zout

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 100

zout

beste mensen..op school kwam ik de vraag tegen..hoe zorgt zout ervoor dat de wegen niet meer glad zijn (iets in die zin).

help eens..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: zout

zout lost op in water. hierdoor krijg je een vriespuntsverlaging

Berichten: 100

Re: zout

ja dat d8 ik ook al, maar dat betekend dus dat zout ook makkelijk oplost in ijs. Maar hoe moet ik dat zien want ze zijn allebei vast. Komt dit omdat H2O in vaste vorm een lagere dichtheid heeft dan vloeibare H2O ??

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: zout

Als het allebei (nog) vast is moet je op atomair-moluculair niveau kijken. Eerst wordt er een paar ionen zout gevormd die een paar wateratomen vloeibaar kunnen maken. Als dit proces eenmaal opgang is volgt de rest vanzelf.

Maar als het mengsel heel erg koud is, ik weet niet zo de temperatuur uit mijn hoofd, dan zal er helemaal niks meer "smelten". Dan is het beter om zand te gebruiken.

Berichten: 100

Re: zout

Maar als het mengsel heel erg koud is, ik weet niet zo de temperatuur uit mijn hoofd, dan zal er helemaal niks meer "smelten". Dan is het beter om zand te gebruiken.


dat komt dus omdat zand en water een nog lager vriespunt heeft dan, zout en water. Of zie ik dat verkeerd ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: zout

ja,

water heeft een bepaald vriespunt

wil je het ijs op de weg doen smelten moet je een vriespuntsverlaging doorvoeren en dus zout toevoegen.

Als het echter zo koud is dat zelf het zout-water bevriesd, moet je opnieuw een vriespuntverlaging doen wil je dat het smelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: zout

sanderol schreef:
Bro schreef:
Maar als het mengsel heel erg koud is, ik weet niet zo de temperatuur uit mijn hoofd, dan zal er helemaal niks meer "smelten". Dan is het beter om zand te gebruiken.


dat komt dus omdat zand en water een nog lager vriespunt heeft dan, zout en water. Of zie ik dat verkeerd ?


Nee zand zal niet oplossen in water. Het zand wordt dan gebruikt omdat het stroef is en je dan niet gaat glijden.

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: zout

de reden dat zout vriespuntverlaging tot gevolg heeft is mooi te zien in fasendiagrammen (zoek op bij google ofzo)

Door zout toe te voegen krijg je oplos energie : energie die vrijkkomt bij oplossen van iets. Dit maakt het water weer wat warmer waardoor er meer kan oplossen
may the force be with you

Berichten: 2.746

Re: zout

zo werkt ook antivries, hetzelfde principe als keukenzout, maar deze oplossing kan tot lagere temperaturen vloeibaar blijven

Berichten: 24

Re: zout

Bro schreef:Als het allebei (nog) vast is moet je op atomair-moluculair niveau kijken. Eerst wordt er een paar ionen zout gevormd die een paar wateratomen vloeibaar kunnen maken. Als dit proces eenmaal opgang is volgt de rest vanzelf.

Maar als het mengsel heel erg koud is, ik weet niet zo de temperatuur uit mijn hoofd, dan zal er helemaal niks meer "smelten". Dan is het beter om zand te gebruiken.
Hier wil ik nog wel aan toevoegen dat op de wegen de zout stooiers ervanuit gaan de er wel gereden wordt op de wegen, want dat smelten duurt gewoon te lang en blijft het alsnog heel lang glad.

Het beste werkt het als het mixen geholpen wordt doordat er autos over de weg rijden.

leuke aanvulling: ZOAB (zeer open asfalt beton) heet zo vanwege de grote gaten in het oppervlak waardoor het water makkelijekr weg kan, maar in die gaten verdwijnt ook het zout dat gestrooid wordt. Op wegen met ZOAB moet dan ook veel vaker gestrooit worden om te voorkomen dat na verloop van de tijd het zout van het oppervlak is verdwenen en alles dus weer opvriest.
Computer games do not affect us. I mean: Otherwise we would all be running around in darkened rooms munching pills and listening to repetitive music.

Reageer