[natuurkunde]Rechtlijnige bewegingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[natuurkunde]Rechtlijnige bewegingen

Hey,

Ik zit met een probleem ivm met rechtlijnige bewegingen.

Dit is het vraagstuk:

Een sprinter die 100m moet lopen, versnelt na vertrek gedurende 1,250s met een gemiddelde versnelling van exact 8m/s². Daarna houdt hij de snelheid constant tot aan de eindstreep.

Hoe lang loopt hij over de 100m?

Ik dacht:

x=1OOm

a= 8m/s²

v=V0+at = 0+8*1,25=10

s(afgelegde weg)=vt => 100=10*t ==>t= 10

maar dit klopt niet het antwoord zou 10,625 moeten zijn.

Weet iemand wat ik fout doe?

Alvast bedankt

Elien

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde]Rechtlijnige bewegingen

Zoals bij natuurkunde staat, gelieve geen huiswerk vragen bij natuurkunde te vragen, maar in de sectie huiswerk. Daarom heb ik het topic verplaatst.

Wat je je moet bedenken is dat hij de eerste 1.25 seconden eenparig versnelt van 0 naar 10 m/s. Gemiddelt rent hij dan 1.25 seconde lang ... m/s (hoe hard rent hij dan gemiddelt?)

Als hij 1.25 seconde lang ... m/s rent, legt hij dus in totaal: 1.25 * ... m/s= ... meter af.

Dan heeft hij dus van de 100 meter al ... meters gelopen en hou je nog een aantal meters over die hij met 10 m/s aflegt, dit levert je het goede antwoord op.

Wat jij doet is zeggen dat hij de 100 meter af heeft gelegd met 10 m/s maar dat is niet waar, want het eerste stukje (die 1.25 meter) legt hij langzamer af omdat hij nog moet opstarten van 0 m/s naar 10 m/s.

Helpt dit wat?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 10

Re: [natuurkunde]Rechtlijnige bewegingen

Hey,

Als ik doe wat je zegt:

dus hij loopt gedurende 1,25s 8m/s

dan legt hij dus 1,25*8= 10 m af

hij moet dan nog 90 meter afleggen aan een snelheid van 10m/s

dus 90=1Om/s*t ==> t= 9 sec

dus de totale tijd is dan 10,25 s maar dit klopt nog steeds niet met het antwoord (10,625s) of doe ik nog steeds iets fout?

Berichten: 1.007

Re: [natuurkunde]Rechtlijnige bewegingen

s(afgelegde weg)=vt => 100=10*t ==>t= 10
Hier reken je uit hoe lang de sprinter doet over de 100m als hij het hele stuk aflegt met 10m/s en dat doet hij natuurlijk niet.
dus hij loopt gedurende 1,25s 8m/s
Nee, dat klopt niet. Die 10m dus ook niet. Je moet de gemiddelde snelheid hebben en jij pakt gewoon de versnelling als snelheid.

Berichten: 10

Re: [natuurkunde]Rechtlijnige bewegingen

maar hoe kan je dan de gemiddelde snelheid berekenen?

want als je de formule zou toepassen: v= dx/dt dan weet je enkel de tijd: 1,250s maar weet je niet de afstand die wordt afgelegd. of moet je deze met een andere formule berekenen?

Berichten: 1.007

Re: [natuurkunde]Rechtlijnige bewegingen

De gemiddelde snelheid bij een constante versnelling is gewoon (eindsnelheid-beginsnelheid)/2.

EDIT: (eindsnelheid+beginsnelheid)/2

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde]Rechtlijnige bewegingen

Als ik eenparig versnel, dus bijvoorbeeld van 0 naar 20 m/s dan betekent het dat ik elke seconde evenveel versnel. Dus bijvoorbeeld elke seconde 2 m/s sneller. Dus na de eerste seconde ga ik 2m/s, na de tweede seconde ga ik 4m/s en na de tiende seconde ga ik 20 m/s.

Je kan je misschien wel voorstellen dat ik tijdens de eerste paar seconde nauwelijk afstand afleg (immers ik ga maar 0 of 2 meter per seconde), en tijdens de laatste secondes leg ik al best veel afstand af (16, 18 en wel 20 meter per seconde voor de laatste drie secondes).

Je mag dus niet zomaar doen alsof ik die hele afstand even snel heb gerend. Neem als voorbeeld die 2m/s2 versnelling naar 20 m/s, als je nu het gemiddelde berekent, zie je dat je als eind snelheid 20 m/s hebt en als begin snelheid 0 m/s. Je weet hoe je een gemiddelde moet uitrekenen?
\(\frac{0+20}{2}=10 m/s\)
Het is dus alsof je 10 seconde lang constant 10 m/s hebt afgelegd.

Je mag dus voor het eerste stukje NIET de eindsnelheid gebruiken, maar je moet de GEMIDDELDE snelheid gebruiken.

Is dit wat duidelijker?

edit: @Sjakko, toch niet eind-begin/2 want als ik van 18 naar 20 m/s versnel zou mijn gemiddelde snelheid 1 m/s zijn.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 10

Re: [natuurkunde]Rechtlijnige bewegingen

Dus als ik het goed begrepen heb:

mijn snelheid op het einde van mijn versnelling zal gelijk zijn aan: v=at=8*1,25=10m/s

mijn gemiddelde snelheid zal dan gelijk zijn aan: 10/2= 5m/s

aangezien hij niet 1s maar 1,25s versnelt zal hij een afstand afleggen van 6,25 m

hij moet dan nog 100-6,25=93,75m afleggen met een snelheid van 10m/s

93,75=10t ==> t= 9,375

de totale tijd is dan 1,25+9,375=10,625

Hartelijk bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: [natuurkunde]Rechtlijnige bewegingen

edit: @Sjakko, toch niet eind-begin/2 want als ik van 18 naar 20 m/s versnel zou mijn gemiddelde snelheid 1 m/s zijn.
Inderdaad, de formule moet eindsnelheid plus de beginsnelheid zijn, en dat delen door twee

EDIT: een andere methode die je kan toepassen (en ik denk dat je deze nodig hebt als je met versnellingen van auto's gaat werken), is om x(1) = x(0) + v*t + a*t²/2 toe te passen, dus de formule wordt voor de beginsituatie

x(1)=a*t²/2 en je bekomt voor x(1) 6,25 meter

In woorden uitgedrukt heb ik hier de afstand berekent die tijdens de versnelling werd afgelegd. De overige afstand is dan 100m - 6,25m = 93,75m Deze afstand leg je af met een constante snelheid en de tijd die daarvoor nodig is wordt dus beschreven door x(2) = v*t => t = 93,75 / 10 = 9,375s

Als je dan dus de tijd optelt van de versnelling (1,25) en de tijd van het traject met constante snelheid (9,375) bekom je hetzelfde resultaat.
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Berichten: 1.007

Re: [natuurkunde]Rechtlijnige bewegingen

bibliotheek357 schreef:een andere methode die je kan toepassen (en ik denk dat je deze nodig hebt als je met versnellingen van auto's gaat werken), is om x(1) = x(0) + v*t + a*t²/2 toe te passen, dus de formule wordt voor de beginsituatie

x(1)=a*t²/2 en je bekomt voor x(1) 6,25 meter
Dit is eigenlijk geen andere methode he. Het is alleen het resultaat van wat we deden in formulevorm. We gebruiken

x=x0+vgemt

voor vgem pakken we (v1+v0)/2

en voor v1 pakken we v0+at

Als je dat invult, houd je precies over

x=x0+v0t+½at²

Zo hoef je geen standaardformule te onthouden en snap je ook nog eens wat je doet.

Reageer