[Scheikunde] Algemene chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

[Scheikunde] Algemene chemie

1)Ik moet verschillende dichtheden van stoffen vergerlijken met water, maar ik vind de dichtheid van cyclohexeen niet, weet iemand dit>? of weet iemand als het zwaarder of lichter is als water?

2) Zijn deze verbrandingsreactie's hieronder correct + kan je aan op een bepaalde manier aan deze reacties zien als er al dan niet veel roetvorming is?

(hexaan minst roetvorming, tolueen meest)

C6H14 + 19/2 O2 --> 6 CO2 + 7H2O

cyclohexeen + 17/2O2 --> 6CO2 + 5H2O

tolueen + 9 O2 --> 7CO2 + 4H2O

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Scheikunde] Algemene chemie

Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [Scheikunde] Algemene chemie

1) http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclohexene

2) reacties zijn okay. Roet wordt gevormd door allerlei radicaalreacties die los staan van de vermelde verbrandingsreactie. Algemeen kan men stellen dat hoe lager het waterstofgehalte van een koolwaterstof hoe meer roet. Vandaar dat aromaten meer roeten dan (cyclo)alkenen en die weer meer dan alkanen. De mate van luchtovermaat heeft overigens ook invloed en toevoegen van stoom vermindert roetvorming.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 321

Re: [Scheikunde] Algemene chemie

Ok bedankt !!

Klopt het dat aangezien hexaan, cyclohexeen en tolueen onderstaande 4 fysische eig hebben dat we ze hiermee dus niet kunnen onderscheiden van elkaar door proefjes op deze 4 dingen ( ik weet bijvoorbeeld wel dat er wel verschil is in dichteid maar gewoon als je onderstaande gegevens hebt en niets meer)

aggretgatietoestand: vloeibaar

kleur: kleurloos

oplosbaar in water: nee

dichtheid t.o.v water: lichter

Reageer