Ulrich beck - risico samenleving

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 62

Ulrich beck - risico samenleving

Wie zou mij kunnen ondersteunen door mij verschillende onderwerpen aan te dragen welke betrekking hebben op de hedendaagse 'risico samenleving'.

Voor een onderzoek dient er namelijk een maatschappelijk verschijnsel te worden beschreven welke als een rode draad overeenkomt met de theorie van Beck ( risk society )

Onderwerpen welke ik zelf al had bedacht waren ondermeer:

* Het gevaar van internet gebruik op de samenleving

* Toenemende gevaar van de farma industrie

Echter staan deze onderwerpen naar mijn mening te ver van de daadwerkelijke theorie af.

Wie zou mij hier een sturing in kunnen geven en eventuele onderwerpen kunnen aandragen.

Alvast bedankt,

Berichten: 954

Re: Ulrich beck - risico samenleving

Ik zou zeggen: begin met een omschrijving van "dé theorie van Beck".

Berichten: 62

Re: Ulrich beck - risico samenleving

De veranderende aard van de samenleving, met betrekking tot de productie, distributie en het samenhangende verband met de gevolgen voor het milieu en de globale economie, gebaseerd op wetenschappelijke en technische kennis, staat centraal in risico samenlevingen. Er heeft als het ware een verschuiving plaats gevonden van de distributie van goederen, naar de verdeling van de risico’s en gevaren. Met andere woorden, in de geavanceerde moderne wereld gaat de sociale productie hand in hand met de productie van sociale risico’s. Problemen en conflicten die voorvloeien uit de over productie, of zoals Beck zegt:’de omschrijving en de distributie van wetenschappelijk en technologisch geproduceerde risico’s

Daarnaast beschrijft het boek de manier waarop algemene vormen van het sociale leven zich verplaatsen van de traditionele samenlevingen in het midden van de 18e eeuw toe de vroege moderniteit in de 20ste eeuw, en tot slot naar de reflexieve moderniteit in de late 20ste eeuw. Deze verschuivingen gaan gepaard met de toenemende individualisering. Zo zijn er vandaag de dag niet langer alle hoogopgeleide mensen nodig, maar is er ruimte voor iedere groep in de samenleving. De mens heeft een ontwikkeling ondergaan naar de primaire agent

Hiermee geeft Beck dan ook een nieuwe identiteit aan risico’s die lang werden gedomineerd door rationaliteit maar welke nu kunnen worden gezien als het hart van de moderne samenleving en waarop een taboe rust.

Berichten: 954

Re: Ulrich beck - risico samenleving

Ok, en dan komt er volgens mij ook nog bij dat dé risicosamenleving zich met name richt op "manufactured risks", in ieder geval volgens Beck. Ik denk daar op zou kunnen doorgaan bij het kiezen van een onderwerp, dus de risico's die mensen zich zelf aandoen. Dit type risico's zou een gevolg zijn van de toegenomen keuzevrijheid die mensen hebben (noot: dit is een veronderstelling die niet per definitie opgaat, het is maar zeer de vraag of mensen meer keuzevrijheid hebben dan voorheen, net zo goed als dat het helemaal niet vanzelfspreekt dat er zoiets als individualisering plaatsvindt; dat is een punt dat je zou kunnen uitwerken als je Beck van kritiek zou willen voorzien). Vervolgens kun je je afvragen in welke gevallen dit nu voornamelijk een rol speelt en waarom. Wat zou in dit verband het "gevaar in Internet" kunnen zijn? En wat het "gevaar van de farma industrie"? En wat zijn andere risico's waar mensen zich in de huidige samenleving aan bloot stellen?

Reageer