Springen naar inhoud

motivatie

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 30 maart 2005 - 10:13

Ik zit in mijn laatste jaar maatschappelijk werk en doe mijn eindwerk over motivatie van cliŽnten.

Ik ben hopeloos verdronken aan de massa van informatie die hierover te vinden is. Kan iemand mij soms helpen om:

- een goede motivatietheorie;
- goede techniek om cliŽnten te motiveren;

te vinden?

Alvast heel hard bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2005 - 09:49

Ik zit in mijn laatste jaar maatschappelijk werk en doe mijn eindwerk over motivatie van cliŽnten.

Ik ben hopeloos verdronken aan de massa van informatie die hierover te vinden is. Kan iemand mij soms helpen om:

- een goede motivatietheorie;
- goede techniek om cliŽnten te motiveren;

te vinden?

Alvast heel hard bedankt

Er zijn zoveel motivatietheorieŽn.
Ik denk dat je je moet gaan focussen op een benadering: de mens als robot, partner,...(dan zou ik je verder kunnen helpen)

Een universiteitsbibliotheek van psychologie heeft ook een grote database van wetenschappelijke artikels voor technieken. (daar kan je ook je informatie zoeken)

• Gast

Geplaatst op 02 april 2005 - 09:42

alvast bedankt voor de tip voor het zoeken van de artikels.

Betreft de benadering, daar ben ik zelf nog niet uit. Ik zou een 2ŗ 3 theorieŽn willen met een verschillende benadering. Deze theorieŽn zouden recent moeten zijn of zouden heel gekend en goed moeten zijn.

Deze theorieŽn zou ik dan willen toetsen aan de praktijkervaring die ik meemaak.

Ik doe mijn stage op een dienst schuldbemiddeling en ik zou willen nagaan wat schuldenaars motiveert om in budgetbeheer te stappen en wat hen motiveert om dit budgetbeheer vol te houden.

Ik hoop dat je me met deze informatie al iets beter kunt vooruit helpen.

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2005 - 11:42

alvast bedankt voor de tip voor het zoeken van de artikels.

Betreft de benadering, daar ben ik zelf nog niet uit. Ik zou een 2ŗ 3 theorieŽn willen met een verschillende benadering. Deze theorieŽn zouden recent moeten zijn of zouden heel gekend en goed moeten zijn.

Deze theorieŽn zou ik dan willen toetsen aan de praktijkervaring die ik meemaak.

Ik doe mijn stage op een dienst schuldbemiddeling en ik zou willen nagaan wat schuldenaars motiveert om in budgetbeheer te stappen en wat hen motiveert om dit budgetbeheer vol te houden.

Ik hoop dat je me met deze informatie al iets beter kunt vooruit helpen.

MotivatietheorieŽn lijkt me niet echt gepast om dit topic te onderzoeken;
(Op common sense gevoel(;ik weet niet wie die schuldenaren zijn))

Maar theorieŽn zoals sociale vergelijking en sociale identiteitsbenadering kan je ook gebruiken; onder druk van een groep (bv. familie) om zo terug de feeling te krijgen met de maatschappji; niet meer de verstotene te zijn.

Bv. een pathologische gokker heeft zo vele schulden bij zijn vrienden dat hij alleen staat in de wereld.

Als je dan toch motivatietheorieŽn wilt nemen.

Cognitieve motivatietheorieŽn uit de sociale psychologie:

*Attributie theorie: de mens als consequentialist. "oorzaak-gevolg"; effectentheorie.

*Goal theory en expectancy theory geven beide aan dat mensen het meest worden geprikkeld door korte termijn doelen, al dan niet gekoppeld aan een korte termijn beloning

P.S.: ik zou een economisch psycholoog contacteren, emailen.
hij weet meer over consumentengedrag dan mij :shock: ;)

• Gast

Geplaatst op 20 juni 2005 - 11:59

"
Ik zou een 2ŗ 3 theorieŽn willen met een verschillende benadering. Deze theorieŽn zouden recent moeten zijn of zouden heel gekend en goed moeten zijn.

Deze theorieŽn zou ik dan willen toetsen aan de praktijkervaring die ik meemaak. "

Dat lijkt me een goed uitgangspunt. Waarschijnlijk heb je aan 2 theorieŽn al je handen vol.
Als je makkelijk Engels leest vind je overzichten (en uitleg) van motivatietheorieŽn o.a. op:
http://allpsych.com/...motivation.html
http://changingminds..._motivation.htm
http://hagar.up.ac.z.../motivation.htm
http://www.acad.poly...motivation.html
http://chiron.valdos...n/motivate.html

Anders zoek je de vertaling op, en tikt die in in Google Nederlands...
Een paar beroemde wetenschappersers die zich met motivatie bezig (hebben ge-)houden zijn: James McDougall, Freud, Murray, Harlow, Maslow en Cronbach.

• Gast

Geplaatst op 20 juni 2005 - 12:12

Sorry, in mijn vorige bericht zadel ik je op met nÚg meer informatie, terwijl het juist om beperking gaat! Dus gewoon een idee:
Is misschien een onderzoek over het verschil tussen intrinsieke en extrensieke motivatie iets? Ook daar vond ik een lekker duidelijk beginartikeltje over: http://www.kickitin.com/article2.html

• Gast

Geplaatst op 20 juni 2005 - 16:26

dat terugbetalen van leningen zou ik in eerste instantie niet zien als een kwestie van motivatie, die mensen zijn natuurlijk vaak gevangen in een onverantwoord uitgavenpatroon en/of hebben niks te makken. "Motivatie" helpt niet, geld wel. Het WILLEN terugbetalen van leningen lijkt me wel een motivationele kwestie. Wanneer besluit iemand in budgetbeheer te stappen?

Lijkt me enerzijds een kwestie van druk van buiten: denk dan aan Ajzen en Fishbein's Theory of Planned Behavior (m.n. sociale norm: wat vinden anderen dat ik in deze situatie zou moeten doen); N.T. Feather's Expectancy-value model (wat levert het bereiken van een andere toestand -- schuldenvrij zijn) mij eigenlijk op? Dit is allemaal vrij gemakkelijk te meten en begrijpelijke inleidingen zijn wel te vinden in standaardboeken over sociale psychologie.

Anderzijds zou je kunnen denken aan theorieŽn die het Zelf (je zelfbeeld) als motivationele kracht zien (namen zijn Carver & Scheier). Het idee is dat mensen een bepaald beeld van zichzelf hebben; en een beeld hebben van degene die ze zouden WILLEN zijn (het "ideale zelf"). Die twee vallen niet altijd samen (ga zelf maar na: vind je jezelf net zo aantrekkelijk als je zou willen zijn?). Naarmate er een grotere discrepantie tussen je actuele zelf en je ideale zelf bestaat, zal de neiging (motivatie) om die twee in evenwicht te brengen groter zijn. Concreet: schuldenaars bij wie het schuldenvrij zijn geen deel uitmaakt van hun ideale zelfbeeld zullen zich niet aanmelden bij budgetbeheer, dan wel snel afhaken als het tegenvalt. Dit soort theorieŽn zal je eveneens in inleidende boeken over motivatie/sociale psychologie tegenkomen (mits ze recent zijn).

Je kunt beide benaderingen natuurlijk prima combineren. Lijkt me een uitdagende klus (en niet per se gemakkelijk). Heb je een goede begeleider? Die zou hier wel brood (wetenschappelijke publicaties) in moeten zien!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2005 - 16:44

denk eens aan Belbin en maslov
"Meep meep meep." Beaker

• Gast

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 14:26

Beste studente,

Ik ben een vierde jaars Maatschappelijk werk studente en moet samen met mijn werkgroep een methodiek ontwikkelen. Na veel en lang brainstormen hebben wij gekozen om een nieuwe motivatiemethode te ontwikkelen. Bij het zoeken naar achtergrondinformatie stuitte ik op jouw oproep.

Mijn vraag is of je met het onderwerp motivatie nog iets gedaan hebt met betrekking tot je afstudeeropdracht? Daarnaast zou ik graag willen vragen waar jij informatie vandaan hebt gehaald.

Ik hoop op een spoedig antwoord, Alvast bedankt!!

Groetjes,

Studente Hogeschool Leiden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures