Waarom stinken zwavelverbindingen zo?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 124

Waarom stinken zwavelverbindingen zo?

Als er één element is dat in aanmerking komt voor de naam "stink-element", dan is het wel zwavel: vrijwel alle zwavelverbinden ruiken zeer slecht. De stank van rotte eieren, uitwerpselen, knoflook, riolen, rot voedsel, enz. wordt allemaal door zwavelverbindingen veroorzaakt.

Hoe komt dat? Is er een verklaring voor waarom zoveel zwavelverbindingen erg stinken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Waarom stinken zwavelverbindingen zo?

waarschijnlijk omdat veel van die verbindingen ook giftig zijn? Het stinkt niet, maar wij vinden het stinken. En wij vinden het stinken omdat we er schade aan ondervinden als we er te lang mee in aanraking komen. Ik weet het niet zeker, maar dat lijkt me een plausibele verklaring.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 25

Re: Waarom stinken zwavelverbindingen zo?

Maar ruikt bijvoorbeeld HCN (geloof ik) niet naar amandelen? Dat ruikt dan lijkt me wel lekker, nooit zelf geroken (gelukkig), maar amandelen stinken niet echt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Waarom stinken zwavelverbindingen zo?

In HCN zit dan ook geen zwavel 8)

Waarom blauwzuur naar amandelen zou ruiken, heb ik geen antwoord op, ik vraag me trouwens af hoe dat onderzocht is....als je het ruikt is het namelijk al te laat :shock:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Waarom stinken zwavelverbindingen zo?

als je het ruikt is het namelijk al te laat


Valt erg mee! Zwavelwaterstof is bijvoorbeeld veel giftiger. De geur is sterk genoeg om te ruiken ruim voordat je er last van krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waarom stinken zwavelverbindingen zo?

We komen op het gebied van de evolutie. Inderdaad is het zo dat heel veel verbindingen die giftig zijn en die wij in het leven tegen kunnen komen een smerige geur of een vieze smaak hebben. Dit lijkt door evolutie te kunnen komen.

Er is nog iets wat daarvoor spreekt. Veel traditioneel moeilijk te vinden verbindingen die wel goed voor je zijn, zijn zoetsmakend. Maar nooit erg sterk zoet. Zouden ze heel sterk zoet smaken, dan zou geen aap er veel van eten.... Juist de zoete smaak zwak te houden is voor de evolutie gunstig. Sterk zoetsmakende verbindingen zijn voornamelijk synthetisch. En die zijn dan honderden tot duizenden keren zoeter dan suiker. Voor bitter geldt dit niet: de meest bittere verbindingen komen gewoon in de natuur voor.

Even terug op zwavel. Als je het periodiek systeem bekijkt ga je je afvragen wat seleen en telluur zouden doen. En inderdaad zijn die vaak zwavel in het kwadraat of tot de derde macht wat betreft de stank....

Cyanide komt natuurlijk gewoon voor in amandelpitten. Het zou me niets verbazen als amandelen naar HCN ruiken in plaats van andersom. En ja, ik ken de geur van HCN persoonlijk.

De geurdrempel van zwavelwaterstof ligt inderdaad boven de MAC waarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Waarom stinken zwavelverbindingen zo?

Het zou me niets verbazen als amandelen naar HCN ruiken


Amandelen ruiken vooral naar benzaldehyde.

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Waarom stinken zwavelverbindingen zo?

Even terug op zwavel. Als je het periodiek systeem bekijkt ga je je afvragen wat seleen en telluur zouden doen. En inderdaad zijn die vaak zwavel in het kwadraat of tot de derde macht wat betreft de stank....


En hoe ruiken die verbindingen dan?
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Waarom stinken zwavelverbindingen zo?

rwwh schreef:Even terug op zwavel. Als je het periodiek systeem bekijkt ga je je afvragen wat seleen en telluur zouden doen. En inderdaad zijn die vaak zwavel in het kwadraat of tot de derde macht wat betreft de stank....


En hoe ruiken die verbindingen dan?


Rotte eieren of iemand z'n mond die jaren niet gepoetst is :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Waarom stinken zwavelverbindingen zo?

waarschijnlijk omdat veel van die verbindingen ook giftig zijn? Het stinkt niet, maar wij vinden het stinken. En wij vinden het stinken omdat we er schade aan ondervinden als we er te lang mee in aanraking komen. Ik weet het niet zeker, maar dat lijkt me een plausibele verklaring.
ik dacht vooral dat het was omdat de oorzaak (bacterien) gevaarlijk zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Waarom stinken zwavelverbindingen zo?

Lala schreef:waarschijnlijk omdat veel van die verbindingen ook giftig zijn? Het stinkt niet, maar wij vinden het stinken. En wij vinden het stinken omdat we er schade aan ondervinden als we er te lang mee in aanraking komen. Ik weet het niet zeker, maar dat lijkt me een plausibele verklaring.
ik dacht vooral dat het was omdat de oorzaak (bacterien) gevaarlijk zijn.
De reuk van een stof, dus hoe onze hersenen deze interpreteren, hangt volgens mij enkel af van de scheikundige samenstelling van die stof. De "aangenaamheid" van een geur is natuurlijk eerder persoonlijk en subjectief, al kan ik mij voorstelen dat mensen die bijvoorbeeld waterstofsulfide aangenaam ruiken vinden eerder dun lopen... :wink:

Reageer