Springen naar inhoud

Fysische slinger

• Log in om te kunnen reageren

Scofield

Scofield

• >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 14:41

Hallo, ik vroeg me af of iemand een link kende met daarin een appletje voor de fysische slinger. Ik heb zitten zoeken, maar ik vind nergens een appletje... Ik kan me eigenlijk daardoor niet echt inbeelden wat met fysische slinger wordt bedoelt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 15:02

Je kent vast wel de simpele slinger of ook bekend als de mathematische slinger? zie hier
De fysische slinger is niet veel anders, maar in plaats van een bal die slingert, slingert nu bijvoorbeeld een honkbalknuppel. Bij het analyseren van de beweging komt nu het traagheidsmoment, massamiddelpunt enz om de hoek kijken.

De engelse woord voor slinger is pendulum, dus om je zoekresultaten te verbeteren kan je misschien zoeken naar physical pendulum..

Veranderd door Morzon, 01 maart 2008 - 15:05

I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Scofield

Scofield

• >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 15:07

Ja, dat is hetgeen ik het meest tegenkom op het internet. Nochtans hebben we in de les een ander experiment uitgevoerd. We hadden dus de proefopstelling van en gewone (wiskundige) slinger gebruikt, maar nu op het ophangpunt was er een gewicht. Wanneer je dat gewicht verschoof weg van het ophangpunt (naar boven toe) steeg de periode. Dit was hetgeen wij beschouwden als fysische slinger, maar dit vind ik nergens terug?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2008 - 15:11

Werd de staaf waar dat gewicht aan hangt beschouwd als massaloos? Of in elk geval met een heel kleine massa vergeleken met je verstelbare gewicht? Dan heb je dus gewoon een mathematische slinger (bij benadering).

EDIT>>>>>>>>>>>>
kun je eens een simpel schetsje maken van die proefopstelling? want ik snap dat "naar boven" in combinatie mt "grotere periode" niet.

Veranderd door Jan van de Velde, 01 maart 2008 - 15:15

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Scofield

Scofield

• >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 15:14

Ik geloof het niet, nee. Maar ik ben er ondertussen uitgeraakt. Bedankt voor alle antwoorden!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2008 - 15:16

Maar ik ben er ondertussen uitgeraakt.

wij nog niet :D
wat was er nou aan de hand?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Scofield

Scofield

• >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 15:21

wij nog niet :D
wat was er nou aan de hand?

Ah ok. De slinger die ik heb gezien in de les was een voorbeeld van een fysische slinger omdat doordat je het gewicht aan het ophangpunt verschuift een andere verdeling krijgt van je massa over de staaf. Dit kan dan niet beschouwd worden als wiskundige slinger, maar wel als fysische slinger.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2008 - 15:24

Wanneer je dat gewicht verschoof weg van het ophangpunt (naar boven toe) steeg de periode.

Dit volg ik nog steeds niet.
Dus f je opstelling is me niet duidelijk, of deze uitdrukking hierboven bevat een fout.

Scofield

Scofield

• >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 15:28

De opstelling is waarschijnlijk niet duidelijk, want ik heb dit experimentje nauwlettend in de gaten gehouden. Ik zal een passende foto zoeken.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 15:30

Dit hoort trouwens niet bij Optica en Akoestiek :D
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Scofield

Scofield

• >250 berichten
  • 355 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2008 - 15:41

De onderste foto geeft de experiment in mijn les exact weer:

http://www.physics.b...demo/3a1510.htm

Die bovenste gewicht was in het begin aan het ophangpunt. Daarna wordt die verschoven weg van het ophangpunt naar boven zoals op de foto waargenomen. Als je die staaf in beweging zou zetten, dan zal de tweede situatie een langere periode hebben, wegens de niet constante massaverdeling. Waarom dit zo is, is mij ook niet helemaal duidelijk, maar het voelt alleszins wel logisch aan.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2008 - 15:50

Aha, die verstelbare massa zit bven het draaipunt.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 maart 2008 - 20:50

Dit hoort trouwens niet bij Optica en Akoestiek :D

Inderdaad; verplaatst naar mechanica.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 maart 2008 - 22:27

Volgens mij gaat het hier over een omkeerslinger. Men heeft 2 slingerpunten en een bewegende massa tussen de 2 ophangpunten. Men bepaald nu grafisch, door de massa te verschuiven, waar men de massa moet plaatsen zodanig dat de periode dezelfde is voor de 2 slingerpunten. Men kan nu de omkeerslinger als een mathematische slinger gebruiken en dus ook de formule LaTeX . Men kan met de omkeerslinger g op een bepaalde plaats bepalen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures