Eigenschappen verschillende profielen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 16

Eigenschappen verschillende profielen

Ben al een tijdje aan het zoeken naar een overzicht van verschillende balken/profielen (I, H, U, etc.) met daarin ook de verschillende eigenschappen wat betreft weerstand tegen doorbuiging/torsie..

Dat dicht profiel beter bestand is tegen torsie als bv. een H profiel is me duidelijk.. maar weet iemand hier over dit onderwerp een mooi overzicht te vinden? Al dan niet op internet of in de literatuur?..

Deze vraag komt voort uit de volgende probleemstelling;

Ontwerp een frame (zie plaatje);

Afbeelding

Ik heb hiervoor al even een papieren model gemaakt om te zien wat er gebeurd bij de aangegeven belasting..

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 16

Re: Eigenschappen verschillende profielen

ben inmiddels aan de gang gegaan met de analyse....

Afbeelding

B-C: Omdat er aan het uiteinde van deze balk een belasting hangt en er verder geen verschillende momenten optreden waardoor torsie zou kunnen ontstaan, zal er in deze balk alleen sprake zijn van buig-belasting.

g: Zoals we kunnen zien in Figuur 2 is deze balk het meest van allemaal onderhevig aan torsie tgv. 2 verschillende momenten die optreden in deze balk. Ook kunnen we beredeneren dat deze balk onderhevig is aan buiging door de doorbuiging in balk B-C (verplaatsing in Z-richting in punt “B-C/g”).

f: Balk f zal onderhevig zijn aan doorbuiging ten gevolge van het moment wat balk g doorgeeft. Ook zal er sprake zijn van minimale torsie door de verplaatsing in de Z-richting in van het punt “B-C/g” waardoor er door balk g een ander moment word gegeven aan balk f dan door balk e.

e: Balk e zal net als balk g ook weer onderhevig zijn aan torsie, dit komt door het verschil in momenten die balk f en A-D aan balk e geven.

A-D: Deze balk zal alleen last hebben van doorbuiging tgv het moment wat f overbrengt. Van torsie zal geen sprake zijn omdat de balk aan beide zijde is opgelegd en er dus geen verschil in moment kan ontstaan.

Na deze redenatie ging ik twijfelen over de rode zinnen Omdat balk A-D is opgelegd vraag ik me af of er wel buiging in g / torsie in f plaats zal vinden....

Berichten: 4.502

Re: Eigenschappen verschillende profielen

Vierkant kokerprofiel van oa ( www.MCB.nl ),puntlassen heb je m.i. niets aan,werken op de hoeken met versteklassen en bij haakse verbindingen met koplassen.Profiel in alle richtingen gelijk van sterkte.

Werken je krachten in 1 vlak dan mogelijk een rechth.buisprofiel gebruiken .

Berichten: 44

Re: Eigenschappen verschillende profielen

Na deze redenatie ging ik twijfelen over de rode zinnen. Omdat balk A-D is opgelegd vraag ik me af of er wel buiging in g / torsie in f plaats zal vinden....
Er zal best wel wat buiging in g / torsie in f plaats vinden. Maar het gemakkelijkst is om die eerst te verwaarlozen.

Ook als je opleggingen niet zuivere opleggingen zijn zal er moment ontstaan in A-D en B-C.

De constructie zal om een lijn tussen de oplegpunten B en D willen scharnieren en bij punt A zal een neerwaartse kracht moeten zijn die (bijna) gelijk is aan de belasting bij C. De moeilijkheid is waar te beginnen.

Je hebt ongeveer 4 mtr profiel nodig, gewicht constructie maximaal 3,5 kg. Daar heb je in aluminium een ronde buis 50x2 voor (0,83 kg/m). Als ik met de natte vinger inschat dan houdt die buis dat gemakkelijk, maar dat kan je eventueel nu zelf narekenen. :D

Berichten: 16

Re: Eigenschappen verschillende profielen

oktagon schreef:Vierkant kokerprofiel van oa ( Er zal best wel wat buiging in g / torsie in f plaats vinden. Maar het gemakkelijkst is om die eerst te verwaarlozen.

Ook als je opleggingen niet zuivere opleggingen zijn zal er moment ontstaan in A-D en B-C.
Oké, check!
De constructie zal om een lijn tussen de oplegpunten B en D willen scharnieren en bij punt A zal een neerwaartse kracht moeten zijn die (bijna) gelijk is aan de belasting bij C. De moeilijkheid is waar te beginnen.
klopt.. bij het testen zal op punt C een zandzak gelegd gaan worden
Je hebt ongeveer 4 mtr profiel nodig, gewicht constructie maximaal 3,5 kg. Daar heb je in aluminium een ronde buis 50x2 voor (0,83 kg/m). Als ik met de natte vinger inschat dan houdt die buis dat gemakkelijk, maar dat kan je eventueel nu zelf narekenen. :D
Zoals ik al aangaf in mijn startpost.. hebben we alleen de beschikking over plaatstaal , zetbank en een puntlasmachine...

en moeten we aan de hand van een rekenmodel iets gaan verzinnen... :D :D

Berichten: 4.502

Re: Eigenschappen verschillende profielen

Dus als je de site van MCB bekijkt,zul je alle data van profielen zien en via een eigen berekening van de I of de W een keus kunnen maken,wat het meest economisch is en vervolgens uit plaatstaal zelf wat fabriceren.

Als je een kokerprofiel bekijkt,zie dat er meestal gelast wordt op de neutrale as,hetgeen erop wijst,dat die koker ook uit plaat zijn gemaakt!

Berichten: 44

Re: Eigenschappen verschillende profielen

Zoals ik al aangaf in mijn startpost.. hebben we alleen de beschikking over plaatstaal , zetbank en een puntlasmachine...
Dan zou ik eens gaan rekenen met bv. een gezet U-profiel van 30x40x30 van 1mm plaatstaal. Gewicht van 0,85 kg/m en Wx=1.37 cm3.

U-profielen zijn ook gemakkelijk te koppelen door een tweede maar 38 hoog te maken (U-30x38x30). Deze tweede kan je zo in de eerste U schuiven en met puntlassen vastzetten. Eventueel de twee profielen diie op wringing worden belast versterken met extra plaatjes.

Berichten: 4.502

Re: Eigenschappen verschillende profielen

Ik bekeek de vraagstelling nog even en daar viel me op dat er behalve naar een laag gewicht ook mogelijkheden werden gezocht voor massa-productie ,om dus iets te maken uit plaatstaal.

Het lijkt me dat "het wiel" opnieuw moet worden uitgevonden,de productie van profielen uit plaatmateriaal is vooral na WOII sterk ontwikkeld en uitgeplozen,ook voor WOII voor profielenfabrikage van oa.auto's.

Dus ergens wel leuk om na te denken,maar verder geen doel m.i.

Nb.Voor een ontwikkelingswerker maakte ik eens een profielen-rekenprogramma om iets te maken uit plaatstaal,had hiervoor wel zin om dit te gebruiken in oa.Afrika/Azie.

Reageer