[Natuurkunde] Valversnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[Natuurkunde] Valversnelling

iemand laat een steen van een klif vallen en 3,3s later hoord die persoon de plof.

Hoe hoog is de klif?

de snelheid van het geluid is 330 m/s.

Ik kom er nogsteeds niet uit, ik heb het geprobeerd met boere logica en met substitueeren van x=xval+xgeluid (en consorte). Maar natuurlijk komt daar iets uit als: xval = xval + x - x = "xval = xval"

Kan iemand mijn domme gedachte loop doorbreken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

gewoon in stappen werken

een versnelling van 9,8 m/s² betekent dat de snelheid elke seconde met 9,8 m/s toeneemt.

als de val 3,3 s duurt kun je dus eenvoudig de eindsnelheid bepalen.

die is een eenparig versnelde beweging. als je de eindsnelheid kent, en ook de beginsnelheid, kun je de gemiddelde snelheid tijdens de val bepalen

met een gemiddelde snelheid en een tijd kun je een valafstand berekenen.

nu ken je de hoogte van de klif. Maar na de plof moet het geluid nog omhoog. Geluid heeft een snelheid. De hoogte van de klif heb je inmiddels berekend . Hieruit volgt een tijd.

de valtijd had je al, de geluidstijd er nog bij optellen, voila, da's de totale tijd van loslaten tot plof horen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

Ligt het nou aan mij of is het veel moeilijker?
\( s = \frac{1}{2}gt_a^2 \)
\( s = v_{geluid} \cdot t_b \)
\( t_a +t _b =3,3 s \)
3 vgl. met 3 onbekenden?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

Ligt het nou aan mij ..//.. ?
nee, het ligt niet aan jou, ik las de opgave verkeerd. :D De steen valt niet 3,3 s nou je het zegt, de totaaltijd is 3,3 s.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

Je kan de vergelijkingen van dirkwb oplossen door de twee s formules aan elkaar gelijk te stellen en te bedenken dat
\(t_b=3.3-t_b\)
, als je dat dan invult krijg je een kwadratische vergelijking, en als je die oplost komt er bij mij uit: 3.1523 seconde voor ta. Denk je dat je het verder kan oplossen?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 34

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

tgeluid = x / vgeluid

tval = SQRT(x / 0.5g)

ttotaal = tval + tgeluid

3,3 = x / 330 + SQRT(x / 4.9)

Dit zou dan toch de oplossing moeten zijn? of heb ik het verkeerd begrepen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Valversnelling

ScienceMaster112 schreef:tgeluid = x / vgeluid

tval = SQRT(x / 0.5g)

ttotaal = tval + tgeluid

3,3 = x / 330 + SQRT(x / 4.9)

Dit zou dan toch de oplossing moeten zijn? of heb ik het verkeerd begrepen?
ja, da's de oplossing,

nee, je het het niet verkeerd begrepen :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer