[Natuurkunde] Frequentieanalyse
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 2
[Natuurkunde] Frequentieanalyse
Hallo,
Ik heb gisteren een opdracht op gekregen, en moet volgende week het onderzoeksplan inleveren (dus met hypothese). En heb hierbij wat hulp nodig. Het is voor een praktische opdracht natuurkunde.
Ik wil graag wat uitleg hebben en me uitleggen wat boventonen zijn.
Dit is de exacte opdracht hieronder.
(Natuurlijk doen we de proefjes pas na de hypothese)
Alvast bedankt
Dezelfde toon klinkt op verschillende muziekinstrumenten toch anders. Ook heeft ieder mens zijn eigen stemgeluid. De boventonen bepalen de typerende klankkleur van een muziekinstrument of een stem.
Opdracht
Onderzoek met de computer/Coach het frequentiespectrum van:
1. Ten minste drie verschillende stemvorken
2. Ten minste drie verschillende muziekinstrumenten.
3. Een luidspreker die een lage toon weergeeft:
a: zonder klankkast
b: met klankkast
4. Een zaagtand-trilling en een blok-trilling.
Let steeds op overeenkomsten en verschillen
Tip: registreer met Coach steeds een u-t-grafiek. Voer op de grafieken een Fourier-transformatie uit (in het menu Analyse > Signaalanalyse).
In het laboratorium en op comeniuslyceum.nl > onderwijs > vakken > natuurkunde is een korte handleiding bij het programma Coach beschikbaar.
Ik heb gisteren een opdracht op gekregen, en moet volgende week het onderzoeksplan inleveren (dus met hypothese). En heb hierbij wat hulp nodig. Het is voor een praktische opdracht natuurkunde.
Ik wil graag wat uitleg hebben en me uitleggen wat boventonen zijn.
Dit is de exacte opdracht hieronder.
(Natuurlijk doen we de proefjes pas na de hypothese)
Alvast bedankt
Dezelfde toon klinkt op verschillende muziekinstrumenten toch anders. Ook heeft ieder mens zijn eigen stemgeluid. De boventonen bepalen de typerende klankkleur van een muziekinstrument of een stem.
Opdracht
Onderzoek met de computer/Coach het frequentiespectrum van:
1. Ten minste drie verschillende stemvorken
2. Ten minste drie verschillende muziekinstrumenten.
3. Een luidspreker die een lage toon weergeeft:
a: zonder klankkast
b: met klankkast
4. Een zaagtand-trilling en een blok-trilling.
Let steeds op overeenkomsten en verschillen
Tip: registreer met Coach steeds een u-t-grafiek. Voer op de grafieken een Fourier-transformatie uit (in het menu Analyse > Signaalanalyse).
In het laboratorium en op comeniuslyceum.nl > onderwijs > vakken > natuurkunde is een korte handleiding bij het programma Coach beschikbaar.
- Berichten: 6.905
Re: [Natuurkunde] Frequentieanalyse
Hoe kunnen we je daar mee helpen, zonder dat we zelf die gegevens hebben?
Ik zou zeggen, neem eens wat gegevens op, en kijk dan al eens wat de verschillen zijn.
Ik zou zeggen, neem eens wat gegevens op, en kijk dan al eens wat de verschillen zijn.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.