Fysische slinger

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 355

Fysische slinger

Hallo, ik vroeg me af of iemand een link kende met daarin een appletje voor de fysische slinger. Ik heb zitten zoeken, maar ik vind nergens een appletje... Ik kan me eigenlijk daardoor niet echt inbeelden wat met fysische slinger wordt bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Fysische slinger

Je kent vast wel de simpele slinger of ook bekend als de mathematische slinger? zie hier

De fysische slinger is niet veel anders, maar in plaats van een bal die slingert, slingert nu bijvoorbeeld een honkbalknuppel. Bij het analyseren van de beweging komt nu het traagheidsmoment, massamiddelpunt enz om de hoek kijken.

De engelse woord voor slinger is pendulum, dus om je zoekresultaten te verbeteren kan je misschien zoeken naar physical pendulum..
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 355

Re: Fysische slinger

Ja, dat is hetgeen ik het meest tegenkom op het internet. Nochtans hebben we in de les een ander experiment uitgevoerd. We hadden dus de proefopstelling van en gewone (wiskundige) slinger gebruikt, maar nu op het ophangpunt was er een gewicht. Wanneer je dat gewicht verschoof weg van het ophangpunt (naar boven toe) steeg de periode. Dit was hetgeen wij beschouwden als fysische slinger, maar dit vind ik nergens terug?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fysische slinger

Werd de staaf waar dat gewicht aan hangt beschouwd als massaloos? Of in elk geval met een heel kleine massa vergeleken met je verstelbare gewicht? Dan heb je dus gewoon een mathematische slinger (bij benadering).

EDIT>>>>>>>>>>>>

kun je eens een simpel schetsje maken van die proefopstelling? want ik snap dat "naar boven" in combinatie mt "grotere periode" niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 355

Re: Fysische slinger

Ik geloof het niet, nee. Maar ik ben er ondertussen uitgeraakt. Bedankt voor alle antwoorden!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fysische slinger

Maar ik ben er ondertussen uitgeraakt.
wij nog niet :D

wat was er nou aan de hand?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 355

Re: Fysische slinger

Jan van de Velde schreef:wij nog niet :D

wat was er nou aan de hand?


Ah ok. De slinger die ik heb gezien in de les was een voorbeeld van een fysische slinger omdat doordat je het gewicht aan het ophangpunt verschuift een andere verdeling krijgt van je massa over de staaf. Dit kan dan niet beschouwd worden als wiskundige slinger, maar wel als fysische slinger.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fysische slinger

Wanneer je dat gewicht verschoof weg van het ophangpunt (naar boven toe) steeg de periode.
Dit volg ik nog steeds niet.

Dus óf je opstelling is me niet duidelijk, of deze uitdrukking hierboven bevat een fout.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 355

Re: Fysische slinger

De opstelling is waarschijnlijk niet duidelijk, want ik heb dit experimentje nauwlettend in de gaten gehouden. Ik zal een passende foto zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Fysische slinger

Dit hoort trouwens niet bij Optica en Akoestiek :D
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 355

Re: Fysische slinger

De onderste foto geeft de experiment in mijn les exact weer:

http://www.physics.brown.edu/physics/demop...demo/3a1510.htm

Die bovenste gewicht was in het begin aan het ophangpunt. Daarna wordt die verschoven weg van het ophangpunt naar boven zoals op de foto waargenomen. Als je die staaf in beweging zou zetten, dan zal de tweede situatie een langere periode hebben, wegens de niet constante massaverdeling. Waarom dit zo is, is mij ook niet helemaal duidelijk, maar het voelt alleszins wel logisch aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Fysische slinger

Aha, die verstelbare massa zit bóven het draaipunt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Fysische slinger

Dit hoort trouwens niet bij Optica en Akoestiek :D
Inderdaad; verplaatst naar mechanica.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Fysische slinger

Volgens mij gaat het hier over een omkeerslinger. Men heeft 2 slingerpunten en een bewegende massa tussen de 2 ophangpunten. Men bepaald nu grafisch, door de massa te verschuiven, waar men de massa moet plaatsen zodanig dat de periode dezelfde is voor de 2 slingerpunten. Men kan nu de omkeerslinger als een mathematische slinger gebruiken en dus ook de formule
\( T=2\pi\sqrt{\frac{l}{g}}\)
. Men kan met de omkeerslinger g op een bepaalde plaats bepalen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer