Welke balken voor dak constructie?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Welke balken voor dak constructie?

Beste forumleden!

ik weet niet zeker of ik in de goede rubriek sta met mijn vraag..

het gaat om het volgende , ik heb een oude schuur en daarvan wil ik het dak verhogen van 1,80 mtr naar 3,40 mtr dakhelling wordt dus 50 graden zodat ik stahoogte krijg , de buiten maten zijn 5,80 mtr breed en 8,50 mtr lang.

ik dacht aan balken met een kopmaat van 6,3 cm x 18.. cm en dan 6 spantbenen en 2 gordingen muurplaat en nokbalk

tevens moeten de vloerbalken vervangen worden , de overspanning binnen is ongeveer 5,50 mtr (balken komen te rusten op kalkzanstenen binnen muur) hoeveel balken zou ik nodig hebben op deze lengte of anders gezegd wat zal de afstand hart op hart moeten zijn ik dacht aan balken met kopmaat 7,5 cm x 22,5 cm

ik ben een leek met dit soort berekeningen maar mischien kunnen jullie me op weg helpen hoe ik dit moet uitrekenen of wellicht bestaan er handige programma,s of website,s waar ik geen weet van heb..

alvast dank voor jullie reactie,s!

Berichten: 4.502

Re: Welke balken voor dak constructie?

Dit is een vraag van een bouwlustige leek;een berekening is dus niet duidelijk te maken,zonder enig idee omtrent sterkteleer van hem/haar en is alleen geholpen met een complete statische berekening van het geheel.

Ik breng mijn hulpmiddelen dus niet in stelling,sorry! :D

Berichten: 1

Re: Welke balken voor dak constructie?

Weet alleen antwoord op je vraag over de vloerbalken, de afmetingen van die balken moeten zijn 70x220mm bij een hart op hart afstand van 300mm, hetzelfde bij een h.o.h van 400mm en bij een h.o.h van 600mm is dat een balkafmeting van 70x245mm.

Bij Centrumhout kun je een balkenschuif bestellen, hierop kun je precies zien welke afmetingen bij welke overspanning.

grt

Berichten: 4.502

Re: Welke balken voor dak constructie?

Toch nog een aanloophulp;er zweeft ergens op dit forum een verwijzing naar mijn freeware site met rekenhulpen,je kunt zoeken via statische berekeningen,constructies,ed.

Oa: http://groups.msn.com/FREEWAREoktagon Bekijk oa Bago.

Hierbij ook nog een ochtendschets met twee ideeen!

Reageer