Dimensionering klem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 155

Dimensionering klem

In de bijgevoegde afbeelding zie je een deksel. Aan de linkerkant van het deksel zit een scharnier. Aan de andere kant van het deksel zit een klem die het deksel toehoudt. Het deksel sluit een container af waarin een overdruk heerst van 2 bar. Mijn vraag is nu, hoelang ik de lengte L moet nemen zodat er geen gevaar is dat het deksel ongewenst openklapt. De lengte L moet minimaal zijn.
klem.JPG
klem.JPG (4.5 KiB) 284 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Dimensionering klem

Hoe groot, lengte en breedte, is het deksel,waar de 2 bar op drukt,dwz ca.2kg/cm2,hoeveel klemmen moeten die druk tegen houden.Ik ga dan uit dat de bar een overdruk is tov.de normale atmosf.druk van gem.ongeveer 1 bar (1000 millibar).

Stel dat het deksel van een container 0,5 m2 oppervlak heeft is dat 5000 cm2 met een druk van 10000 kg (ca.!);is dat het idee?

Berichten: 44

Re: Dimensionering klem

Dat is afhankelijk van de stijfheid en lengte van de deksel. Welke materialen zijn er gebruikt? Verder zit die rand los of is hij vastgelast / gelijmd?

In feite is de deksel een balk met een evenredige belasting. Het is dus doorbuiging berekenen en daarmee verder gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Dimensionering klem

Het deksel heeft een diameter van 80 mm. Onder het deksel heerst een overdruk van 2 bar(veronderstel vacuum aan de buitenzijde). De dikte van het deksel kan vrij gekozen worden. Als materiaal dachten we aan beryllium (E-modulus is 287 Gpa). Aan de ene kant van het deksel zit een scharnier, aan de andere kant de klem. De klem heeft ook een bepaalde breedte.

Het probleem is in feite dat ik niet weet hoe het middelpunt van het deksel zal doorbuigen of hoe het rechterpunt van het deksel door de uibuiging naar links zal opschuiven....

Reageer