Dna

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Dna

Hallo allemaal,

Iedereen heeft een aparte DNA-"code". Maar hoe lost een politieagent het volgende op:

Bij een zwaar misdrijf wordt een spatje bloed gevonden.

Natuurlijk checken ze van wie die DNA afkomstig is, maar wat nou als die crimineel kort daarvoor

een bloedtranfusie heeft gehad, want dan heeft ie toch DNA van een ander binnen gekregen???

Hoe lossen ze dat dan op?! :D

Grote Groet, Ninthe

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Dna

Interessante gedachte, maar de kans dat je al je bloed hebt vervangen en dan direct daarna een misdrijf kan plegen acht ik niet zo heel groot. Ik denk dat dat nogal een slag op je lichaam is. Daarbij al je bloed vervangen komt al helemaal weinig voor, dus om al het DNA uit dat druppeltje uit andermans DNA te laten bestaan is helemaal lastig.

Ik denk wel dat het een leuk gegeven zou zijn voor een roman. Een moordenaar die voor zijn moorden een algehele bloedstranfusie ondergaat. Persoonlijk is het misschien makkelijker om niet het huis schoon te maken maar een overkill aan bloed te geven. Dus tuin-spinkler, 50 liter varkensbloed en sproeien maar!

Mocht het zo zijn dat die man een transfusie heeft gehad is dat makkelijk te controleren. Is het trouwens niet ook zo dat ze DNA meestal van haren en andere cellen afhalen?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Dna

Is het trouwens niet ook zo dat ze DNA meestal van haren en andere cellen afhalen?
Speeksel...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 8.614

Re: Dna

Deze vraag is al verschillende keren gesteld (bij mijn weten nog niet op dit forum) en het antwoord is neen. Ten eerste is bloed geen zuivere stof, maar bestaat het uit verschillende bestanddelen: erytrocyten, leukocyten, trombocyten, bloedplasma,... Enkel de leukocyten (= witte bloedcellen) bevatten DNA. Bij een normale bloedtransfusie worden enkel rode bloedcellen overgedragen, die géén DNA bevatten. Zelfs bij volbloedtransfusies, die zeer zeldzaam zijn, zijn er geen meetbare hoeveelheden DNA van de donor te vinden bij de ontvanger (en geloof me, dit is uitgebreid bestudeerd).

Meer leesvoer:
Interessante gedachte, maar de kans dat je al je bloed hebt vervangen en dan direct daarna een misdrijf kan plegen acht ik niet zo heel groot. Ik denk dat dat nogal een slag op je lichaam is. Daarbij al je bloed vervangen komt al helemaal weinig voor, dus om al het DNA uit dat druppeltje uit andermans DNA te laten bestaan is helemaal lastig.
Wat je aanhaalt is ook juist, maar zelfs als dit niet zou gelden zou het nog steeds onmogelijk zijn om het donor-DNA te vinden in de ontvanger.
Is het trouwens niet ook zo dat ze DNA meestal van haren en andere cellen afhalen?
Met forensisch onderzoek kan men DNA uit zowat elke lichaamscel halen. Speeksel is - zoals zpidermen reeds zei - een veelgebruikte bron. Met haar zit het iets moeilijker omdat het haarzakje nog aan het haar moet zitten (en intact zijn) opdat men DNA uit haar kan halen.

Maar ook zonder het haarzakje is het mogelijk om DNA uit haar te halen. Het gaat dan om het zgn. mitochondriaal DNA dat zich - de naam zegt het zelf - in de mitochondriën bevindt. Dit DNA zit in alle lichaamscellen en kan eveneens gebruikt worden voor identificatie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Dna

Speeksel...


*De wangslijmcelletjes die IN speeksel zitten :D

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Dna

Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer