daaruit zou blijken dat de industrie alleen onderzoeken naar buiten hebben gebracht die hun producten positief benaderen.

Lees meer:

Elsevier

Dat de werking van veel anti depressiva discutabel is dat wist ik al, maar waar ik heel blij om ben is dat Elsevier één van de weinige bladen is die de discutabele handelswijze van de farmaceut aan de kaak stelt.

Alleen de positieve onderzoeken van de farmaceut komen in het nieuws!

Dan heb ik ook nog gelezen (spits) over de agressieve campagnes van de farmaceut om artsen meer anti depressiva voor te schrijven en dan komt tevens in mijn herinnering de oproep van de farmaceut om medicijnen en vaccinaties zonder goedkeuring van de gezondheidsraad op de markt te brengen, omdat er anders zoveel mensen nodeloos sterven.

De mens als melkkoe van een manipulerende industrie. En dan te bedenken dat er steeds meer druk is op de farmaci tot het ontwikkelen van nieuwe medicijnen.

Een somber vooruitzicht voor de slikkende mens. :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 februari 2008 - 12:02

Als ik tijd heb, ga ik de wetenschappelijke publicatie een keertje lezen. Het is wel straf natuurlijk: Seroxat en Prozac zijn zowat de bekendste SSRI's. Van o.a. Trazolan is ook geweten dat de antidepressieve werking een stuk minder is dan de kalmerende werking (zozeer dat het bijna meer een slaapmiddel is). Extra onderzoek lijkt wel nodig, want voor zware depressie werkt het blijkbaar wel. Maar er worden gewoon te veel pillen voorgeschreven.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 februari 2008 - 17:19

Voor de volledigheid: in het onderzoek werd gebruikt gemaakt van actieve placebo's (dus pillen die de gewenste effecten niet teweegbrengen, maar wel de ongewenste neveneffecten nabootsen). Wat betreft dit:

Een woordvoerder van Eli Lilly, producent van Prozac, zei tegen de BBC dat ‘uitgebreide wetenschappelijke en medische ervaringen hebben laten zien dat het een effectief antidepressivum is’.

Er zit wat in: SSRI's helpen. Maar als placebo's het even goed doen is de vraag natuurlijk waarom.

Overigens heeft men eigenlijk pas post-hoc gezegd dat de mensen bij wie de werking van een antidepressivum significant beter is dan die van een placebo, zwaarder depressief zijn. Het probleem zit hem dus in de diagnose.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures