[Statica - mechanica] Spant doorrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[Statica - mechanica] Spant doorrekenen

Ik heb een probleem bij het doorrekenen van een spant. Het gaat om het spant in de bijlage (de dakhelling is 22 graden).
schets.JPG
schets.JPG (33.65 KiB) 384 keer bekeken
Hierbij wil ik het spant berekenen met volledige belasting, daarbij heb ik het volgende geredeneerd;

Sneeuw komt wel eens voor in een dusdanige samenstelling dat het 500 tot 600 Kg per m3 weegt. Om de marge wat te vergroten ga ik bij mijn berkening uit van sneeuw met een samenstelling van 800 Kg per m3. De sneeuw zal een maximale hoogte bereiken van 0.5m. Dit betekent dat de maximale sneeuwbelasting 400*9.81=3924N per m2 zal zijn.

Omdat dit spant volgens de NEN 6702 berekend wordt en het om een windbelasting in Overijssel in gebied 3 gaat, moet hiervoor een windbelasting genomen worden van 0.5kN per m2.

Omdat er uit moet worden gegaan van de meest extreme situatie betekent dit dus dat er een halve meter sneeuw ligt met wind op het dak. Dus zal er een belasting zijn van 3924+500=4424N per m2.

De spanten staan 4.5m uit elkaar, dus dit betekent dat de belasting 4,424*4.5=19,908kNm bedraagt.

Het buigmoment ligt in het midden van de balk, aangezien de krachten er gelijkmatig verdeelt op komen. Voor de linkerkant van de spant kom ik dan op het volgende;

-318.7*8+3/5*F1*16=0 F1=265.6kN

-F2+3/5*265.6=0 F2=159.4kN

Mb=159.4*8-159.4*4 Mb=79.7kN

Alleen ik heb niet het idee dat dit klopt en wil er dus ook nog niet mee verder rekenen. Zou iemand hierbij kunnen helpen?

Berichten: 4.502

Re: [Statica - mechanica] Spant doorrekenen

Aangezien ik je sneeuwbelasting nogal veel vond,maakte ik een berekening van een deel van je spant (zonder äanbouw),waaruit je al kunt zien dat de windbelastingberekening een hoger spantprofiel geeft dan de sneeuwbelasting.

Op mijn site: http://nl.msnusers.com/freewareoktagon kun je het programma vinden onder de naam FOR3span.zip en is het te downloaden via een unzip-programma.

Maar apart voegde ik de twee berekeningen bij.

Reageer