[wiskunde] vanaf welke afzet winst

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[wiskunde] vanaf welke afzet winst

Hallo, ik snap niet hoe ik dit op kan lossen, wie kan mij helpen?

Kostenfunctie: K=3Qa+5Qb+8Qc+15Q+12043,74

Opbrengstenfunctie: O=7Qa+8Qb+12Qc

Qa= product eenvoudig

Qb=product met kleur

Qc=product met kleur en lampje

Vanaf welke afzet is er winst?

Wanneer is de winst maximaal?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] vanaf welke afzet winst

Waar staat Q voor?

Je weet in ieder geval dat je winst gaat maken wanneer de opbrengsten meer worden dan de kosten, dus als je die twee vergelijkingen aan elkaar gelijk stelt dan en bekijkt wanneer O meer wordt dan K.

Ik zou zeggen iets als 4Qa+3Qb+4Qc-15Q=12043.74. Probleem is dat ik geen idee heb wat Q is in deze.

Als je wil weten wanneer de winst maximaal is moet je gaan differentieren, heb je dat gehad?

Heb je een voorbeeld in je boek?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] vanaf welke afzet winst

Q is de afzet hoogstwaarschijnlijk.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 19

Re: [wiskunde] vanaf welke afzet winst

Q is de afzet idd (het aantal producten)

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] vanaf welke afzet winst

Voor de maximale winst moet je denken aan MO = MK.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vanaf welke afzet winst

Is er niet meer informatie gegeven? Je hebt namelijk meerdere variabelen, de oplossing is nu niet uniek.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] vanaf welke afzet winst

Is Q nou de afzet van het totaal aantal producten, dus Q = Qa+Qb+Qc? (zo ja, dan zou ik de tent sluiten)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] vanaf welke afzet winst

Ik heb ook het gevoel dat als Q het totaal van die andere drie is, dat je nogal overbodige informatie hier hebt. Of ik mis nog iets.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] vanaf welke afzet winst

@Yvonn: er zijn nogal wat vragen gesteld, dat geeft te denken. Wat voor opleiding volg je?

Is dit de gehele opgave?

Reageer