[Wiskunde] Bewijs voor de primitieve

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[Wiskunde] Bewijs voor de primitieve

Ik zou graag het bewijs willen weten voor de formule waarmee je van een gewone functie f(x), de primitieve F(x) kunt berekenen. Ik bedoel dus de formule: f(x) = ax^n geeft: F(x) = (a / (n + 1)) x^(n + 1) + C

Heeft iemand dit bewijs of heeft iemand tips of links waarmee ik verder kan werken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Bewijs voor de primitieve

Dennis D. schreef:Ik zou graag het bewijs willen weten voor de formule waarmee je van een gewone functie f(x), de primitieve F(x) kunt berekenen. Ik bedoel dus de formule: f(x) = ax^n geeft: F(x) = (a / (n + 1)) x^(n + 1) + C

Heeft iemand dit bewijs of heeft iemand tips of links waarmee ik verder kan werken?
Wat voor opleiding volg je?

Berichten: 8

Re: [Wiskunde] Bewijs voor de primitieve

Ik zit in VWO 6 en ik heb wiskunde B1. We moeten een Uiteenzetting maken over integreren.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Bewijs voor de primitieve

Definitie: de functie F(x) is een primitieve van f(x) als F'(x) = f(x).

Bepaal dus de afgeleide van F(x) en ga na dat dit gelijk is aan f(x).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: [Wiskunde] Bewijs voor de primitieve

TD schreef:Definitie: de functie F(x) is een primitieve van f(x) als F'(x) = f(x).

Bepaal dus de afgeleide van F(x) en ga na dat dit gelijk is aan f(x).


Ja maar dat is een definitie, geen bewijs. Ik ben op zoek naar de manier (het bewijs) hoe men op die formule is gekomen en niet een manier om achteraf te controleren of je goed heb geprimitiveerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Wiskunde] Bewijs voor de primitieve

Wat is het probleem?
\(F(x) \stackrel{?}{=} \frac{x^{n+1}}{n+1}+C\)
nu kan je langs beide kanten afleiden
\(f(x) \stackrel{!}{=} x^n\)
en heb je het bewezen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Bewijs voor de primitieve

Heb je de definitie van de afgeleide van een functie moeten leren?

Weet je iets van limieten?

Berichten: 8

Re: [Wiskunde] Bewijs voor de primitieve

Ja ik ken de afgeleide functie. Differentieren noemt onze leraar dat.

En van limieten.. sorry maar daar weet ik niks over, enkel dat het wat met wiskunde te maken heeft.

Ik weet wel dat als je een primitieve functie differentieerd, dat je dan je gewone functie weer krijgt. Maar ik dacht niet dat dit een bewijs was, maar kennelijk had ik dat mis.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Wiskunde] Bewijs voor de primitieve

Ik weet wel dat als je een primitieve functie differentieerdt, dat je dan je gewone functie weer krijgt. Maar ik dacht niet dat dit een bewijs was, maar kennelijk had ik dat mis.


De primitieve is net de omgekeerde van de afgeleide dus kan je inderdaad de primitieve controleren door ze te differentiëren.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Bewijs voor de primitieve

Ja maar dat is een definitie, geen bewijs. Ik ben op zoek naar de manier (het bewijs) hoe men op die formule is gekomen en niet een manier om achteraf te controleren of je goed heb geprimitiveerd.
Dat weet ik; maar als je kan en mag afleiden, levert die definitie wel een bewijsmethode!

Begin namelijk van de veronderstelde primitieve F(x), differentieer en kijk of je f(x) vindt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer