Anw scriptie help wanted

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Anw scriptie help wanted

Ik heb problemen met een scriptie die ik moet maken voor het vak Algemene Natuur Wetenschappen.

Ik moet het opdelen in subvragen en daarmee het antwoord op de hoofdvraag geven.. een vraag is:

en hetgeen dat ik erbij heb gedaan is mijn antwoord. (maar heb ik het nu wel beantwoord?)

- hoe schadelijk zijn bepaalde stoffen uit de vulkaan voor het broeikaseffect?

In de meeste gevallen wordt het gedrag van lava meer beïnvloed door de chemische samenstelling dan door de temperatuur waarbij het naar buiten wordt gestuwd. De chemische samenstelling heeft grote invloed op andere eigenschappen van de lava, zoals stollingstemperatuur, viscositeit (lees: dichtheid) en manier waarop het aan de oppervlakte komt. Stollingsgesteenten kunnen worden verdeeld naar zuurgraad, van felsisch (zuur) tot mafisch (basisch). Deze verschillen ontstaan door de verschillende chemische samenstellingen. De gesmolten lava wordt dezelfde naam gegeven als de gesteenten die ontstaan als ze stolt. Naast de hieronder genoemde karakteristieke mineralen kan lava ook andere mineralen en brokken van gesteenten bevatten.

Felsische lava's zoals rhyoliet en daciet zijn zuur en zeer stroperig. Dit wordt vooral veroorzaakt door het hoge gehalte aan silica, aluminium, kalium en natrium. (65%). Hierdoor ontstaat een gepolymeriseerde vloeistof, rijk aan veldspaat en kwarts, die een veel hogere viscositeit heeft als andere lavatypen. Felsische lava's hebben een smeltpunt van 650°C à 750°C, maar in de praktijk kan hun temperatuur bij eruptie ook hoger liggen. Dit lavatype wordt vaak geassocieerd met strombolische erupties, waarbij een vulkaan regelmatig maar niet al te heftig uitbarst. Felsisch lava kan lavakoepels, laminaire lavastromen, tufsteen en de afzettingen van pyroclastische golven vormen. Een pyroclastische golf is vergelijkbaar met een pyroclastische stroom maar bevat een hoger percentage aan gassen. Een pyroclastische stroom of gloedwolk is één van de meest verwoestende effecten van een vulkaanuitbarsting. De golven bestaan uit vaste of halfvloeibare lava, gas, rotsen en as. Ze kunnen snelheden bereiken tot 150 km/u en hebben temperaturen die liggen tussen 100 en 800°C. Hun grootte kan variëren van enkele honderden kubieke meters tot enkele kubieke kilometers. De meeste golven zijn 10 km3 groot en kunnen enkele kilometers lang doorgaan.

Intermediaire lava's hebben een min of meer neutrale pH. (lees: De pH van een neutrale waterige oplossing ligt bij kamertemperatuur rond de 7. Zure oplossingen hebben een pH lager dan 7, basische oplossingen hebben een pH hoger dan 7.) Ze bevatten minder aluminium en silica dan felsische lava, en meestal meer magnesium en ijzer. Door het hogere ijzer- en magnesiumgehalte wordt het uiteindelijke gesteente donkerder. Andesitische lavakoepels, laminaire lavastromen en stratovulkanen kunnen worden gevormd door dit lavatype. De smelttemperaturen van intermediaire lava liggen rond de 750°C à 950°C en het is vloeibaarder dan felsische lava - de hoge temperatuur vernietigt de polymerisatieketens waardoor de lava zich meer als een vloeistof gaat gedragen.

Mafische lava's zijn basisch en hebben typisch een chemische samenstelling dichtbij basalt. Erupties van deze lavasoort vinden meestal plaats bij temperaturen boven de 950°C. Net als intermediaire lava is basaltische lava rijk aan ijzer en magnesium maar arm aan aluminium en silica. De mate van viscositeit is dus relatief laag, maar nog steeds honderd duizend keren zo hoog als die van water. Een gevolg van de grote vloeibaarheid is het wijd uitwaaieren van de dunne lavastromen, met als gevolg het ontstaan van schildvulkanen.

Ultramafische lava's zoals komatiiet en lava's met een hoog percentage magnesium zoals boniniet zijn extreem in alle opzichten. Het wordt aangenomen dat komatiieten bij 1600°C zijn uitgebarsten. Bij deze hoge temperatuur is er geen polymerisatie tussen de minerale bestanddelen meer, resulterend in een zeer makkelijk uitvloeiende lava waarvan de viscositeit te vergelijken is met die van water. Er zijn weinig ultramafische lava's bekend die na het Proterozoïcum zijn ontstaan, met uitzondering van enige lava's uit het Phanerozoïcum. Door de afkoeling van de mantel is deze niet langer in staat om ultramafische lava's te produceren.

edit: ik denk zelf namelijk van niet.. ik zeg allemaal wel wat erin zit.. maar Scheikunde is niet mijn sterkste punt. ik moet gaan aangeven of al die extra stoffen die na een uitbarsting in de lucht zitten de temperatuur van de aarde verhogen.. omdat ze minder zonlicht doorlaten en omdat ozon niet meer wordt aangemaakt (door dat ipv de 0 een Si komt en dan Silicatrioxide

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Anw scriptie help wanted

Een heel verhaal, maar nee, inderdaad, je vraag heb je niet beantwoord. Als je het over broeikaseffect hebt, dan heb je het over atmosfeer, en dus over de stoffen die vulkanen de atmosfeer in pompen. De invloed van (verschillende vormen van) lava daarop lijkt me verwaarloosbaar.

Ik zou het eens in de verschillende gassen en stof zoeken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Anw scriptie help wanted

Schrijf eerst eens op welke subvragen je wilt beantwoorden om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 199

Re: Anw scriptie help wanted

Het lijkt me ook beter als je je in het onderwerp verdiept en daarna je eigen woorden gebruikt, want je tekst nu komt rechtstreeks uit een internet encyclopedie.
Elektrochemici doen het vol spanning

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Anw scriptie help wanted

Let ook heel erg op je hoofdvraag. zoals je deze vraag nu stelt (hoe schadelijk zijn bepaalde stoffen uit de vulkaan voor het broeikaseffect?) wil je weten welke stoffen het broeikaseffect remmen (schade toebrengen aan het broeikaseffect).

Stikstofoxiden en waterdamp zijn grote positieve regulatoren van het broeikaseffect. De hitte die vrij komt uit een vulkaan (zeker in de oceaan) zorgt voor veel stoom ontwikkeling, zeker niet te vergeten.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer