[wiskunde]lissajous

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 190

[wiskunde]lissajous

Hallo iedereen,

ik hoop dat ik dit hier mag posten...

Tegen het einde van het jaar moet ik samen met een klasgenoot een voorstelling geven over 'Lissajousfiguren'.

Nu moeten we een heel lesuur vullen en nu vroeg ik mij af of iemand toevallig een paar goede toepassingen/extra informatie/... kent over dit onderwerp.

We hebben al de algemene inleiding ivm parametervoorstellingen, we gaan ook een proefje doen met y-slinger, we leggen de werking van de oscilloscoop uit en nog een paar concrete zaken.

Alle info is welkom :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde]lissajous

Wat je dan voor je presenatie zeker zou moeten maken is een Lissajous apparaat (hij is bekend geworden omdat hij een apparaat maakte dat die dingen kon maken. Ik geloof dat zo'n ding een harmonograaf heet. Moet je maar eens naar opzoek gaan. Misschien kan je ergens van een oude rommelzolder het spelletje spirograaf te voorschijn halen (kan je je dat nog herinneren?), dat was volgens mij de manier voor kinderen om lissajous figuren te maken. Misschien zou je een wiskundige vergelijking kunnen maken tussen het draaien van die radartjes in de spirograaf en tussen een parametrische vergelijking. Misschien kan je iets met lissajous en architectuur en kunst opzoeken, het kan niet anders dan dat je dit soort basale figuren elders terugvindt in bijvoorbeeld planten. Het is vaak zo dat wij geometrische en symetrische voorwerpen erg mooi vinden in architectuur, kunst of in mooie bloemen. Misschien dat je zoiets kan terugvinden. Net zoals je de goudens snede ook overal kan terugvinden in kunst en de natuur.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [wiskunde]lissajous

En ik zou zeggen, aangenomen dat de "voorstelling" ook nog de beschikking heeft over computer en beamer, zoek een programmaatje dat die dingen grafisch kan weergeven / tekenen waar ze bijzitten.

een suggestie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Modellus
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 190

Re: [wiskunde]lissajous

Alvast bedankt voor jullie reacties... ik zal zeker samen met m'n klasgenoot op zoek gaan naar misschien een spirograaf en een programma om figuren te tekenen.

Greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [wiskunde]lissajous

Bonzai schreef:Alvast bedankt voor jullie reacties... ik zal zeker samen met m'n klasgenoot op zoek gaan naar misschien een spirograaf en een programma om figuren te tekenen.

Greetz
Het voorbeeld x=As en y=Ac waarbij s = sin(omega.t) en c = cos(omega.t) is zeer illustratief.

Kwadrateren en optellen geeft x2 + y2 = A2; een cirkelbaan.

Differentieer x en y naar t en je vindt de snelheden in beide richtingen. De vectorsom levert de constante snelheid A.omega.

Dat is de eenparige cirkelbeweging.

Nog een keer diff'n en kwadrateren en dat maal de massa geeft de centripetaalkracht.

Een zeer elegante behandeling vd cirkelbeweging.

Reageer