Vervolgopleiding

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 15

Vervolgopleiding

Beste WSF er's ik heb een vraag over de keuze voor een vervolgopleiding

ik zit nu in 4 havo en begin me te focussen op de keuze van vervolgopleiding

ik heb het Natuur en Techniek profiel gekozen met als keuzevak wiskunde D en biologie

dit zijn de uren die ik nu op mijn rooster heb staan.

Nederlands 3 Gemiddelde cijfer : 5,8

Gym 1 Gemiddelde cijfer : 6,5

Natuurkunde 3 Gemiddelde cijfer : 8,7 ik zit in de vernieuwde 2e fase er is dus geen natuurkunde 1 en 2 meer maar dit is samengevoegd, dit vak vind ik een van de leukste vakken aleen de lerares licht mij niet zo goed

Englels 3 Gemiddelde cijfer : 8,3

Biologie 3 Gemiddelde cijfer : 7,2 moest dit kiezen omdat ik anders te weinig uren had gaat me makkelijk af maar zou er niet teveel mee willen doen

Wiskunde D 3 Gemiddelde cijfer : 7,0 ook ontstaan met de vernieuwde 2e fase de moeilijkste wiskunde die op de HAVO te volgen is we behandelen hierin :

statistiek en kansrekening

ruimtemeetkunde vlakken en doorsneden in een oxyz assenstelsel

hoeken en afstanden in de ruimte cosinusregel ED

hoofdstukken die nog komen heten:

discrete dynamische formules en complexe getallen

ook dit gaat me makkelijk af

Wiskunde B 3 Gemiddelde cijfer : 6,5

algebra weinig met de grafische rekenmachine

formules opstellen voor lijnen parabolen en raaklijnen

logaritmen

vind ik wat moeilijker maar moet er nogsteeds weinig moeite voor doen

Scheikunde 2 Gemiddelde cijfer : 8,1

ook een vak geworden

dit is een van mijn favoriete vakken samen met natuurkunde

Levensbeschouwing 1 Gemiddelde cijfer : 6,3

CKV 2 : Gemiddelde cijfer : 6,5

deze punten behaal ik zonder keihard te leren, met mijn capaciteiten zou ik waarschijnlijk wel VWO kunnen maar op het VWO moet je een tweede vreemde moderne taal kiezen (frans of duits) en als ik ergens slecht in ben zijn die 2 het wel dat waren standaard cijfers rond de 4 in de onderbouw ook vonden de leraren voor de niet exacte vakken mijn werkinstelling onder de maat maar dat was enkel en aleen omdat het me niet intreseerde

ik heb zelf al verschillende opleidingen opgezocht en heb er een paar gevonden die me echt wat lijken

1, Chemische technologie

2, technische natuurkunde

3, Werktuigbouwkunde

4, Engineering, Design and Innovation

5, Leraar exacte vakken (ik weet niet warom maar heb het altijd wel leuk gevonden om mensen dingen uit te leggen en ik geef ook bijles in scheikunde aan onderbouw leerlingen)

mijn probleem is een beetje dat chemische technologie mij teveel labaratorium werk en bijna geen natuurkunde maar technische natuurkunde juist weer erg weinig bezig met chemie, weet er iemand of dit klopt en als dit klopt of er misschien een opleiding is die er tussenin zit, ook houd ik wel van wat afwisseling in de dingen die ik doe :D

MVG, arjan

Berichten: 196

Re: Vervolgopleiding

aarie schreef:mijn probleem is een beetje dat chemische technologie mij teveel labaratorium werk en bijna geen natuurkunde maar technische natuurkunde juist weer erg weinig bezig met chemie, weet er iemand of dit klopt en als dit klopt of er misschien een opleiding is die er tussenin zit, ook houd ik wel van wat afwisseling in de dingen die ik doe :D

MVG, arjan
Mooie cijfers toch?

Ik zit nu in vwo 5, N&T (maar ik wil naar N&G :D ) en chemie heeft me altijd geboeid. Ik wist niet wat nou het wezenlijke verschil was tussen Chemie en Chemische Technologie (CT). Bij een open dag legde ik mijn probleem uit en heb ik gericht uitleg gevraagd over het verschil tussen deze 2 opleidingen. Naar aanleiding van wat me is gezegd klopt het niet wat je zegt.

Chemie: Veel in laboratorium. Hierbij draait het voornamelijk om onderzoek naar (nieuwe) stoffen en onderzoek naar toepassingen (zoals medicijnen) bijvoorbeeld.

CT: Veel buiten het lab, mogelijk op verschillende (buitenlandse) locaties (bedrijven), exacter dan Chemie, veel meer natuurkunde. Bij CT draait het onder andere om het zo economisch verantwoord laten draaien van productieprocessen. Dus wil jij ammoniak bereiden, moet bepaald worden op wat voor manier, bij welke T, bij welke p enzovoorts je ammoniak het meest voordelig is. Dat is het werk van de CT'er.

En goed, over technische natuurkunde weet ik niets, maar ik voorspel dat dit voornamelijk erg veel natuurkunde is en weinig scheikunde. :(

Ik DENK dat CT daarom in je straatje ligt als je een evenwicht wil hebben tussen Na en Sk. Ik raad je aan wat ik heb gedaan om mijn knoop door te hakken: ga naar een open dag en vraag wat je wil weten. :D

Reageer